Průvodce českými startupy: Mugeaters

S vývojáři mobilních aplikací se už i v Česku roztrhl pytel, byť se často soustředí především na zakázkové aplikace pro české klienty. Tým Mugeaters se vydal odvážnější cestou vlastních aplikací, s nimiž chce prorazit do světa – a už jeho první placená hra Woozzle hlásí statisíce stažení.

“Díky diplomové práci jsem se dostal na pozici herního programátora hry Mafia 2. Pracoval jsem v prostředí C++ a o Apple a jejich startu iPhonu jsem v podstatě vůbec nevěděl. Psal se březen 2009 a kluci od Mafie podlehli několika článkům, jak se dá snadno zbohatnout, když se povede dobrá hra pro iPhony. Tam jsem se poprvé začal zajímat o to, co to vlastně je. Abych nemusel draze investovat do vývoje, tak jsem si pořídil jen iPod Touch druhé generace, MacBook mi nahradil Hackintosh, který jsem po týdnu rozjel na svém notebooku Toshiba, a oficiální Apple Developer účet jsem nahradil jailbreakem. Zkušenost malá a krátká, čistě ze zvědavosti,” popisuje své podnikatelské začátky Lukáš Korba z Mugeaters.

V červnu stejného roku se podle něj ve studiu 2K Czech semlela krize a smetla ho i s několika kolegy. Novou práci našel v Seznamu jako iPhone programátor na plný úvazek, kde nastoupil ke kolegovi Michalu Fouskovi, který už tehdy vydal TV Program pro iPhone a začal zrovna pracovat na Mapy.cz. Jeho cesta k iPhonům zase vedla přes frontend (webovky pro mobilní telefony). Seznam projevil zájem dělat aplikace pro iPhone a jelikož byl Michal tou dobou velký fanda Apple, nebylo až tak překvapením, že byl tím úkolem pověřen právě on.

Chybami se člověk učí

Společnými silami udělali novou verzi TV Programu, která je v App Store beze změny doteď, a v březnu minulého roku začali spolupracovat i v soukromí. “Cílem bylo co nejrychleji vydat co nejjednodušší aplikaci, abychom si osahali App Store a celý ten obří systém. Začali jsme si říkat Flash Technical. První projekt měl být vskutku rychlý a tak jsme zvolili logickou hru na principu AZ-kvíz pyramidy s tím, že to umělo i multiplayer přes bluetooth a podobně. Ale vylámali jsme si zuby na singleplayeru a umělé inteligenci. Prvotina se nezdařila, ale nesebralo nám to moc sil, času, ani chuti pokračovat,” vypráví Korba.

Druhý projekt měl mít stále parametry rychlé a snadné hry a tak začal v dubnu vznikat tetris. S extra módy navíc a spoustou zábavy byl dokončen v půlce května. Jenže oba tvůrci doplatili na nováčkovskou chybu a narazili na velkou rybu – všechna práva na tetris už jsou zabraná a bez zaplacené licence Apple hru třikrát zamítnul. Neúspěch číslo dvě.

“V květnu jsem začal nový projekt. Pamatoval jsem si z dětství plno DOS her a mezi nimi ty logické. Na tomto principu jsem chtěl vybudovat rychlejší, příjemnější a bohatší hru. Jako fanda grafiky jsem až doposud veškerý kabátek našich her navrhoval a kreslil sám, ale v případě Woozzle jsem věděl, ze už na to nestačím, abych hru vyvíjel a zároveň kreslil. Ozval jsem se proto kamarádovi a exkolegovi z Mafie, Viktoru Jungovi, o pomoc. Do té už doby jsme s Michalem měli jasno v tom, že veškěrý vývoj budeme dělat se dvěma pravidly. Za prvé – děláme zadarmo a minimalizujeme náklady na nula, za druhé – žádný spěch, žádný deadline, třikrát měř a jednou řež,” popisuje Korba. Nový tříčlenný tým volal i po změně jména a tak vznikli Mugeaters. Nové logo, nová chuť.

Americká trefa

Tentokrát se rozvážnější přístup zjevně vyplatil. Hra vyšla na začátku letošního dubna a sklidila pochvalné recenze na českých i zahraničních serverech. V českém App Store se prakticky hned objevila na na 3. místě v TOP 200 placených a na 9. místě v TOP 200 volně dostupných aplikací (díky lite verzi určené k vývoji a šíření reklamy). Rozhodující ale byla sázka na anglicky mluvící země a po týdnu v prodeji se hra probojovala do sekce New & Noteworthy v americkém, kanadském a mexickém App Store, díky čemuž se rychle objevila mezi TOP 200 aplikacemi v USA a Kanadě. Přidala se také sekce Staff Favourite v australském App Storu.

“Do startupu jsme šli skutečně namotivovaní, že to dokážeme. Věděli jsme, že v moři aplikací, her a utilit, které tou dobou již App Store měl, to bude hodně těžké, ale klíčem vždycky bylo nevzdat se. Přinést kvalitní produkt a věřit v něj. Přestože každý máme své zaměstnání, tak jsme situaci nikdy nepodcenili. První dvě hry jsme nakonec nevydali, poučili jsme se. Obě hry jsme měli lokalizované i pro český trh. Ale pro Woozzle jsme začali mířit do zahraničí. Věděli jsme, že český App Store je malý a ideální bude zaměřit se hlavně na anglicky mluvící země, především USA a Velkou Británii,” komentuje to Korba.

Dnes má Woozzle staženo již téměř 300 tisíc lidí. V rámci updatované verze vznikl i takzvaný “color blind” mód, hra je tedy hratelná i pro barvoslepé. Došlo k výraznému přepracování enginu, což znamená úsporu paměti a výkonu i základ pro snadnou rozšiřitelnost plánovanou v budoucích verzích. Čerstvě byla spuštěna HD verze pro iPad se 60 nově navrženými levely. Další verze má také přinést kompletní editor levelů, který se má stát velkým lákadlem a bude podporovat také sdílení vlastních úrovní mezi hráči po celém světě.

Stále na začátku

“Kromě toho dokončujeme druhou hru, která vyjde během letních prázdnin. Prozradit můžeme jen to, že nejde o logický koncept. Zvažujeme rozšíření Woozzle i na další platformy, například Android, a v hlavě nosím i nápady na druhou verzi hry. Nějakou dobu ještě u Woozzle zůstaneme, protože jsme teprve na začátku a všechno to dobré ještě chystáme. Nebráníme se ale ani tvorbě uživatelských aplikací. V průběhu vývoje nás napadlo několik pomocných utilitek, které by nakonec mohly mít globálnější využití. Stejně tak je možné nás případně najmout na zpracování nějaké aplikace či hry,” shrnuje Korba.

A přidává na závěr ještě jednu poučnou zajímavost: “Vystupujeme pod značkou Mugeaters a na počátku jsme byli Flash Technical. Nicméně v App Storu jsme byli vidět jako Flash Technical, z historických důvodů. Sice jsme to všude změnili, ale tím, že jsme zkusili prodat tetris, si nás Apple pravděpodobně poznamenal jako Flash Technical. A bylo samozřejmě matoucí, že se prezentujeme jako Mugeaters, ale paradoxně náš pod tímto označením nikdo v App Storu nenašel. Nakonec došlo ke změně na Lukas Korba, protože vlastník Apple účtu jsem já. A i když jsou u hry uvedeni i Mugeaters, není dobré, že máme dvě identity.”

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures
Další z iOS developerů, kteří chtějí dobýt svět díky možnostem App Storu a kteří mají zatím jenom jednu hru, tentokrát s původem v Illusion Softworks (pardon, 2K). To není myšleno nijak zle, na druhou stranu takových firem s velkými ambicemi a ideály na trhu můžeme vidět spousty, ale těch, které opravdu uspějí, je hrstka. Woozzle, tedy vlajková loď a zatím jediný počin Mugeaters, vypadá hezky a hratelně. Nic dalšího k hodnocení zatím říct nemůžu. Snad jen, že Mugeaters ze srdce přeji, aby skončili v té hrstce úspěšných, a zároveň o tom se zdravým cynismem pochybuji.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nejlepší ze StartupYardu jsou Aircharts a Hlídačky

Na úterní večer StartupYard připravil Demo Day. Vrchol svého už třetího běhu, ve kterém se šest projektů mělo pochlubit svými projekty, svými pitchovacími schopnostmi a ideálně ohromit přítomné investory. Dobrá zpráva: pitche byly zatím ty nejlepší vůbec a organizace StartupYardu zraje jako víno. Špatná zpráva: chybí ambicióznější nápady a technologie.
Přečtěte si více

Poslouží k přihlašování do geolokačních služeb obličeje?

Možná je to stokrát ohrané klišé, ale začít toto téma jinak než odkazem na film Minority Report je prostě nemožné. Zatímco v Japonsku vznikají billboardy, které prostřednictvím analýzy obličejů kolemjdoucích sbírají demografická data určená k reklamním účelům, v západní části světa se rodí sice odlišná, ale neméně mrazivá technologie – automatické přihlašování do geolokačních služeb díky rozpoznání obličeje.