Samoobslužná autopůjčovna Ajo startuje se dvěma auty v Brně

Objednat si auto přes aplikaci, vyzvednout si ho na ulici i s klíčky a doklady, objezdit si schůzky po městě a nakoupit. To celé za pár stovek? Brňáci se rozhodli vymyslet další možné řešení pro města, přeplněná auty.

Od července loňského roku připravuje Jarek Klimek svůj projekt Ajo.cz. Podnikatel, který dříve dělal pro H1 a v současné době provozuje fotoagregátor Photoextract.com. Ajo zatím hradí ze svých peněz a momentálně na něm dělají dva až tři lidé.

“V pilotním provozu budeme mít v únoru v brněnském Králově Poli dvě auta,” vysvětluje Klimek, který vsadil spíš na kombinaci ceny a výkonu než na efekt nablýskané značky. První dvě auta jsou Dacie Logan v plné výbavě  a včetně bezdrátového připojení k internetu. Jezdí samozřejmě na plyn.

Za ujetý kilometr si služba účtuje 4,90 a za každou hodinu půjčení 39 korun. Vyjde tak rozhodně levněji než taxík a koneckonců, pro pojíždění po městě i než vlastní auto.

ajo

Systém celého projektu je jednoduchý. Auta jsou připojena k internetu. Uživatel si zarezervuje auto a udá přibližnou oblast vyzvednutí. Než k autu vyrazí, dozví se přesnou adresu, kde na něj vozidlo čeká. Když k autu přijde, zavolá dispečerovi a ten auto odemkne. Klíčky a doklady jsou uvnitř. Kromě toho je v autě samozřejmě GPS modul, který neustále hlásí na dispečink polohu.

Letošní rok ve znamení experimentů

“Momentálně jsme v podstatě v prenatální fázi. Letos se chci soustředit na to, abych si osahal vše, co s tímto trhem souvisí. Budu tedy sedávat i na dispečinku, předávat klientům auta a dělat klasický support. Zkušenosti, které takto získám, považuji za nutnou podmínku pro to, abych vytvořil atraktivní službu, která nebude pouhou kopií zahraničních konceptů,” vysvětluje Klimek s tím že minimálně do konce roku se služba z Brna nedostane. Stejně tak počet aut nepřekročí desítku.

Zatím celou firmu táhne Klimek z vlastních peněz. Jak to bude dál se uvidí. Investorů se samozřejmě nezříká. “Otázka zní, zda pro ně budeme atraktivní, protože je tady jasný trend investovat do projektů s globálními ambicemi. V případě AJO.cz si troufám tvrdit, že díky výrazným přesahům do kamenného nebo tedy spíše plechového světa v příštích pěti letech střední Evropu neopustíme,” tvrdí Klimek.

Praha už tak funguje taky

V hlavním městě už funguje podobná služba. Car4Way má k dispozici kolem desítky škodovek. Za projektem stojí podle iDnesu Pavel Louda, majitel autosalonů Škody, Volkswagenu a Audi v Poděbradech Kolíně a Pardubicích. Hodinová sazba začíná na devadesáti korunách a k tomu se platí pět korun za ujetý kilometr.

Během prvního kvartálu letošního roku by se mělv Praze také rozjet projekt Futureage s přibližně padesátkou aut.

Nový pohled na motorismus by mohl pomoci radnicím s řešením stále rostoucího počtu aut v ulicích. Carsharing je totiž téma nejen pro pražský magistrát. Srovnatelně velký Mnichov už sdílení aut podporuje. Auta, odemknutelná RFID čipem, kartou nebo textovou zprávou se prohánějí i po Vídni, Paříži nebo Hamburku.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Kinect 2 a náramek Myo se poprvé předvedly v Česku

V pražském Techsquare se za účasti dvaceti vývojářů uskutečnil první Gesture Control Hackathon využívající pohybové ovladače. Kromě Leap Motion s vylepšeným rozpoznáváním gest byla vůbec poprvé k dispozici nová generace senzoru Kinect od Microsoftu a náramek Myo od Thalmic Labs, který snímá svalové impulzy z předloktí.