Průvodce českými startupy: Fakturoid

Co týden, to jeden zajímavý český startup. To je náplň nové rubriky Těchinternetů, v níž vám již podruhé představujeme aktuální projekty domácích průkopníků internetu. Po Miss Internet z minulého týdne je na řadě Fakturoid, diskutovaná účetní služba oceněná i v rámci ankety Křišťálová lupa. Ani tentokrát nechybí názor trojice investorů.

Tvůrci Fakturoidu Jan Korbel a Lukáš Konarovský svou službu popisují jako robota, který se živnostníkům a menším firmám stará o fakturování a vše, co s ním souvisí – byť se možná navenek tváří jako jednoduchá webová aplikace. “Jeho síla je v tom, že jsme šli opravdu tvrdě za tím, aby se vše, co umí, točilo čistě jen kolem fakturování. Začíná to tím, že fakturu v něm vystavíte třeba během deseti vteřin. Poslat e-mailem klientovi ji můžete jedním kliknutím ihned potom. Díky napojení na e-mailové výpisy z banky dokáže sám poznat, že je faktura už zaplacená, a pokud by se snad klient zpozdil s platbou, Fakturoid mu sám pošle upomínku,” popisuje Korbel.

Navíc lze vytvářet šablony pro pravidelné faktury, které se pak vystavují a posílají automaticky, což platí i pro proformy. Užitečné jsou také přehledy o tom, kolik bylo vyfakturováno za poslední měsíc, čtvrtletí či rok, kolik peněz ještě nebylo klienty zaplaceno a podobně. Zkrátka, cílem je strávit fakturováním co nejméně času, ale přitom toho hodně zvládnout.

Investory s díky odmítáme

Doména fakturoid.cz byla registrována 29. 12. 2008 a téměř přesně za rok, 24. 12. 2009, se fakturační robot vydal oficiálně do světa. Od té doby se stále učí nové kousky, jen za minulý rok doznal asi 130 uživatelsky viditelných změn. Jako většina webových aplikacích je celkem levný na provoz a jeho tvůrci se netají tím, že lovení investorů není jejich cílem.

“Financování probíhá z vlastních zdrojů, největší náklad představuje náš čas. Tvoříme distribuovaný tým, pracujeme přes internet a fyzicky se vidíme párkrát do roka. Investory s díky odmítáme, protože robota nechápeme pouze jako nástroj pro dosažení zisku, ale jako způsob, jak pracovat na tom, co nás baví,” prozrazuje Konarovský.

O potenciálu podobné aplikace na webu nepochybuje. “Jsme přesvědčeni, že se pro web hodí víc, než pro desktop. Už jen posílání faktur klientům přímo z aplikace a párování plateb funguje na webu přirozeněji, než na stolním počítači. Nemluvě o klasických výhodách web aplikací jako je automatická dostupnost odkudkoli, kde je webový prohlížeč, snadné sdílení přístupu ke stejným datům a možnosti vystavovat faktury mezi více lidmi na různých místech. To vše celkem dobře vystihuje i naše vymezení proti běžné konkurenci. Fakturoid je díky úzkému cílení okruhu funkcí mnohem jednodušší, ale zároveň toho ve své sféře umí víc, než jiné produkty,” říká.

Několik set věrných

Nyní má Fakturoid asi tisícovku uživatelů, vystavil přes 6000 faktur a více než 500 proforem. Spravuje lidem 2700 klientů a stará se o vystavování 400 pravidelných faktur, denně obslouží tisíce požadavků. Přibližně 40 procent uživatelů se přihlašuje alespoň jednou za měsíc. Informaci o konkrétním počtu platících zákazníků nezvěřejňuje, konverzní poměr se nicméně údajně pohybuje někde mezi pěti a deseti procenty.

“Cílem bylo vytvořit fakturační aplikaci, kterou budeme sami rádi používat. Navíc jsme předpokládali, že se najde dostatek lidí, kteří budou mít stejné požadavky jako my a rádi zaplatí za dobrou službu. Jakkoliv jsou předpoklady ošidné, zdá se, že jsme se trefili. Pokud jde o finanční kritéria úspěchu, absolutně jsme nevěděli, co čekat. Pro začátek jsme doufali, že se rychle dostaneme do černých čísel, což se povedlo asi po půl roce provozu,” konstatuje Korbel.

Zrození robota

Spolupráce obou tvůrců Fakturoidu začala v létě 2008. Slovo dalo slovo a začali pracovat na jedné aplikaci, kterou ovšem nakonec kvůli technickým potížím nedodělali. Zůstalo však alespoň dost použitelného kódu, který využili ještě na konci téhož roku, kdy se rozhodli vytvořit fakturační aplikaci. Jan Korbel se ostatně kolem webu pohybuje už od roku 1995 (tou dobou bylo Lukášovi 13) a od roku 2003 pracoval pro vlastní klienty.

“Někdy v té době jsem si mimochodem naprogramoval fakturační web aplikaci čistě pro vlastní potřebu. Používat byste ji nechtěli, byla strašná, ale pořád ji mám schovanou,” říká Korbel a Konarovský ho doplňuje: “Moje předchozí zkušenosti zahrnují zakázkový vývoj aplikací a webů a provoz malého webhostingu. Měl jsem také pár naprogramovaných nápadů na aplikace v šuplíku, ale ještě to nebylo ono. Tehdy jsem potřebu fakturace řešil divotvornými skripty v Ruby, které substituovaly proměnné v LaTeX šablonách a generovaly z toho PDFka.”

Názor Investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Všude, kudy chodím, řikám, že je to z hlediska user experience nejlíp udělaný web v Česku. Když jsem to nadšeně chválil Lukáši Konarovskému, tak mi na to odvětil, že s tím furt spokojený není, ale mně se to stejně líbí. Beru to tak, že je projekt na začátku své cesty. Další cestou je podle mě integrace s účetnictvím a s platebními bránami, respektive s bankami. No, je to velké sousto.

Řekl bych, že je to kvalitně udělaný výsek, který by měl být zasazen v uceleném řešení pro firmy, jako má třeba Intuit. Nebo je možné to přetočit na uživatele jako BillSafe nebo BillsTrust. Přijde mi faktura s QR kodem a v mobilu klikem zaplatím, resp. autorizuji, že má být zaplaceno v datu splatnosti. A mám i online přehled o tom, co kdy platím.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

O Fakturoidu jsem do vyhlášení cen Křišťálové Lupy nevěděl – a je to moc hezká, jednoduchá aplikace. Na globálním webu je podobných aplikací spousta, většinou cílených na freelancery, mnohdy integrovaných například s Basecampem. Je fajn, že existuje i česká obdoba, a jsem přesvědčen o tom, že není o nic horší. Naopak, čistý design a skvělá použitelnost…

Bohužel se nemůžu zbavit přesvědčení, že ač je to hezká a použitelná aplikace, nepostačí na samostatný business, na to je cílový trh moc malý. Je to prostě hezká, malá, lokální aplikace a tou s největší pravděpodobností zůstane. Anebo se budu mýlit a autoři Fakturoidu se vydají směrem aplikace na správu a sledování financí živnostníků typu Mint.com, pak bych jim věštil daleko větší úspěch.

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Nápad na službu se mi obecně líbí. Myslím, že už je konečně čas, aby někdo přenesl klasické účetní úkony do “cloudu”. Je skvělé, jaké nadstavbové služby se nad normalními aktivitami typu faktury, sklady, a podobně dají dělat a ty pak prodávat. Otázkou rozhodně bude distribuce. Pokud se toto podaří úspěšně vyřešit, tak skvěle! Pokud ne, bude ten jen další pěkný nápad.

 

Total
0
Shares
Další články