Průvodce českými startupy: Geewa

V naší pravidelné (jak jen to jde) rubrice věnované zajímavým českým online službám s velkými ambicemi se tentokrát podíváme na zoubek herní společnosti Geewa. Má už sice pár let fungování za sebou, ale aktuálně je skvělým příkladem toho, jak včas opustit skomírající model a začít jinak a lépe.

Geewu založil v roce 2005 Miloš Endrle vyčleněním z technologické společnosti Logos, jejíž management přesvědčil o příležitosti v oblasti komunitních online her. V tu dobu měl zkušenosti s komunitními mobilními hrami, na jejichž úspěch chtěl navázat i na internetu. Už od začátku tak bylo možné hrát hry od Geewy jak na internetu, tak na mobilech.

“Právě tato otevřenost nám přinesla na začátku jak spoustu nových uživatelů, tak i několik nemalých problémů. Je třeba si uvědomit, že v roce 2005 byly všechny podobné hry v Javě se socketovou komunikací. Náš přístup s flashovými klienty a HTTP komunikací byl tehdy naprosto unikátní a až teprve nyní s rozvojem HTML5 se ukazuje, jak to bylo tehdy správné rozhodnutí. Už od začátku byly naše hry součástí naší vlastní sociální sítě, kde hráči mohli komunikovat napříč hrami a poznávat nové kamarády. Tyto funkce i zaměření našich her si rychle našly oblibu mezi tehdy ne úplně typickými 20 až 30letými hráči s mírnou převahou žen a staly se tak skvělou platformou pro seznámení,” popisuje Endrle.

Po založení Geewy šlo všechno poměrně rychle: v září 2005 měla prvních sedm her na portálu Atlas, v červnu 2006 a představila svůj první velký hit Slovní fotbal a v říjnu 2006 byla zahájena spolupráce se Seznamem na Hry.cz. Právě úspěch Slovního fotbalu a Hry.cz přivedl vývojáře na myšlenku získat investora pro rozšíření her i do okolních zemí. V červnu 2007 došlo k dohodě s polským investičním fondem MCI na ivestici 1,15 milionu eur.

Vědět, kdy přestat

Další dění kolem společnosti Geewa je názornou ukázkou proměny celého herního byznysu a nutnosti včas si uvědomit, kdy je potřeba zásadní změna. “I když se nám postupně povedlo rozšířit naše hry na ICQ, slovenský Zoznam, televizi Markíza, maďarské Origo a další, tak bylo patrné, že zvolený business model založený na příjmech z reklamy nefunguje tak, jak jsme si představovali. Business modely založené na platbách od uživatelů jsme bohužel v té době mohli testovat jen mimo Hry.cz, protože Seznam až do začátku krize zastával stanovisko, že jeho uživatelé za internetový obsah neplatí,” vysvětluje Endrle.

V průběhu roku 2009 ale nakonec dostaly Hry.cz od Seznamu zelenou a od ledna 2010 bylo možné začít do her implementovat “géčkonomii”, virtuální ekonomiku založenou na dnes tak populárním freemium modelu. Tou dobou už bylo také jasné, že pokud má Geewa uspět na globální úrovni, tak cesta nevede přes lokální “afilace”, ale jedině přes globální Facebook. Loni se tedy firma zaměřila na budování nového obchodního modelu na Hry.cz, Facebooku a vlastním Geewa.com.

O tom, že to bylo správné rozhodnutí, vypovídá roční růst počtu uživatelů z 2,1 milionu na 3 miliony měsíčně a zvýšení tržeb z jednoho milionu korun měsíčně na trojnásobek. Průměrně každou minutu si jeden z hráčů koupí nějaký virtuální předmět.

Virtuální zlato na Facebooku

Na růstu těchto čísel se nejvíce podílí kulečník Pool Live Tour, hned první hra českého týmu na Facebooku, která po uvedení géčkonomie roste o zhruba 1000 denních uživatelů (DAU) na současných 120 tisíc a řadí se tak mezi TOP 10 synchronních (neboli multiplayerových) her na Facebooku, kterým vládne Zynga se svým pokerem.

Vývoj počtu denních uživatelů (DAU) v kulečníku Pool Live Tour na Facebooku

“Já osobně jsem přesvědčen, že nejenom online hry, ale celý web se bude posouvat čím dál více k realtime aplikacím, což potvrzuje i poslední vývoj služeb Facebooku a Googlu. Třeba populární americká sociální síť myYearBook na realtime online hrách zakládá celý svůj obchodní model. Zároveň předpokládám obrovský rozvoj mikroplateb a obchodních modelů založených na bázi freemium nejenom ve hrách (gamification),” myslí si Endrle.

V nejbližší době se chce Geewa soustředit na doladění své géčkonomie a její implementaci i do dalších her. Nyní má asi 20 vlastních multiplayer her a na svých stránkách nabízí přes 5000 dalších. Jejich počet se má ale nadále rozšiřovat, a to jak budováním dalších vývojářských týmů v Geewě, tak spoluprací s externími vývojáři. Za nezbytný Endrle označuje také překlad her do více jazyků a podporu větší škály platebních metod. Dnes společnost zaměstnává z původních čtyř už 18 lidí, kteří tvoří dva týmy pro vývoj her, jeden tým pro vývoj platformy a dále lidi v backoffice a management.

Jiná cesta do světa

“Investice od MCI nám pomohla hlavně ze začátku zviditelnit Geewu ve světě, v roce 2008 jsme získali například cenu Red Herring TOP 100 Europe, a navázat zajímavá partnerství. Na druhou stranu byla z dnešního pohledu ne zcela efektivně vynaložena na získání lokálních partnerů pro business model založený na reklamních příjmech,” říká Endrle.

Se změnou obchodního modelu a důrazem sociální média totiž ztratil význam také předchozí model zahraniční expanze. “Partnerské smlouvy založené na příjmech z reklamy jsme postupně v minulém roce vypověděli a zaměřili se pouze na Hry.cz, Geewa.com a Facebook, kde rozvíjíme freemium model. V nejbližší době o rozšiřování podobné spolupráce neuvažujeme, ve střednědobém horizontu uvažujeme o podpoře dalších sociálních sítí s otevřeným API, mobilních zařízeních a spoluprací s významnými brandy,” uzavírá.

Názor investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Casual games jsou mezinárodně velký a rostoucí trh, virtual goods jedna z největších příležitostí příštích 10 let. Geewa má připravené G-Body (jednoduše se to bude spojovat s Glogster G body :) a G-Cash. Super. Nikde jsem ale nenašel, za co je utratím, asi jsem se málo snažil. Geewa zatím udělala výbornou práci: jednoduché hratelné hry, klíčové spolupráce se Seznamem, Centrem a dalšími. Integrace s Facebookem, která mi pro další rozvoj příjde klíčová, je ještě trošku nedotažená. Plno her má vlastní registraci, nesedí designově – a co Facebook Credits?

Geewa má nastartováno, plno her, hodně online hráčů. Může je migrovat do nových her (s lepší konverzí), využít je s pomocí social grafu pro akvizici nových. Je to super pozice stát se top celosvětovou casual games firmou.

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Podle mě je Geewa v současné době v docela zajímavé pozici. Po několika letech, kdy se jí úplně nedařilo proniknout masivně do browser games – kromě nejdříve Atlasu a pak Seznamu, ale já myslím světově – a nedařilo se jim “uchopit” Facebook, tak teď se zadařilo. Pokud v tom budou pokračovat i s dalšími hrami -> skvěle. Nevím, zda se jim podařilo něco na smartphonech, ale rozhodně mají inventář a zkušenosti si s tím hrát. Jak dokazují na příkladu Facebooku, jsou schopni iterovat tak dlouho, než se to chytne.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Trojice parodií českých slevových serverů vás pobaví

Na českém internetu se objevily tři nové weby, které se strefují do největších hráčů na tuzemském slevovém trhu. Službám Slevomat.cz, Seznam Tip a Amplion.cz od Centrumu tak vyrostly povedené parodické protějšky. Už kvalita zpracování ale dává tušit, že nejde jen o studenstký žertík - a skutečnost je opravdu o něco komplikovanější.