Průvodce českými startupy: Billberries

Mezi deseti finalisty letošního Nápadu roku najdete startupy známé i neznámé, jeden vás ale možná zaujme trochu jinak ostatní. Najdete u něj totiž jméno Lašák, a to, co byste nejspíš považovali jen za shodu jmen, je skutečně startupový počin bývalého předsedy představenstva Českých aerolinií Radomíra Lašáka. Ten se se svým týmem rozhodl změnit způsob, jak spravujeme své účty a jak o nás bojují dodavatelé služeb.

Jak to celé začalo? Radomír Lašák, po létech strávených ve velkých korporacích, se prý jednoho lednového dne rozhodl udělat pořádek ve vršící se hromadě nejrůznějších dokumentů za domácnost – výpisů, účtů, faktur a smluv. Hledal systém, který mu pomůže dát všechny tyto doklady na jedno místo a umožní mu jejich správu jednoduše a prakticky, tedy online. Na Googlu neuspěl, a tak ho napadlo, že by něco takového mohl vytvořit.

Nechtěl ale skončit jen u úložiště dokumentů. Při pohledu na účty za pojistku na auto, telefon či elektřinu bylo zjevné, že většina z nich nebude zrovna nejvýhodnější. Ostatně stačil jeden telefonát pojišťovně a obratem bylo možné získat třetinovou slevu. Jak tedy propojit fakt, že zákazník není spokojen s výší plateb či podmínkami, se světem konkurenčního boje o zákazníka? Jak to zařídit, abychom sami netrávili hodiny hledáním lepšího dodavatele s nejistým výsledkem, a aby dodavatelé nemuseli náhodně klepat na dveře či posílat nabídky nevyžádaně a v nevhodnou dobu?

Tak se zrodil nápad propojit chytré úložiště finančních dokumentů s tržištěm pro dodavatele služeb. Aby jich na jednom místě co nejvíce soupeřilo o zákazníka výhodami, kterými se chlubí na svých webových stránkách a v reklamě, a aby zároveň jasně vysvětlili výhody své služby či produktu vůči zadané poptávce. Zákazník se pak v pohodlí svého domova a kdy jemu se to hodí rozhodne pro tu nejlepší variantu. Radomír Lašák tedy s Ivanou Klinderovou sestavili vývojářský tým a založili Billberries.

Z Česka do USA a zase zpátky

Uživatelé ve službě získávají bezplatný virtuální “šanon” na dokumenty, přičemž mohou jakoukoliv vybranou fakturu či smlouvu kdykoliv jedním kliknutím ukázat konkurenci a poptat lepší službu. Protože původním cílem bylo startovat v USA, hledal se anglický název a počátkem roku 2011  padla volba právě na Billberries. Pro český trh, kde nakonec kvůli nákladům projekt začal, ale není slovo úplně jednoduché, je tedy možné, že bude pro domácí trh brzy zvolen jiný, český název.

“První letošní čtvrtletí bylo ve znamení jednání s dodavateli. Dnes máme 21 zaregistrovaných dodavatelů, přičemž tam jsou i poradci zastupující další desítky firem, takže český trh energií a finančních služeb je co do nabídky slušně pokryt. Do poloviny roku bychom chtěli v těchto oborech dosáhnout větších prodejů. Dále chceme začít nabízet telekomunikační produkty, zavést možnost poptávky nových produktů (nejen vylepšení stávajících) a expandovat na americký trh,” říká Václav Matouch, který projekt vede.

Nyní, velmi krátce po spuštění, má služba asi 200 uživatelů, kteří uzavřeli sedm nových smluv, a podporuje 100 firem, jejichž účty můžou uživatelé v rámci dodavatelských karet evidovat. Hlavním cílem je zvýšit příjmy na úroveň nákladů a dokázat tak, že Billberries jsou životaschopný projekt. To by se mělo podařit splnit v posledním čtvrtletí letošního roku, přičemž primárním zdrojem příjmů jsou podle očekávání provize za zprostředkování nových smluv.

“Otáčíme klasickou roli zákazníka a dodavatele na trhu spotřebitelských služeb a zboží, kdy zákazník musí být ten, kdo aktivně hledá dodavatele, porovnává a studuje. Spousta lidí na to nemá chuť, čas, schopnosti, nemají žaludek volat na T-Mobile a vyhrožovat odchodem ke konkurenci pokud nedostanou slevu. V Billberries zákazník pouze projeví zájem nechat si existující kontrakt zrevidovat a naopak dodavatelé jsou o takovém zákazníkovi okamžitě informováni, takže vědí, čí zákazník co chce. Můžou s ním pak přes službu přímo komunikovat a uživatel dostává s minimální námahou nabídku šitou na míru,” vysvětluje Matouch.

Přehledně a automaticky

Od většiny dodavatelů si Billberries umí stáhnout všechny vaše relevantní doklady automaticky, pokud se podělíte o jméno a heslo do svého online zákaznického účtu. Všechny změny a nové účty jsou pak od napojení trvale sledovány a aktualizovány, včetně možností upozornění na možný dluh a podobně. Bude tedy hodně záležet na důvěře a ochotě podělit se o citlivé údaje – třeba s americkým Mintem se sice uživatelé dělí i o přístup k bankovnímu účtu, ale tam zatím rozhodně nejsme.

“Existují služby jako superucet.cz, kam je možné dokumenty ručně nahrát nebo poslat e-mailem, ale to umíme taky. Existují služby jako more-financi.cz, kam je možné nahrávat nebo nechat zasílat výpisy z bankovních účtů, ale automatická integrace opět chybí. Přímou konkurenci tak známe pouze z USA v podobě check.me nebo mint.com. V Česku jsou konkurentem i pokusy o aukce energií pomocí vytváření sdružení zákazníků a na stejném trhu jako my fungují též populární online kalkulačky, i tam jsou ale značné odlišnosti,” vyjmenovává Matouch.

Jako mnozí jiní, i tvůrci Billberries zjevně nevyhnutelně přišli o pár iluzí. Očividnou slabinou se v tuto chvíli zdá být marketing, který není ani zastoupen nikým v týmu – a jak se také ukázalo, lidé sami od sebe nepřijdou jen proto, že někdo někde něco spustí a věří, že je to super věc. Dobrou (a úplně čerstvou) zprávou ale je, že s designem a marketingem nyní projektu pomůžou Czechgeeks, které možná znáte díky jménu Filipa Molčana a projektům jako Moredays nebo Hello. V tomto směru by se tedy mohlo blýskat na lepší časy. No a pak už “jen” přesvědčit dodavatele, aby o nás skutečně bojovali a dodávali, a nás uživatele, abychom tuhle možnost užívali.

Aktuálně budou Billberries bojovat také ve finále Nápadu roku, jednoduché to ale mít nebudou. Letošní výběr je kvalitní a najdete tu třeba Ticketon, Reservio nebo naše tajné oblíbence z projektu be3D. Těšíme se, jak tenhle souboj dopadne…

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Martin Kasa bude hostem letošního posledního streamovaného eClubu

Čtvrtý ročník eClubu navázal na úspěch streamování zajímavých přednášek i do dalších vysokých škol v Česku. Hostem poslední letošní živě přenášené besedy bude Martin Kasa, úspěšný podnikatel, investor a mentor v oblasti elektronického obchodování. Interaktivní seminář se uskuteční v pondělí 26. listopadu od 18 hodin v pražském HUBu.
Přečtěte si více

Blog: Pojďme společně (po)hnojit půdu pro startupy

I když jsem za velkou louží, dění na České startup scéně sleduji velmi pozorně a mám skvělé informátory. Někdy to jsou ale věci, o kterých bych radši vědět nechtěl. Delší dobu to ve mě bublá a cítím potřebu se k událostem posledních týdnů vyjádřit. Takže jsem zpět s dalším upřímným názorem od někoho zvenčí na aktuální dění v té naší kotlině.