Průvodce českými startupy: CDN77

V lokálním měřítku dokázal Zdeněk Cendra uspět poměrně jednoznačně, v tom globálním se ale dosud jeho projektům zase tolik nedařilo. Posloužily však jako živná půda pro aktuálně rozjetou službu CDN77, která rok od spuštění oslavuje rychlým růstem a překlopením do zisku.

Téměř přesně před rokem Zdeněk Cendra po několika méně úspěšných zkušenostech nastartoval svůj další startup s názvem CDN77. Dnes už na něm pracuje skoro 20 lidí na plný úvazek oproti počátečním šesti vývojářům a za letošní březen dosáhl na 1,5 milionu korun obratu, zatímco ještě v prosinci to bylo pouze 500 tisíc – za tři měsíce tedy vyrostl na trojnásobek. Break-even je od ledna a stále hledá nové lidi na všechny pozice – technické, provozní a zejména marketingové a prodejní (podrobněji na StartupJobs).

“Chceme hostovat celý internet – to je zadání. Nemůže se nám to podařit, ale přemýšleli jsme, jak se co nejvíce přiblížit této utopické myšlence. První nápad na postavení CDN jsem měl v roce 2006, kdy však bylo z důvodů naší nezkušenosti moc brzo. Na začátku 2012 jsme se však rozhodli, že je správný čas se posunout a přijít proti stávající konkurenci se službou a produktem, který bude lepší, rychlejší, jednodušší a pro zákazníky užitečnější,” říká Cendra.

Peníze vydělávají peníze

Díky slušnému finančnímu zázemí začal projekt v lednu 2012 rovnou s kvalitním technickým týmem šesti programátorů, který již předtím společně s Cendrou pracoval na neúspěšných startupech Bijk a Cloudee. Na těch se podle jeho slov sice utratilo hodně peněz, ale také přinesly nevyčíslitelné zkušenosti, které vývoj CDN77 výrazně urychlily. Po třech měsících s “totálním focusem” na exekuci a úspěšném vypuštění funkční verze začali přicházet první zákazníci – a také ihned platit, kartou, přes PayPal, z Evropy, postupně z USA.

“Zpětně se jim trochu divím, ale hrozně nás to nakoplo – šestý měsíc od startu jsme měli revenue nad 10 tisíc dolarů. Během roku jsme postupně přidávali další lidi (technická podpora, prodej, marketing, produkt) a aktuálně nás je 16, přičemž se nám trochu rozrostl technický team (devět lidí) a zejména prodejní část (šest lidí). Za březen 2013 jsme měli příjmy 75 tisíc dolarů, z čehož dokážeme zaplatit lidi, technologie a minimální propagaci,” vyjmenovává Cendra.

Kromě CDN77 má nyní ještě dvě firmy, SuperHosting.cz a Peering.cz, a o svých předchozích projektech, získaných zkušenostech a hlavních poučeních z neúspěchů se před časem velice zajímavě rozpovídal na Startupcampu:

“Obecně platí, že zkrátka zrychlujeme načítání stránek a videí pro weby s návštěvnosti z více států nebo kontinentů světa. Děláme to maximálně jednoduše, což naši zákazníci zbožňují. Prostor na trhu je obrovský – konkurence je veliká a kvůli tomu pomalá. Našimi konkurenty jsou totiž skuteční obři jako Akamai, Amazon CloudFront, EdgeCast nebo MaxCDN,” vysvětluje.

Technologie se sama neprodá

Potenciálním klientem je tak každý web, který má návštěvnost z více zemí, ideálně z více kontinentů. Aktuálně má služba obsazeno 46 lokalit po světě, kde má fyzické SSD servery, z nichž odbavuje obsah pro své zákazníky. Nově ke standardním lokacím přibyly i exotičtější a rostoucí regiony jako Sao Paulo, Tokio, Singapur či Sydney. Jelikož je všech deset největších konkurentů z USA, díky fyzické přítomnosti v Evropě je pro CDN77 výhodou schopnost lépe obsloužit weby s požadavkem na její pokrytí včetně Ruska.

Klíčová je podle Cendry hlavně jednoduchost nasazení (v řádu minut) a jednoduchý ceník, kde se platí pouze za spotřebovaná data. CND77 cílí na SMB segment obecně a střední webové firmy – média, softwarové společnosti, video portály, herní servery, servery s obsahem pro lidi nad 18, globální brandy. Mezi zákazníky patří například Bet at Home, Scania, Yuplay nebo CaseLogic.

Nyní se projekt postupně mění z technické firmy na primárně marketingovou a prodejní firmu, z čehož plynou i aktuální hlavní úkoly – ustat růst po technické stránce, stihnout škálovat technickou a obchodní podporu a pohnout s marketingem a direct prodejem. Pracuje se na nové zákaznické sekci a úsilí směřuje do PPC kampaní, bannerů, přímé komunikace přes e-mail/Skype/telefon, do PR, WOM marketingu, sdílení vlastních zkušeností například formou infografik a dalších metod pro B2B marketing.

“Jsme startup, který nechodí po konferencích a offline akcích, ale pracuje, dodělává a začíná mít výsledky. Máme tři denní metriky: revenue, marže a náklady. Vše ostatní sledujeme méně pozorně. Z CDN77 jde udělat velkou ziskovou firmu, limitem nám jsou aktuálně lidé, resp. čas. Nevidíme ho v penězích nebo technologii, je čistě v čase a schopnosti rychle prodat,” uzavírá Cendra.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Služba WalkSource konečně dostala Česko do Y Combinatoru

Jakub Vysoký se jako první Čech může pochlubit tím, že se svým startupem úspěšně prošel nejprestižnějším akcelerátorem světa. Zatímco jiné mety jako 500startups, Seedcamp či Springboard už české týmy dobyly, ta nejvyšší jim až donedávna unikala. Teď už to neplatí. WalkSource se zúčastnil letního běhu Y Combinatoru a následně se mu podařilo získat také seed investici na další fungování.