Průvodce českými startupy: OnTheRoad.to

Co týden, to jeden zajímavý český startup. To je náplň rubriky, v níž vám představujeme aktuální projekty domácích průkopníků internetu. Tentokrát jsme se rozhodli blíže prozkoumat cestovatelský projekt On The Road z dílny Michala Bláhy, bývalého spoluvlastníka Atlasu.

“Jsem motorkář, a při mých cestách po světě se rodina – celkem oprávněně – obávala o mé zdraví. Takže součástí mé cesty se stalo zasílání pravidelných SMS zpráv kde jsem a jestli ještě žiju. Bylo to drahé a otravné. Tak jsem si napsal malý skript, který textovky a fotky z MMS ukládal na webový server a přeposílal mailem. Kamarádům motorkářům se to líbilo, tak jsem to pro ně spustil také. Když jsem se po pár měsícich staral o desítky takových skriptů, naštval jsem se a řekl si, že to udělám pořádně. Zjistil jsem, že je volná doména ontheroad.to, a tím se to postupně zvrhlo v reálný projekt,” popisuje Michal Bláha zrození projektu OnTheRoad.

Od toho se také odvíjí využití služby, byť svůj původní účel už dávno přerostla. Před odjezdem pomůže naplánovat cestu, přímo na výletě či dovolené umožňuje vytváření cestopisů a deníků z cest v reálném čase a tento cestopis pak sdílet se svými přáteli a rodinou. Po příjezdu zase snadno umožní vytvořit offline slideshow s fotkami, výřezy map a lokálními daty z cest a prezentovat je přátelům či jiným divákům v profesionální podobě.

Univerzální použití, globální ambice

Cestovatel může použít libovolný mobilní telefon nebo smartphone, může poslat mail či SMS se zprávou – se vším si server poradí. OnTheRoad také automaticky lokalizuje příspěvek na mapě, zpracuje fotky a videa v libovolných formátech z libovolných zařízení a informuje ihned sociální okolí cestovatele mailem, Push zprávami, na Facebooku či přes Twitter. Důraz je kladen na velmi snadné použití, které by mělo být přístupné i technickým antitalentům.

“Cílem projektu je stát se jedničkou na poli mobilních cestopisů a expandovat mimo EU a USA. Další segmenty mimo cestování máme připraveny, ale zatím je nebudeme realizovat. Mezi poslední novinky patří třeba iPad aplikace pro publikování dat a upload obrázků (ideální pro fotografy), cestopisy na vlastní doméně či velmi žádaná archivace dat na Dropbox,” vyjmenovává Bláha.

V tuto chvíli má podle něj OnTheRoad více než 30 tisíc aktivních uživatelů a v podzimní špičce dosahoval server stovek registrací denně. Nejvíce návštěvníků i čtenářů pochází z USA, České republiky, Nizozemí, Velké Británie, Francie a Číny. Do prázdnin je očekáván prudký nárůst uživatelů z východu a Asie, k čemuž bude směřovat aktivita českého týmu v nejbližších týdnech. Návštěvnost se v podzimní sezoně pohybovala nad 150 tisíc lidí měsíčně, v lednu je nižší. Dosavadní investice v přímých nákladech dosáhly několika set tisíc eur.

Čekání na konkurenci

“Meziroční nárůst návštěvnosti je skoro řádový. Teprve v polovině ledna byly také spuštěny placené služby, přičemž za první dva dny jsme měli 12 objednávek a “obrat” skoro 200 dolarů. A to bez velkého proma mezi stávající uživatele, které chystáme na konec ledna. Mile mne to překvapilo, relevantní čísla a trendy však budou vidět až v půlce roku,” dodává Bláha.

A ani pokud jde o konkurenty, nešetří optimismem. “Přímou konkurenci kupodivu stále nemáme, asi funkčně a filozoficky nejblíže je travelpod.com. Jinak máme dva typy nepřímých konkurentů – klasické travel blog sites, které právě s vyjímkou travelpod.com zakrněly v roce 2000 a zcela ignorují mobilní svět i sociální sítě a jejich návštěvnost se propadá. Druhá kategorie jsou obecné publikační a sociální platformy (Facebook, Posterous, Blogger, WordPress, Tumblr), které jsou sice dostatečně mobilní a sociální, ale nemají funkčnost vyžadovanou pro cestovatele. Typicky na nich nejde rozumně propojit obsah s mapou a aktuální polohou cestovatele,” uzavírá.

Názor investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Co na projektu musím vyzdvihnout, je používání zajímavých technologií a fíčur. Například upload do Dropboxu, integrovaný překlad Google Translate, feedback přes Uservoice a podobně. Mají parádní appky na Android i iPhone včetně fakt pěkných infostránek. Hned jako první testovali Foursquare – první uživatel byl Petr Reichl, tehdy pracující pro OnTheRoad.

Zkoušel jsem produkt používat už dvakrát, ale nevím čím to, budu muset začít potřetí. Prostě ho nějak nedokáži ovládat, resp. se v tom nějak necítím. Asi nejsem cílovka. Používám Tripit, kde jen pošlu potvrzení letenky/hotelu/auta na plans@tripit.com a mám kalendář a všechno info offline v iPhonu. Stejně jako Tripit může OnTheRoad komerčně fungovat na afilu/leadech/display z letenek/hotelů/aut přesně cílených na destinaci. Plus na premium službách, které ostatně uvedli začátkem roku. Tripit koupil Concur před dvěma týdny za pěkných 120 milionů dolarů, takže OnTheRoad má před sebou příjemný ale vzdálený cíl.

 

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Myslím, že je to zajímavý projekt, který ovšem trpí tím, že Michal prostě nechce přiznat, že to není technologický projekt, ale komunitně marketingový. Podle mě je obrovský potenciál pro takhle specificky cestovně zaměřenou blogovou platformu, ale šel bych s tím po vertikálách.

Michal s tím začal, aby si pokryl svou potřebu sdílet zážitky ze spanilých jízd na moto – a to bylo super. Nicméně přesně v té komunitě bych se to snažil co nejvíce rozšířit a pak jít na další. Třeba plachetnice. Každý, kdo plachtí, tak potřebuje sdílet a všichni to dělají přes Blogspot, což není ideální. A tak dále. Prostě vertikálu po vertikále. Dá se pak lépe cílit, komunikovat, kdo jsou vlastně uživatelé, ale i lépe navazovat kontakty a spolupráci.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Projekt Michala Bláhy ma rozhodně spoustu znaků globálního startupu a je potřeba říct, že aplikace, kterou vytvořil se svým týmem, je úžasně funkční a příjemná na používání, sám jsem si ji před časem vyzkoušel. Otazník však visí nad tím, kdo by měl OnTheRoad.to používat, kdy a proč – taková propozice podle mého názoru ještě není úplně jasná. A dokud si ji v OnTheRoad neujasní, obávám se, že bude velmi těžké nějak zásadněji uspět. Oblast cestování na internetu je totiž mimořádně nabitá nejrůznějšími službami a službičkami, je velmi konkurenční v boji o pozornost. Mimochodem, myslím, že službě by rozhodně slušela jiná než tonžská doména.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Seznam na pondělí chystá odpoledne pro začínající firmy

Lidé ze společnosti Seznam.cz v pondělí 8. října v TechSquare prozradí tipy a triky ze zákulisí, které se budou zaručeně hodit při rozjezdu podnikání: jak pracovat s nápadem, jako postavit produkt a návrh webu pro uživatele, jaké mají vlastní zkušenosti s rozjezdem. Účastníci budou mít také možnost si s každým přednášejícím sednout samostatně.