Smrtelná nehoda Uberu je pro svět autonomních vozidel Apollem 1 vesmírného programu

Jednou to přijít muselo. Ve chvíli, kdy se ve Spojených státech začalo ve velkém rozjíždět testování autonomních vozidel, došlo k nehodě, která může mnohé změnit. Samořízené vozidlo Uberu srazilo v arizonském Tempe ženu, jež na následky nehody zemřela. Jde o první pěší oběť, kterou zabilo autonomní auto, a tak přichází logická otázka: co bude s auty bez řidičů dál?

Nejprve připomeňme osudný nedělní incident. Devětačtyřicetiletá Elaine Herzbergová tlačila kolem desáté hodiny večer kolo ověšené nákupními taškami, když najednou strhla kolo do vozovky. Na to už nestihlo zareagovat projíždějící Volvo XC90 s logem Uberu. Za jeho volantem sice seděl řidič, který však pouze kontroloval fungování autonomního systému.

Herzbergová na následky nehody umřela o pár hodin později v místní nemocnici. Přestože se vše stále vyšetřuje, podle policie to vypadá, že Uber, respektive jeho samořízené vozidlo, za nešťastnou nehodu nemůže. Podle záznamů z kamer v inkriminovaném SUV je vina spíše na straně chodkyně (UPDATE 22. 3.: Policie záznam zveřejnila.).

„Podle toho, jak se na silnici náhle vynořila ze tmy, je zcela zřejmé, že by bylo složité vyhnout se srážce v jakémkoliv režimu, ať už autonomním nebo řízeném člověk,“ prohlásila Sylvia Moirová, policejní šéfka v Tempe. Žena, která mohla být dle vyjádření policie bezdomovkyní, navíc vkročila do ulice zhruba 100 metrů od přechodu. I to hraje ve prospěch Uberu.

Sám řidič, který seděl za volantem, tvrdí, že šlo o bleskovou událost, a první, co zaregistroval, byla až samotná kolize. Vůz Uberu jel v tu chvíli lehce přes 60 kilometrů v hodině a ani nestačil zabrzdit. Podrobné vyšetřování běží, budou se zkoumat data z dalších senzorů v autě, ale podle všeho by takové nehodě nedokázal zabránit ani běžný řidič.

Uber má máslo na hlavě

To ale na druhou stranu v tuto chvíli není tak klíčové. Jde o první případ, kdy autonomní vozidlo zabilo chodce, což bude mít pochopitelně své následky. Jistě se více otevře diskuze o tom, jak testování autonomních vozidel regulovat. To se dosud v zájmu co nejrychlejšího pokroku spíše přecházelo. A také bude vyvinut velký tlak na samotný Uber, který se bohužel stal tou první firmou, jíž se podobný incident přihodil.

Pro Uber jde po sérii skandálů v posledních letech o další nepříjemnou zprávu, která prověří jak důvěryhodnost samotné firmy, tak jeho šéfa Daru Khosrowshahiho. Ten nahradil loni v srpnu Travise Kalanicka. Zakladatel firmy pro změnu neustál řadu obvinění ze sledování zaměstnanců, sexuálního harašení a diskriminace na pracovišti.

Uber ihned po nedělním incidentu oznámil, že plně spolupracuje s policií a příslušnými úřady – a má k tomu důvod. Z celé situace totiž potřebuje vyjít co možná nejméně poskvrněn, myšleno zejména směrem k jeho testování samořiditelných vozidel. Ve Spojených státech sice autonomní systémy v různých fázích testuje celá řada větších i menších firem, ale Uber patří mezi ty, kteří tlačí samořízená vozidla do ostrého provozu nejvehementněji.

V San Francisku navíc Uber při své honbě za úspěchem poslal v roce 2016 autonomní vozidla do ulic bez příslušných povolení, byť kalifornské úřady trvaly na tom, aby s testováním přestal. Uber tehdy odvětil, že žádné takové povolení nepotřebuje. I to nyní může firmu s pošramocenou pověstí dohnat.

Boj o prvenství

Uber by rád předběhl Waymo, pobočku Alphabetu, která je mnohými označována za současného lídra na poli autonomních vozidel. Dokonce mezi nimi probíhal na začátku rok velký soudní spor o patenty a technologie související s autonomním řízením. Waymo Uber obvinilo, že mu ukradl některá obchodní tajemství, mimo jiné přes bývalého inženýra Wayma Anthonyho Levandowského, jehož právě Uber později najal.

Waymo se s Uberem nakonec vyrovnalo mimosoudní cestou (Uber zaplatil 245 milionů dolarů), nicméně souboj o prvenství v samořiditelných technologiích pokračuje. I to je tak důvod, proč Uber tak moc s autonomními auty spěchá, za což nyní firma zaplatila, respektive teprve možná zaplatí.

„Spotřebitelé jsou už teď váhaví a do značné míry nedůvěřiví vůči autonomním technologiím. Až Uber oficiálně zareaguje, uvidíme, kdo schytá větší PR ránu – jestli autonomní auta obecně, nebo Uber,“ cituje magazín Tom’s Guide Susan Beardsleeovou, senior analytičku z ABI Research, která se zabývá chytrou přepravou. Celý incident řádně prověří důvěryhodnost Uberu, v jehož zájmu by mělo být co možná nejvíce spolupracovat a otevřeně celou věc šetřit.

Nejde totiž rozhodně jen o Uber jako takový, ale o celý segment autonomních vozidel. Jejich testování začalo skutečně nabírat na vysokých obrátkách a nyní může být zbrzděno. Uber okamžitě po nehodě zastavil veškeré své testování napříč Spojenými státy. Waymo se chystalo do ostrého provozu v letošním roce, ale dost možná nyní své plány přehodnotí. A je tu celá řada dalších firem a startupů, které mají se samořiditelnými vozy velké plány.

Obnovená diskuze

Důležité tak bude, jak se nyní zachovají jak tyto samotné firmy, tak také regulátoři. Americká vláda a jednotlivé státy měly dosud většinou k testování autonomních technologií liberální postoj. Jak již bylo řečeno, i vzhledem k velkému tlaku firem na rychlý vývoj a ostré testy. To se však nyní samozřejmě může změnit. Minimálně nedojde tak rychle a jednoduše ke schválení zákona, který by umožnil ve Spojených státech používat autonomní auta v běžném provozu, pro nějž před pár dny v Kongresu lobovaly mimo jiné právě Uber a Waymo.

Na druhou stranu nejde o první nehodu spojenou s chytrými auty bez řidičů. V roce 2016 zemřel řidič v Tesle Model S, jehož autopilot ho poslal pod kamion. Aktuální případ je nicméně první, kde zemřela třetí osoba, tedy chodec. Opět se tak začne řešit tolik diskutovaná otázka, jak se vlastně mají autonomní auta zachovat v situaci, kdy budou mít na výběr například mezi obětováním posádky místo sražení skupiny chodců. To jsou otázky, na které zatím nikdo nemá odpověď, ale je třeba je do budoucna vyřešit.

„Autonomní řízení je náročný proces, který nikdy nemusí dosáhnout dokonalosti, a byl bych skeptický vůči každému, kdo tvrdí, že autonomní řízení je všelékem, nebo vůči těm, kdo jsou šokováni tím, že není,“ říká Bryant Walker Smith, odborný asistent na University of South Carolina School of Law. Podle něj seriózní vývojáři a regulátoři autonomních systémů s podobnými tragédiemi počítají.

Walker upozorňuje, že je třeba si uvědomit, že ve stejný den, kdy se nehoda stala, zemřela na amerických silnicích při bouračkách zhruba další stovka lidí. Většina z nich přitom zahynula kvůli lidské chybě, jako je vysoká rychlost nebo alkohol za volantem. „Měli bychom zůstat znepokojení autonomním řízením, ale také zůstat vyděšení tím konvenčním,“ míní Walker.

Jako Apollo 1

V zájmu firem nyní bude, aby do budoucna postupovaly co možná nejvíce transparentně a vybudovaly si důvěru jak u regulátorů, tak veřejnosti. „Musí vysvětlovat, co dělají, proč věří, že je to dostatečně bezpečné, a proč bychom jim měli věřit. Musí otevřeně přiznávat své výzvy a pochybení a také být připraveni mírnit škody jimi způsobené,“ dodává Walker.

Andrew Krok z magazínu Road Show dokonce přirovnal současnou situaci k vesmírnému programu Apollo. Když se v roce 1967 raketa Apollo 1 vznítila a v jejím kokpitu zahynuli všichni tři členové posádky, vypadalo to s budoucností celého programu, se kterým se chtěli Američané dostat na Měsíc, bledě. Až zásah prezidenta Johnsona a dalších činovníků zabezpečil pokračování misí Apollo.

Nákladný vesmírný program nicméně podobně nešťastné události ohrozily ještě několikrát. Posádka Apolla 13 se vrátila na zem jen tak tak, astronauti raketoplánů Challenger a Columbia už takové štěstí neměli. „Pro autonomní auta je tohle první takový moment. Dosud se všichni až příliš zaobírali budoucností a nemysleli na současnost,“ píše Krok.

Podle Kroka bude nyní klíčem neuspěchat celý proces s nasazováním samořiditelných aut do běžného provozu. Protože pokud to firmy přeženou, může to celý vývoj výrazně zpomalit. A nebo také přivolat tak zásadní regulace, které nakonec potenciál vozů bez řidiče významně omezí.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Proč byste měli zvážit účast na WebExpo Startup Camp

Už jen do konce tohoto týdne se lze přihlašovat na týdenní inovativní Startup Camp. A protože ještě několik míst zbývá, stále se nabízí možnost strávit jeden letní týden prací na projektech podle metodologie lean startup ve společnosti dalších startupistů a řady mentorů. A kdo chce, může podle organizátorů zaskočit i jen "na čumendu".