Průvodce českými startupy: Fejsbůček

Co týden, to jeden zajímavý český startup. To je náplň rubriky, v níž vám představujeme aktuální internetové projekty domácích průkopníků online byznysu. Tentokrát je tím projektem Fejsbůček, služba s nezaměnitelným názvem spadající do kategorie těch, se kterými se snaží prorazit již fungující společnost.

“Na konci roku 2009 MicroMedia začala koketovat s tvorbou aplikací pro Facebook. Náhoda tomu dala, že se firma, která se doposud věnovala téměř výhradně tvorbě mobilních webů, dostala k zajímavým zakázkám z oblasti marketingu na Facebooku. Především díky agentuře Symbio, se kterou jsme realizovali například kampaně pro T-Mobile nebo Pilsner Urquell. Zkušenost to byla natolik zajímavá, že jsme se rozhodli této oblasti věnovat soustavně. Doménu Fejsbůček.cz jsem si registroval o pár měsíců dříve a nyní dostala úplně jiný rozměr. Pozitivní a zapamatovatelné spojení jakoby předznamenalo i další osud projektu,” popisuje zrození Fejsbůčku Jakub Mach, ředitel MicroMedia.

V rámci firmy tak vznikla zcela nová divize s novými lidmi, která byla reakcí především na existující poptávku na trhu. “Každý, kdo nějakým způsobem investoval do marketingu na Facebooku, chtěl svou investici nějak vyhodnotit, změřit, poměřit se s konkurencí. Bylo to téměř neuvěřitelné, že služby zabývající se Facebook statistikami doposud řešily pouze globální povrchní statistiky a nikdo se nezaměřil detailně na lokální trhy. Tak dlouho jsem se sám sebe ptal, jak to, že to nikoho netrkne, až jsme to udělali sami,” dodává Mach.

Česky a do hloubky

Fejsbůček začal přitahovat pozornost takřka od prvního dne a hned v prvních dnech přišla dokonce i nabídka na odkup velkou zahraniční společností. Za touto publicitou podle Macha stálo nejenom zaměření na lokální trh, ale také aktivní indexace, tedy nespoléhání se pouze na uživateské zápisy nových stránek a aplikací. Dnes díky tomu Fejsbůček nabízí data pro více než 120 tisíc českých stránek na Facebooku.

“Postupně se kolem Fejsbůčku soustředila velmi pozitivní odborná komunita a je úžásné mít možnost s ní diskutovat další rozvoj Fejsbůčku. Lidé jako Honza Páv, Michal Bílka, Honza Matějka, Daniel Kafka a další, ti všichni nám dávají ohromnou víru v to, že pozitivní přístup, vzajemná pomoc… to vše z podnikání nezmizelo. A protože sílila i potřeba disktutovat marketingová témata v širším kruhu, spustili jsme v loňském roce komunitní část, kde po vzoru Facebooku uživatelé diskutují formou statusů, sdílejí odkazy či publikují ankety. Součástí komunity je i oborový katalog,” popisuje Mach.

Postupem času se z Fejsbůčku stal komplexní nástroj zahrnující žebříčky a statistiky pro stránky, aplikace, skupiny, události ale třeba i sdílený obsah včetně redakčního. Má své vlastní Analytics, které generují detailní statistiky pro stránky a aplikace. Lze se tak dostat například k datům o tom, z jakých adres přicházejí návštěvníci na danou facebookovou prezentaci, kolik z nich zůstává nepřihlášeno, sledovat trendy aktivních uživatelů, kompletní sociodemografický profil aktivních uživatelů a fanoušků a mnoho dalších dat, která lze exportovat i do PDF reportu. Nedávno byly spuštěny také vlastní Mentions Analytics, které vyhodnocují zmínky na veřejných uživatelských profilech, skupinách a aplikačních profilech. Žebříčky zase lze sestavovat nejen podle počtu fanoušků, ale také podle množství uživatelské interakce.

Fejsbůček jde do Evropy. Možná změní i jméno

Služba už má i své zahraniční klony, konkrétně pro maďarský trh www.feszbukstat.hu a pro rumunský www.feisbukstats.ro, byť zatím jen v základní verzi. Přibývat budou i další státy, rozšiřování ale bude postupovat krok za krokem, protože projekt bez pomoci investora aktuálně naráží na hranice rozpočtu i kapacity. Cílem je proto pokrývat primárně související regiony tak, aby nová zahraniční verze potěšila i uživatele ve všech dříve zapojených zemích.

Zprovoznění se dočkala také ukázka toho, že Fejsbůček může být formou API základem nových aplikací. Jedná se o aplikaci Yedwik.com, která agreguje články z různých redakčních zdrojů v podobě blízké Digg.com. Řazení probíhá na základě počtu sdílení na Facebooku, čímž by se mělo dosáhnout již přefiltrovaného proudu zpravodajství, který bude výtahem toho nejdůležitějšího. Yedwik má k dispozici také data z jiných zemí, například ze Spojených států, a má i svou mobilní verzi. Ta loni získala druhé místo ve své kategorii v soutěži Smaato Mobile Advertisting Awards.

“Máme opravdu hodně naplánovné práce, v podstatě pouze volíme priority. Zaindexujeme další trhy a konečně i Slovensko. Přidáme nové sekce i funkce. Obohatíme i komunitní část, například o možnost inzerovat volná pracovní místa. Přidáme i sekce, které nejsou statistikami, například jednoduchý CMS, aby uživatelé mohli plánovat publikování svých příspěvků a mít přehled nad interakcemi ze všech spravovaných stránek. Je dost možné, že Fejsbůček částečně zanevře na své jméno. Každopádně bude hlavně naslouchat, takže jaký Fejsbůček bude můžete do značné míry ovlivnit i vy,” prozrazuje Mach.

Peníze teprve přijdou

Kolem české verze nyní funguje komunita čítající asi tisícovku registrovaných oborových profesionálů. Tedy lidí, kteří prošli registrací, aktivně využívají statistiky a firmy, které reprezentují, na Fejsbůčku mají svůj profil. V rámci MicroMedia se projektu věnují tři lidé s tím, že občas vypomohou další. Sám Mach přiznává, že co se týče výdělků, zatím se Fajsbůček ve své projektové roadmapě nedostal do bodu, kdy by se dalo říci, že má splněno.

“Víte, někdy vám ale vydělá web více, když je zdarma. Dám vám malý příklad. Naše Mentions Analytics jsou skvělý nástroj. Konkurenční variantu pořídíte za vysoký měsíční fix. Co když je lepší nechat nástroj zdarma a firmám navíc pomoci tak, že když jim schází kapacita, popíšete zmínky sami (sentiment a tagy)? K pozitivní zprávě, že provozujete systém zdarma, přidáte další pozitivní zprávu, že máte lidi, co vám udělají nutnou manuální práci. To je pouze jeden příklad, že obchodní model může být nápaditější než pouze reklama nebo předplatné,” říká.

Ani výdaje zároveň nejsou nijak astronomické. “Je úžasné pracovat na projektu, který nemusíte žádným způsobem aktivně propagovat. Můžeme tak veškeré investice směřovat na vývoj, protože o ostatní se postarají sami uživatelé a WOM. Je to má první zkušenost s tím, že kvalitní služba se propaguje sama. Je to první projekt, kdy se mi schází e-maily ze zahraničí s prosbou, ať to samé uděláme u nich. Je to první projekt, kdy mi uživatelé píší, že za to budou klidně i platit,” uzavírá Mach.

Názor investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Fejsbůček je dobrý nápad, výborný trh ale nedotažené provedení. Což je škoda. Částečně je to konkurenční projekt k Socialbakers.com. Fejsbůček má plno zajímavých funkcí, výborné je cílení na Českou republiku. Specializace a žebříčky pouze českých aplikací, firem a dění na Facebooku mohou být velká výhoda. Na webu se ale sem tam ztrácím a taky nechápu, proč tam některé prvky vůbec jsou, například B2B adresář. Myslím, že projekt má
zajímavý potenciál, a nebál bych se toho, že v krátkém horizontu nebude ziskový. Kdyby se MicroMedia soustředila jen tenhle segment a navázala na to konzultace a placené rozsáhlé analýzy, může z toho být v budoucnu zajímavý business.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Fejsbůček je podobně jako Socialbakers.com službou vývojářské firmy, která ji má jako doplněk a marketing pro svoje aktivity (alespoň to tak vypadá). Služba je to jistě užitečná, nicméně uživatelskou přívětivostí si mě Fejsbůček nějak nezískal – stránky vypadají, jako by o pár let zaspaly. Podtrženo, nemyslím, že by tato lokální služba měla nějak výrazněji uspět.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Přes Airbnb už si lidé domluvili 10 milionů noclehů

Díky systému pro snadné hledání krátkodobého ubytování v soukromých bytech Airbnb, který je mimochodem lokalizovaný i do češtiny, strávili lidé v pohodlí 10 milionů nocí a v databázi služby je nyní už 200 tisíc aktivních míst, kde lze přenocovat. Ještě přesně před rokem přitom zprostředkovaných noclehů byly teprve dva miliony.