Podnikání za oceánem: Jaké výhody pro startupy nabízí Kanada (ve srovnání s USA)

Pro většinu startupistů je hlavním cílem prorazit ve Spojených státech a zejména pak v Silicon Valley – světové technologické Mekce. Obrovská konkurence nejen o venture kapitál, ale také o talenty, přitom může zejména v ranních fázích rozvoj startupu ohrozit. Jako alternativa se nabízí podnikání v Kanadě. V Těchinternetech jsme se podívali na to, proč se tam vydat a jaké jsou výhody tamního trhu.

Začátky v 70tých letech

Technologické inovace mají v Kanadě významnou historii, která začala v 70tých letech minulého století rozvojem telekomunikačního sektoru v čele s firmou Bell Canada Enterprise. V roce 1984 pak byla založena společnost Research in Motion stojící za značkou BlackBerry, která jako první v Severní Americe začala vyvíjet systém bezdrátového přesunu dat.

Důležitost podpory inovačního prostředí si uvědomuje i kanadská vláda. Již v devadesátých letech představila první daňové pobídky pro firmy aktivní ve výzkumu a vývoji. Toronto otevřelo jeden z největších městských inkubátorů na světě MaRS ještě v roce 2005. Aktuálně je Kanada otevřena inovativním firmám z celého světa – a nabízí například také speciální vízový režim. Mezi úspěšné startupy posledních let pocházející z Kanady můžeme zařadit například Slack, Hootsuite, Shopify, FreshBooks, Wattpad, AskforTask nebo Mojio.

„Kanada chce podnikatele“

Takový je odkaz oficiálních stránek kanadské vlády při propagaci startupových víz: „Na rozdíl od programů v jiných zemích nenabízíme dočasný nebo podmíněný status. Úspěšní uchazeči tohoto programu budou moci imigrovat do Kanady jako trvalí rezidenti bez podmínek souvisejících s úspěchem jejího byznysu.“

Jak dále stránky dodávají, Kanada je vhodná na budování byznysu z několika důvodů:

  • Silný ekonomický růst
  • Nízké daně a nízké byznys náklady
  • Výborný výzkum a vývoj
  • Vysoká kvalita života

Více o tom, jak si v Kanadě založit byznys se pak dozvíte tady.

Na to, aby uchazeč o víza mohl podat svoji žádost, však potřebuje závazek o investici od kanadského andělského investora nebo venture kapitálového fondu. Což ovšem ve všeobecnosti platí i pro Spojené státy.

„Pokud firma hledá investora z USA, pak obecný fakt je, že bez firmy v USA a kanceláře v dojezdu investorovy Tesly jej nezíská. Samozřejmostí je také přítomnost CEO po celou dobu vyjednávání investice, což může být klidně několik měsíců, a to se například v Silicon Valley velmi prodraží. A neříkali nám to jen mentoři, ale i investoři samotní,“ potvrdil Lukáš Pour z českého startupu Statusdroid, který se do USA dostal díky programu CzechDemo agentury CzechInvest.

Rizikový kapitál přitom v posledních letech i v Kanadě narůstá rychlým tempem. V roce 2017 vzrostl o 31 procent na 2,7 miliardy dolarů. Investice mířily zejména do oblasti fintech a umělé inteligence, která se těší velké pozornosti kanadské vlády. Ta v roce 2018 rozhodla o vzniku superklastru umělé inteligence sídlícího v Montrealu, do nějž plánuje nainvestovat 950 milionů dolarů.

Kam se však do Kanady vydat? Podle posledního průzkumu CBRE jsou Toronto a Vancouver nejlepšími trhy pro umístění technologických společností z pohledu kombinace nákladů a kvality pracovní síly v Severní Americe.

Podle některých odborníků je i z tohoto důvodu lepší založit si svůj byznys v Kanadě než ve Spojených státech. „Být jako early stage startup ve velkém technologickém ekosystému jako je Bay Area vám může přinést nevýhody, protože o talent bojujete s velikány jako Facebook, Google či Apple. Za mzdy zaměstnanců a nemovitosti musíte platit výrazně více než jinde,“ myslí si Sanchit Gera.

„Spojené státy jsou obrovský trh, kde uživatelé rádi pracují s novými technologiemi a nebojí se nakupovat online. V USA je také velká konkurence a potřebovali jsme si ověřit, jakou máme konkurenční výhodu a zda je naše aplikace opravdu unikátní, což se potvrdilo,“ prozradil Pour ze Statusdroidu.

Relativně nižší úroveň konkurence startupů v Kanadě tak může být pro některé podnikatele lákadlem. Sami Kanaďané často svůj trh prezentují jako Spojené státy pro začátečníky.

Toronto + Waterloo = Silicon Valley severu

Největší kanadské město Toronto je zároveň hlavním obchodním, průmyslovým a finančním centrem Kanady. Spolu s nedalekým městem Waterloo, které je centrem kanadského technologického talentu (University of Waterloo bývá nazývána kanadským MIT), vytváří koridor plný inovativních startupů často nazývaný Silicon Valley severu. V tomto koridoru se nachází 15 000 technologických firem a 5 200 technologických startupů, které zaměstnávají 200 000 lidí.

Startupový ekosystém v Torontu i dalších městech (Montreal, Vancouver) v posledních letech roste rychlým tempem a přitahuje pozornost investorů, technologických gigantů i mladých talentů. Do Toronta se v roce 2019 také přesune nejrychleji rostoucí technologická konference Severní Ameriky Collision.

Jak za oceánem uspět

Jak pak za oceánem zaujmout a uspět v silné konkurenci? „Prvním krokem je samozřejmě nabízet něco unikátního či zjednodušit/vylepšit stávající službu. Druhým krokem je pak zaujmout publikum rychleji, lépe komunikovat a prodávat svůj produkt. Zákazníci vám musí uvěřit, že to myslíte vážně a dodáváte službu, co má pro ně hodnotu a pomáhá jim s jejich problémem,“ popisuje Pour zkušenosti z USA, které jsou však aplikovatelné i na Kanadu.

„Pokud startup staví globální online produkt, tak není lepšího trhu, kde si produkt zvalidovat. Doporučuji určitě nastavit správně pricing a nebýt nejlevnější, dále pak se začít propagovat na srovnávacích portálech, diskuzích, LinkedInu a podobně. Reklamu, která je velmi drahá, bych nechal až na pozdější čas. První klienti se dají určitě získat bez reklamy. Následně využít feedback prvních klientů k vylepšení produktu. Feedback klientů v USA může být úplně jiný než těch z České republiky,“ dodává dále Pour.

Nepřehlédněte:

Pro účast na konferenci Collision Toronto je možné podávat do 5.2. přihlášky a aktuální výzvě programu CzechDemo agentury CzechInvest. Více informací naleznete tady.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Jak funguje Kickstarter: malé úspěchy a velké neúspěchy

Projekty, na něž tvůrci shánějí peníze přes Kickstarter, mají dva obvyklé scénáře vývoje. Buď jen těsně získají dostatek prostředků, aby byl naplněn investiční cíl, nebo od uživatelů obdrží částku hluboko pod limitem stanoveným pro úspěšné zafinancování. Co je ale možná ještě zajímavější, Kickstarter stále záměrně schovává neúspěšné kampaně.