SeedCamp: šance pro začínající firmy

SeedCamp, evropský program na podporu startupů, včera zveřejnil seznam týmů postupujících na SeedCamp Week – akci, kde mohou získat pro svůj nápad kontakty a sponzory.

Kromě samotného seznamu, který naleznete ve spodní části článku, zveřejnil Seedcamp na tiskové konferenci velmi zajímavé informace o vývoji evropské startupové scény, sesbírané za tři roky svého fungování. Tyto data mimo jiné ukazují, v kterých částech Evropy se startupy nejčastěji formují a jaké trendy převládají v zaměření jejich činnosti.

Od roku 2007 Seedcamp zpracoval přes 1500 přihlášek z 53 zemí, navázal spolupráci se zhruba 500 odborníky, pořádal mini Seedcampy v 10 zemích, poradil 280 začínajícím společnostem a investoval do 14 z nich, z nichž 11 získalo další prostředky v podobě Angel investic (investice specializující se na startupy) nebo Series A investic (emise obvykle prioritních akcií, která je první rozšiřující emisí po založení společnosti).

Trendy v oblasti podnikání, obchodních modelů a trhů

Co se týká oblastí působnosti, jednoznačně se od roku 2007 snížil počet startupů se zaměřením na sociální sítě. Aukce, kde stránka funguje jako zprostředkovatel mezi stranami obchodu, naopak zaznamenaly nárůst o zhruba 30%. Nejvíce se zvýšil výskyt startupů zaměřujících se na zlepšení produktivity firem, o 97%, což může souviset s nástupem hospodářské krize. Kromě toho výrazný nárůst zaznamenala i oblast her, hlavně hry na bázi internetových prohlížečů.

Pokud jde o obchodní modely, snížilo se za poslední tři roky množství startupů tažených reklamou ze 30% na 10%. Naopak výskyt modelu nazvaného freemium, založeného na poskytování základní služby zdarma a možnosti placených extra služeb nebo premiových účtů, se více než zdvojnásobil. Smíšené modely (mix placeného členství a inzerování, nebo inzerování a freemium) zaznamenaly nárůst okolo 20%.

Geograficky pak nejrychleji rostoucí trh startupů je ve Skandinávii, Izraeli, na Balkáně, a v oblasti Střední a Východní Evropy (někdy nazývané Nová Evropa). Naopak jih Evropy zůstává poměrně nevýrazný.

Co je vlastně Seedcamp?

Seedcamp původně vznikl s nápadem pořádat tři roky po sobě týdenní soutěž pro mladé zakladatele startupů, která by jim umožnila navázat kontakty v oboru. Z jednoduchého nápadu se ovšem stala mnohem rozsáhlejší organizace, která má v současné době nezanedbatelný vliv na formování startupů v Evropě. Klíčem k úspěchu bylo pravděpodobně navázání kontaktů s odborníky z jednotlivých zemí. První rok se účastnily prakticky výhradně londýnské společnosti, ale když Seedcamp začal investovat do menších akcí, mini Seedcampů, ve městech jako Berlín nebo Paříž, změnily se plány. Momentální cíl je zainvestovat do 30-50 rozjíždějících se firem z různých zemí, s protihodnotou ve výši 5-10% podílu na jejich hodnotě.

Seedcamp pořádal tento rok už 7 akcí, minulý rok včetně Seedcamp Week čtyři. Problém, se kterým se potýkájí začínající firmy nejčastěji, je, že hledají způsob, jak dosáhnout efektivní organizace. “Rok od roku se to ale zlepšuje, jdou více a více do hloubky,” okomentoval to Alex Hoye, zakladatel GoIndustry a velký příznivce Seedcampu.

Saul Klein, zakladatel Seedcampu, má zato, že je třeba ještě mnoho práce, aby se do Evropy dostal typický duch Sillicon Valley (agresivita, hbitost, rychlost). “Některé mladé startupy tyto schopnosti mají, ale stále ne v dostatěčné míře. Asi nejlepší je situace v Izraeli, Evropa má hodně co dohánět.” A pokračoval: “Seedcamp není žádná byznys reality show, jako Den D, kde ztrapňují lidi a pak je vyhodí – je to zapouštění kořenů do země, zprostředkujeme propojení šikovných lidí se zkušeností a kapitálem.”

Seznam postupujících

* Advertag – Londýn, UK
* Boxed Ice – Bromsgrove, UK
* Brainient – Bukurešť, Rumunsko
* Codility – Varšava, Polsko
* Comufy – Londýn, UK
* Erply – Estonsko
* Joobili – Budapešť, Maďarsko
* Kukunu – Londýn, UK
* Loc8 Solutions – Edinburgh, UK
* Patients Know Best – Cambridge, UK
* Petsicon – Berlín, Německo
* Plug in SEO – Londýn, UK
* ShoutEm – Zagreb, Chorvatsko
* T27 Systems (Pearl Systems) – Bristol, UK
* Talasim.com – Amman, Jordánsko
* Teachable – London, UK
* Vooices – Wigan, UK
* VouChaCha – London, UK
* Wondergraphs – Leuven, Belgie
* World on a Hanger – London, UK
* YubiTech – Ramat Gan, Izrael

Kromě 21 finalistů se budou účastnit ještě Kwaga z Francie a Platogo z Rakouska, které vyhrály dva z mini Seedcampů v tomto roce. Seedcamp Week se letos koná 21.-25. září v Londýně, a firmy které obdrží investici zde zůstanou ještě následující tři měsíce.

Total
0
Shares
Další články