Průvodce českými startupy: eM Client

Pro další díl pravidelné rubriky Těchinternetů, která představuje aktuální projekty domácích průkopníků internetu, jsme posbírali informace o službě eM Client. Čeští vyzyvatelé Outlooku právě dokončují kolo angel investic pro svou novou americkou pobočku a tak určitě neuškodí podívat se na jejich aktivity blíže.

eM Client vznikl jako společný projekt pětice zakladatelů – tří vývojářů a dvou zkušených obchodníků. Ti ho založili na přelomu let 2007 a 2008, k rozjezdu jim posloužily peníze z prodeje společnosti IceWarp Mail Server působící v České republice, na Slovensku a ve Velké Británii. “Na začátku byla idea jednoduchá. MS Outlook je zastaralý, pomalý a drahý produkt, který se těžko integruje s řešeními mimo portfolio Microsoftu. Námi navržený klient měl byt versatilní, rychlý a hlavně univerzálně použitelný bez ohledu na server nebo službu,” popisuje jeden ze zakladatelů služby Jaroslav Javornický.

eM Client má verzi zdarma pro domácí použití a komerční verzi (za 50 dolarů), přičemž domácí freeware verze je omezena na dva e-mailové účty. První komerční verze, která se začala prodávat po celém svetě, byla uvedena v lednu roku 2010. Do té doby nicméně americký PC Mag stačil eM Clienta dvakrát po sobě zařadit do seznamu Best Free Software za roky 2009 a 2010 po bok služeb jako je Gmail nebo Thunderbird.

Do země nekonečných příležitostí

V červnu loňského roku se projekt dostal do programu CzechAccelerator agentury Czechinvest a díky tomu se otevřela také možnost založit vedle českého a britského zastoupení plnohodnotnou pobočku také ve Spojených státech. Představil se například na akci DEMO, která je jednou z nejprestižnějších události v Silicon Valley. Na konferenci pořádané společností IDG a serverem Ventrebeat.com se český startup mohl ucházet o pozornost stovek venture kapitalistů, šéfů velkých firem a médií.

“Tohle je Outlook, ale na steroidech. Je jednodušší, rychlejší a integruje v sobě věci jako Instant Messaging a sociální sítě, vše v intuitivním uživatelském rozhraní. Tohle se Outlooku postará o pořádnou konkurenci,” prohlásil tehdy ředitel konference DEMO Matt Marshall.

Následovala jednání s potenciálními investory a distributory a letos v únoru firma otevřela svoji americkou kancelář. “V rámci několikaměsíčního působení za oceánem se nám podařilo nejen založit společnost eM Client Inc., ale aktivně se tam kromě prodeje a marketingu řeší i technická podpora pro americký trh. Kromě toho se nám podařilo přesvědčit naše dlouholeté partnery ve státech, aby do projektu investovali v rámci Angel round, které právě probíhá,” vysvětluje Javornický.

Do krabic a do světa

Mezi další úspěchy patří i úzká spolupráce s jednou z podporovaných služeb, společností Skype, a eM Client se dostal do uzavřeného vývojového programu pro hlubší propojení obou programů. Jeho zakladatelé zároveň jednají se známým maloobchodním řetězcem Best Buy o možnosti prodeje krabicové verze, podepsali distribuční smlouvu se společností Mirapoint a jedním ze zájemců o českého klienta je i Oracle.

V současné době má společnost sem vývojářů a tři beta-testery a rozjíždí se také obchodní oddělení plně dedikované prodeji a partnerskému prodeji. Dnes se eM Client může pochlubit více než 200 tisíci stažení celkem a přibližně 13 tisíci prodaných komerčních licencí. Zatím největším zákazníkem je britská Toyota, v České republice jsou to společnosti jako Brano, Unistav a řada dalších.

“Cílem projektu je plnohodnotný launch ve Spojených státech a na světových trzích a také spolupráce s velkými komunikačními servery. Jako jediný klient nativně podporujeme plnou synchronizaci se systémy Oracle BeHive nebo Sun Messaging,” shrnuje Javornický.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

eM Client je jednoznačně vynikající produkt, který má ovšem těžkou pozici v tom, že zcela nepokrytě útočí na pozice standardu, tedy Outlooku od Microsoftu. Jako uživatel vidím jednoznačně na trhu místo pro alternativu, která by lépe plnila mé potřeby při online komunikaci (nejen e-mailové, eM Client umí i další komunikační kanály). Jako investor bych se obával nejen Microsoftu, ale stále bych měl na paměti ty zástupy skvělých e-mailových klientů, které souboj s Microsoftem prohrály (mezi geeky se stále vzpomíná na Eudoru). Navíc bych pozorně sledoval aktivity třeba Googlu a Facebooku, kteří by mohli mít sílu i vůli trh komunikace na internetu změnit.

Nicméně, domnívám se, že už dlouho nebyl na trhu česky produkt s takovým potenciálem soupeřit s globálními leadery, takže eM Clientu držím pěsti a věřím v jeho úspěch.

(poznámka: posláno z eM Clienta)

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Přiznám se, že pro mne jako uživatele Maca je eM Client lehce nečitelná záležitost. Prostě mi přijde logické, že spolu aplikace mluví a fungují dohromady :). Věřím tomu, že produkt je skvěle technicky zvládnutý, mluvil jsem s pár lidmi, kteří ho zkoušeli a technicky chválili, ale lehce mi uniká marketing. Co je na tom vlastně zajímavého? Asi to není pro mne nebo to úplně nechápu, ale nevím, proč bych si to vlastně měl instalovat.

 

Total
0
Shares
Další články