Ve Spojených státech úspěšně působí několik startupů s českým původem a globálními ambicemi, zaměřených na vývoj mobilních aplikací. Pokud byste hledali průnik zkušeností, které během poměrně krátké existence udělaly, návod na úspěch je podobný: nastálo sídlí v USA. Byznys v Americe se z Evropy dělá jen velmi obtížně, shodují se zástupci těchto firem.
Firma STRV vyvíjí mobilní a webové aplikace pro americké startupy. Její spoluzakladatel Lubo Smid bydlí v Californii, v Česku je jednou za čas, aby byl blíž programátorům v české kanceláři a navazoval kontakty na konferencích. Jako tento týden, kdy stihl zasednout v odborné porotě App Parade, přednášet na New Media Inspiration a několika networking akcích.
Zlomový moment: stěhování do USA
Do USA se svým společníkem Davidem Semerádem poprvé přišli v roce 2011, díky projektu CzechAccelerator od Czech Investu. Začátky nebyly jednoduché, první rok téměř nesehnali zakázky a žili z projektů v Česku. Přitom náklady na měsíc života jednoho člověka v Californii odhaduje Smid na 70 – 100 tisíc korun, včetně ubytování. Ale vybudovali si cenné kontakty, které později přetavili v úspěch. Čekali na něj rok a půl.
„Všechno tam funguje jinak, je tam jiná kultura, jiný přístup,“ říká Smid . Zatímco v Česku reagovali na 100 tendrů a ani jeden nevyšel, v USA získali klienty kombinací kvalitní práce za rozumné peníze.
„Snažíme se v co nejkratším čase doručit lepší služby než většina amerických firem, přitom za výhodných podmínek. Nejlevnější ale nejsme, nekonkurujeme cenou. Nemají problém s tím, že vývoj je jinde, než v USA,“ potvrzuje Smid. Dnes pracují především pro startupy a nové klienty získávají hlavně na doporučení. A i když většinu lidí zaměstnává STRV v Česku, české zakázky už nedělá.
Hlavní moment, který nastartoval úspěch, byl v případě STRV právě přesun nastálo do USA. Dnes zaměstnávají 70 lidí v České republice, 4 lidé včetně Smida a Semeráda bydlí v USA, působí v San Franciscu, Los Angeles a New Yorku.
Takové vazby v Česku navázat nejdou
Kvůli českým startupům s globálním potenciálem založil kancelář v San Franciscu i Jakub Havrlant, který stojí za skupinou Rockaway. Kancelář v Californii má za cíl vytvořit networkingovou infrastrukturu s většími fondy. „Takové vazby není v Česku možné navázat,“ vysvětloval Havrlant před týdnem na půdě VŠE.

V USA žije i Lukáš Stibor, další Čech úspěšný na poli mobilních aplikací s firmou Cleevio. „Když jsme se s kolegy vydali do Ameriky, říkali jsme si ‚najdeme tam klienty a všechno bude dobrý‘. Ale nevěděli jsme jak,“ popisuje Stibor. Ani oni neuspěli napoprvé, chvíli pak pracovali pro zákazníky z Dubaje.
Na úspěch je třeba čekat
Uspěli až po launchi vlastní aplikace Spendee, která zaznamenala stovky tisíc stažení, hlavně díky hezkému designu a pomoci Applu, který ji zpropagoval v App Storu. Díky úspěchu Spendee pak získali většinu zakázek. Do budoucna pracují třeba na aplikaci Gamee, do které investoval CEO Social Bakers Jan Řežáb.
Tezi o stěhování potvrzuje i Jan Březina, autor projektu pro cestovatele a fotografy Fripito. Na rozdíl od výše zmíněných startupů je teprve na začátku cesty a funguje v České republice, ale uvědomuje si, že když chce uspět na americkém trhu, musí za ním jít.
„Zvažuji, že se do USA přestěhuji,“ potvrzuje Březina. Firmu už tam má a momentálně mezi ČR a USA cestuje. „Neumíme z Čech fungovat jako americká firma, je lepší být v USA, už proto, že když vám někdo denně volá v 5 ráno, nedokážete věrohodně předstírat nadšení,“ říká Březina.
Ještě na jedné věci se vývojáři aplikací shodují: jediná platforma, která má smysl z hlediska příjmů z aplikací, je iOS. Jeho zákazníci jsou na platby zvyklí, na rozdíl od Androidu, kde se placená aplikace prakticky neprodá. To potvrzuje Březina, jehož Fripito má uživatele, platící za služby, na iOS oproti Androidu v poměru 1:10 – 1:15.