Reportáž a minirozhovory z Mini Seedcamp Prague

Startupová akce, kde drtivá většina projektů pochází ze zahraničí, se v Česku vidí vlastně jen jednou do roka. Vypravili jsme se na Mini Seedcamp Prague nasát atmosféru, nasbírat dojmy a popovídat si s lidmi, kteří se akce z různých pozic zúčastnili.

Pražský Seedcamp má podle týmů, se kterými jsem měla možnost mluvit, dobré jméno. Ostatně oproti poslednímu zdejšímu Seedcampu přišlo letos trojnásobné množství přihlášek. Naopak českých startupů byla na přednáškách menšina – jen dva. Většina firem byla evropská, ale v seznamu dominoval i jeden tým ze Spojených států, byť nakonec neprezentoval. Prý nestihl včas vyřídit doklady.

Týmy do Prahy přijížděly hlavně s vidinou financování svého projektu. To ale každý říkal buď polohlasem, nebo jako druhý nejdůležitější důvod účasti – přijeli přeci především pro rady a doporučení. A zpětnou vazbu. Některé firmy mají své produkty zaměřené úplně na jiný trh, než jaký si můžou vyzkoušet doma. Na Seedcampu tedy potkávaly třeba i vůbec poprvé své potenciální zákazníky. Přednášková místnost byla plná mentorů, z nich většina byla mentory poprvé.

Jména devíti projektů, které si investoři vybrali k bližším rozhovorům, sice známe, Seedcamp si ale z nějakého těžko pochopitelného důvodu nepřeje jejich zveřejnění. Budiž, už teď ale můžeme prozradit, že ani jeden z českých projektů mezi nimi bohužel není. Alespoň o vítězi nás ale snad organizátoři akce budou brzy informovat a povolí nám jeho jméno říct i vám. Když nic jiného, nabrali jsme přímo na místě alespoň pár svižných rozhovorů s kluky z Universatoru i Brand Embassy, s mentory Ondřejem Bartošem a Jakubem Havrlantem i partnerem Seedcampu Carlosem Eduardem Espinal.

Už o přestávkách na kávu si poradci vyhledávali firmy, které je zaujaly, aby si měli možnost promluvit. Po většinu času určeného na mentorování jim byly firmy přiděleny, takže diskuse byla živá už od rána. Jasným tématem pražského Mini Seedcampu byly nápady, které se točily hlavně okolo využití prostorového určení. Ať už šlo o jakési vnitřní mapy (určené pro obchodní centra, letiště a další rozlehlé prostory), blogový prostor pro cestovatele řazený místně, vyhledávač hudebních koncertů v okolí nebo virtuální trh určený pro zájemce někde poblíž – o tom všem níže.

O něco dál pokulhávaly nápady, které počítaly s tím, že stále víc uživatelů se připojuje přes mobilní telefon a je tedy třeba se jim přizpůsobit. A nakonec startupy samozřejmě nezapomínaly ani na sociální sítě. Ale ať se nebavíme jen úplně obecně, podívejme se na trochu konkrétnější popis jednotlivých prezentovaných projektů.

Kdo, co, jak

Answhere.me spojuje obě hlavní myšlenky – geolokaci i mobilní ovládání. K tomu navíc přidává sociální prostředí a nahrává otázky, které uživatel jednoduše napíše do telefonu, expertům v okolí. To by mělo být přesné, rychlé a hlavně jednoduché.

AppScale podle svého vyjádření přijel do Prahy hlavně pro investory. Startup zjednodušuje práci vývojářům aplikací. Umožňuje, aby aplikace běžely na různých sociálních sítích, nevyžaduje pokročilé programování nebo změny zdroje dat a prý zabere jen pár minut.

Sebevědomý český projekt Brand Embassy má už šest velkých klientů a plánuje jich během roku přilákat stovku. Oficiálně spustil před deseti týdny a už plánuje expanzi do Velké Británie, Německa, Rakouska a Nizozemska. Nabízí firmám databázi ambasadorů, jejichž úkolem je sledovat internetovou stopu značky a v diskusích i jinde ji vylepšovat. Každý týden se firmám obnoví report práce ambasadorů i jejich výsledků.

BsC-i si klade za cíl poskytnout manažerům kontrolu nad jejich obchody kdekoliv – tedy na tabletech. Má být hlavně jednoduchou a přehlednou variantou složitých konkurentů. Za půl roku v Appstoru zaujala 20 tisíc uživatelů v 90 zemích.

CHAKKR nabízí i přes krkolomný název úplně jednoduchou službu. Spojuje lidi, kteří chtějí něco někam dopravit, s poskytovateli přepravních služeb. Takže výsledek by měl být levnější a rychlejší než velké konkurence. Už zaujal přes 6000 uživatelů ve více než 500 zemích a přepravil přes tisícovku balíků.

Doslovně “geo-dočasně-lokalizovaný” projekt Frestyl zase spojuje hudebníky s jejich publikem a fanoušky. Ukáže zájemcům, jaké živé koncerty probíhají kolem nich. Člověk si tak může jednoduše vybrat podle lokality. Už rok ho využívají Římané.

Cestovatelský blogovací prostor Globe se také zabývá hlavně prostorem. Je určený takzvaným “backpackerům“, tedy cestovatelům, kteří se pohybují hlavně levně, zato hodně. Na rozdíl od jiných jim umožňuje třídit příspěvky na internetu podle místa a ne času, což by podle předpokladů mělo být zajímavější. A také je tu samozřejmě možnost propojení s Foursquare, Twitterem nebo třeba Flickerem.

Podpořit kreativitu zaměstnanců pomáhá Ideedock. Onlinový nástroj jim umožňuje vkládat nápady a přidává soutěžní perspektivu. Účastníci tak můžou získávat body za aktivitu a celý projekt může být snadno vyhodnocen. Během deseti měsíců získal projekt klienty jako Rabobank nebo ING & Royal Haskoning.

Indoo.rs už jsme zmínili výše – poskytují mapy a jednoduché ukazatele na objekty v uzavřených prostorách, jako třeba v nákupních centrech, výstavních sálech nebo na letištích. Využívá k tomu augmented realitu a nepotřebuje ani připojení k internetu.

Lokus Digital se zase podíval na mobilní hry. Ty jsou totiž většinou v zásadě stejné jako ty počítačové a nevyužívají možnosti, které jim mobily otevírají. Lokus Digital ale přichází třeba s augmented realitou nebo možností propojit hráče. Podle předpokladů je tak zaujme mnohem víc.

Marg:n představil svůj program jako nejlevnějšího účetního. Je určený pro malé firmy a namísto aplikace, které nabízejí formuláře k vyplnění dat, chce být skutečně chytrým systémem. Zakladatelé na jeho vývoji pracují tři měsíce, zatím tedy prý 4000 hodin bez platu, což prezentovali jako plus.

Milk.ly je virtuální tržiště, které propojuje lidi podle prostoru. Zájemce uveřejní, co, kdy kde a za kolik potřebuje uskutečnit, koupit nebo prodat, a pak už mu stačí jen počkat na odpovědi z jeho okolí. Tým se inspiroval mimo jiné u zpráv na sociálních sítích. Lidé tam prý až příliš často něco poptávají a měly by být tisíce těch, které by tržiště uspokojilo.

Mixgar dává dohromady lidi podle hudby, kterou mají rádi. Je to sociální síť, ve které je možné hlasovat, diskutovat a hlavně poslouchat. Licencovanou hudbu vysílá z YouTube, ale přidává právě sociální rozměr. Uživatelé přitom nemusejí za nic platit. Finance chce project získat od sponzorů v podobě velkých značek, jakou je třeba Heineken.

NeedleFound “překládá” suchá data do zajímavých informací. Najde důvod, proč se skutečně mění online výkon firmy. Zatím využívá Google Analytics, ale samozřejmě plánuje rozšíření.

Qminder byl na Mini Seedcampu projekt, na kterém se zřejmě pracovalo nejkratší dobu, jen 55 dní. Aplikace pro chytré telefony má nahradit jakékoliv pořadové lístky a tedy i stání ve frontách. Přitom informuje o předpokládané době odbavení a nevyžaduje, abyste byli na určeném místě. Sám o sobě funguje, jen nebylo řečeno, jestli se uživatelé řídí doporučenými časy, pokud nejsou na daném místě.

Trochu jiný přístup k sociálním sítím ukázal Teammatch. Je to webová aplikace, která sestavuje ideální týmy k různým úkolům. Využívá k tomu i psychologický přístup a výstupem by měly být vyvážené a hlavně schopné skupiny lidí, kteří se navzájem podporují v efektivitě. Pomáhá tak společnostem optimalizovat jejich výkon nebo třeba podpořit kreativitu.

Recept na úspěšné obchody objevil software TradersNow. Pomocí algoritmů dokáže vypočítat ideální momenty k nákupu nebo prodeji na světových finančních trzích. K tomu všemu stačí jednoduše strategie zvaná “Q”.

Druhý český projekt, Universator, využívá rostoucího potenciálu studentských výměnných pobytů. Je to jakási sociální síť, která za poplatek studentům otevírá přístup k informacím o jejich budoucím pobytu. Tedy o univerzitách, ubytování nebo třeba studentských organizacích. Business model je založen na spolupráci s univerzitami a poskytování informací.

WhoApi poskytuje pokročilá doménová data. Informace o doménách, serverech, internetových stránkách – tedy jejich technologii nebo infrastruktuře. Zájemci se tak dozví potenciál jednotlivých domén, přičemž si mohou vybrat rozsah informací a tedy jejich cenu.

Po prezentaci jednotlivých startupů následovala veřejná přednáška představená jako Master Class. Jan Muehlfeit se na ní snažil vysvětlit, jakým směrem a proč by se firmy měly zaměřovat. Muehlfeit působí na pozici Chairman Europe ve společnosti Microsoft. Byla znát jeho fascinace technologiemi, my ale přinášíme hlavně myšlenky spojené právě s počátky firem.

Uspět můžete jen díky lidem

Muehlfeit seznámil publikum s přístupem, který označil jako energy management. Lidé by měli ve společnosti dělat práci nejen pro peníze. Pokud tomu tak je, firma má velký nevyužitý potenciál. Pro jakýkoliv růst obchodu je totiž zapotřebí hlavně růst lidí ve firmě. Potřebujete na své lidi čas. Mluvte se zaměstnanci, starejte se o ně a nechte je růst. Jak propojit své představy s vedením lidí? Podle Muehlfeita by se management měl zaměřit na komunikaci. Obvykle totiž říká, co dělá a jak to dělá. Ale už nezmiňuje proč. Naopak dobrým příkladem je Steve Jobs.

Jakýkoliv projekt začínal vždy odpovědí na otázku proč (Proč chci změnit svět mobilních telefonů?). Proč by taková otázka měla být důležitá pro lidi? Ne každá motivace zaměstnanců musí být nutně inspirativní. Vy byste ale měli být inspirací pro své zaměstnance. Abyste je inspirovali, odpovídejte na otázku proč děláte to, co děláte. A buďte přitom snílky. Příležitosti jsou všude – technologie momentálně fungují jen asi pro třetinu lidí na světě. Co můžeme udělat pro ty ostatní? To je velký prostor.

Muehlfeit uvedl, že je zapálený hlavně pro rozvojové trhy, kde vidí velký potenciál. Proto přemýšlíte-li o své společnosti, přemýšlejte rovnou globálně. Najděte si svůj vzor nebo model. Své vystoupení nakonec shrnul jednoduše: Přemýšlíte-li nad technologií, je skvělá. Ale od ostatních vás můžou odlišit jen lidé. Proto je třeba znát rozdíl mezi motivací a inspirací. Jedině lidé vám můžou pomoct na trhu uspět.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Čeští FL Ventures našli investora pro Jobzippers

Kromě rostoucího počtu business angelů či VC mikrofondů se na rozvoji startupové infrastruktury nejen v Česku stále častěji podílejí i investiční brokeři a poradci. Před nedávnem pomohli TARPAN Partners najít investora pro Socialbakers, nyní oznámili FL Ventures nalezení partnera pro společnost Jobzippers.