Soutěž zlepšováků chce v T-Mobile oživit startupového ducha

Bude mít T-Mobile parkovací aplikaci? Pustí se do chytrých zabezpečovacích kamer? Tuzemský operátor vyrazil na cestu za inovacemi. Poprvé si vyzkoušel interní soutěž zlepšováků BigHead. Nápady zaměstnanců mají v případě, že projdou porotou, šanci na zavedení do praxe.

Zkusíme to zespoda, řekli si v T-Mobile. Dali svým lidem možnost vytvořit virtuální startupy, s těmi se přihlásit do virtuálních inkubátorů a pak slavnostně předstoupit před porotu se svými projekty.

“Porota složená z Technology managementu vybrala tři týmy, které zainvestuje 20 procenty času jejich členů a maximálně sto tisícem korun jako balíkem pro externí výdaje při tvorbě prototypu,” vysvětluje Tomáš Rollo, který akci na pražských Roztylech letos organizoval. Nutno dodat, že jsme se k pátečnímu rozhodování jakýmsi řízením osudu nachomýtli i my.

Nejnadějnějším projektem byla aplikace sledující volná parkovací místa v Praze. V tuctu “startupů” se objevily i služby pro seniory, zabezpečovací systémy, chytrý model dobíjení kreditu nebo třeba platforma pro hry na principu geocachingu. “Celkem se přihlásilo 15 nápadů, 12 z nich se dostalo až do finálního kola. Ti co to vzdali nakonec uznali, že  jejich nápady nejsou za podmínek seed round realizovatelné,” dodává Rollo.

Zaměstnanecké startupy kopírují kulturu vlastní firmy

Pitche jednotlivých startupů měly různou úroveň, dost často bylo znát, za jaké divize inovátoři pochází. V prezentování před publikem měli jednoznačně výhodu obchoďáci nebo vedoucí i těch menších oddělení. Až na výjimky byly  prezentace nalajnovány jak podle osnovy jedné z učebnice PowerPointu, ale ne té startupové, ale té korporátní. Ve srovnání s klasickými startupovými akcemi byla pětiminutová časomíra celkem benevolentní. Pět minut na prezentaci a pět minut na dotazy.

Projekt BigHead je pokračování dvouletého experimentu zvaného Innovation Community. “Snažili jsme se hledat zajímavé nápady na inovace a pomáhat jim na svět. Bohužel jsme ve většině případů naráželi na problém, jak nápady ve firmě prodat,” vysvětluje Rollo.

Korporace startupy chtějí i potřebují

Stejně jako Telefónika má svou síť akcelerátorů Wayra, snaží se proniknout do světa mladých podnikatelů i T-Mobile. Inkubátor hub:raum se osvědčil v Berlíně, a tak na jaře operátor rozjel další buňku v polském Krakově. “Centrum by mělo přitáhnout zajímavé inovace ze zemí střední a jižní Evropy,” tvrdí Mark Klein z Deutsche Telekom. Do Krakova tak míří i jeden z projektů z letošních BigHead.

Vodafone v Česku zatím, kromě soutěže Nápad roku, do startupů moc nešlape, ale v cizině to má rozjeté hned na několika frontách. Inkubátor xone se rozjel před dvěma lety v Silicon Valley a dnes už se síť rozrostla do Německa, Británie, Egypta nebo Israele.

Operátoři nabízí startupům jednu neocenitelnou výhodu. V případě úspěchu mohou získat přístup k jejich síti. A to jak v případě  Telefóniky, tak T-Mobile znamená v podstatě celou Evropu a severní nebo jižní část Ameriky. Telefónika kromě Wayry pořádá jednu z největších komunitních IT akcí – Campus Party. Ta letos hostila v britské metropoli desítky tisíc mladých vývojářů a fanoušků internetu.

Operátoři nejsou sami. Korporace obecně startupy začínají využívat k prokysličení svých struktur. Devítka startupových center Coca-Coly se do konce roku otevře ve velkých městech po celém světě. Rozšíří tak dvojku Sydney a Mexico City, kde už program běží. “Přibližně před rokem a půl jsme si uvědomili, že děláme málo pro inovace. Uvědomili jsme si, že tam dole se něco děje, a my u toho nejsme,” vysvětluje důvod pro vstup nápojového kolosu do světa technologických startupů viceprezident pro inovace David Butler.

Total
0
Shares
Další články