Surfování na skandinávské vlně – Spotify a autoři Candy Crush se chystají na burzu

Symbol hudebního streamingu už hledá lidi, kteří by mohli zařídit hladký vstup na burzovní parket a přinést další peníze. Autoři populární a silně závisloidní hry Candy Crush Saga jsou o krok dál a už připravují papíry.

Až na osm miliard dolarů by se měla vyšplhat hodnota Spotify a podle agentury Reuters už firma hledá specialistu na americké daně a finanční trh. Další cíl švédského startupu, který naposledy v listopadu, dostal od investorů získal 250 milionů dolarů, je totiž velmi pravděpodobně newyorská burza.

A nebude sám. Na peníze od burziánů si myslí podle spekulací i o AirBnB, Square nebo taktéž o švédských King Digital.Firma samotná ale  své plány zveřejňovat nechce. “Jak Spotify roste a dospívá, tak musíme samozřejmě hledat lidi, kteří v naši firmě nasadí globální standardy, alespoň tedy v účetnictví,” tvrdí mluvčí startupu.

Spotify má momentálně kolem 24 milionů uživatelů a podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky za rok 2012 zdvojnásobila obrat na 435 milionů euro ale se ztrátou ve výši 58,7 milionů.

Bonbóny mají přinést miliony

Nasdaq nebo NYSE by si měl pomalu začít opakovat Edu a podobné severské ságy, protože kromě Spotify po burze pokukuje i další švédský startup – King Digital Entertainment. Ti už také v úterý svůj záměr i oficiálně oznámili.

Autoři Candy Crush Sagy jsou další z úspěšných evropských herních vývojářů s globálním úspěchem na triku. Rádi by minimálně napodobili úspěch finských kolegů ze Supercell, jejichž hity Clash of Clans nebo Hay Day, loni přinesly investici 1,5 miliardy od japonské SoftBank. Firma je teď oceňována na 3 miliardy. Úspěšní jsou i berlínští vývojáři z Woogy a nesmíme zapomínat na hegemona severské herní scény – Rovio.

King Digital ale nejsou firmou jednoho hitu. Než vystřelili svou největší pecku Candy Crush už celkem úspěšně fungovali jedenáct let. Mají na svědomí hry jako Pet Rescue Saga nebo Farm Heroes Saga. Každopádně bonbónové peklo výrazně zahýbalo s firemní kasou.

Podle podkladů, které předložili burze se jejich zisk loni výrazně zvýšil. A to hodně výrazně – z 7,8 milionu dolarů na 567,6 milionu. A to všechno při tržbách těsně pod hranicí dvou miliard. Barevnou logickou hříčku totiž hraje průměrně 93 milionů lidí denně. A přiznejme si, asi každý z nás někoho takového zná. 

Přesto jsou investoři opatrní. V hlavách jim totiž pořád lítá strašák jménem Zynga, jehož burzovní působení nebyl úplně úspěch. A narozdíl od Facebooku se firma ze zpackaného začátku nevzpamatovala.

zynga

 

Plno investorů se tak obává toho, že by mohl švédskou firmu stihnout stejný osud. “Takovéhle firmy jsou závislé na svých hitech a hry na sociálních sítích jsou zatím mladý obor a je těžké odhadnout, kam se vkus uživatelů posune,” tvrdí  technologický analytik londýnské analytické firmy Ovum Mark Little.

Total
0
Shares
Další články