Ondřej Bartoš (Credo Ventures): 6 rad pro zakladatele startupů

I přes riziko značného zobecnění vyjmenoval Ondřej Bartoš několik bodů, kterých by se měli zakladatelé startupů v Česku držet. Alespoň pokud usilují o investici od jeho investiční firmy Credo Ventures. Doporučení zazněla na první přednášce nového akcelerátoru xPORT Business Accelerator na VŠE.

1. Dělte nerovnoměrně

Pokud jsou zakladatelé dva, doporučuje jiné rozdělení než 50:50, pokud jsou zakladatelé 4, tak by podíly nedělil na čtvrtiny. „Taková situace příliš zavání lock-upem. Jsem příznivce toho, aby to bylo lehce disproporční,“ vysvětluje Bartoš. Ideálně podle toho, kolik do toho který ze zakladatelů vloží práce. Také doporučuje dohodu, aby v případě odchodu některého ze zakladatelů procenta propadla ostatním.

2. Nedávejte velký podíl prvním investorům

Ondřej Bartoš doporučuje, aby zakladatelé nedávali příliš velký podíl investorům, kteří přicházejí jako první. Tím je myšleno cokoli nad 20-25 procent. Na začátku sice firma sice nemá hodnotu v desítkách milionů, ale také není možné z ní prodat polovinu za milion, protože tím se zabíjí potenciál dalšího investování.

Zdroj: Flickr, Heisenberg Media, Startup Live Vienna
Zdroj: Flickr, Heisenberg Media, Startup Live Vienna

Na začátku by startup neměl získávat investici co nejdéle je to možné. Bartoš doporučuje co nejvíce zafinancovat sám, případně si půjčit od babičky. „Člověk by měl sledovat cíl. Pokud bude chtít měnit svět, tak ještě bude ekvitu potřebovat, protože lidi jako já z toho úspěchu budou také chtít kousek,“ říká.

3. Nejprve prodejte jen desetinu

Když už jde startup do investice, vyplatí se investovat jen v milionech za menší podíl kolem desítky procent. „Seedoví investoři jsou na to zvyklí. Typicky si říkají o 10-15 procent za tolik peněz, kolik ta firma právě potřebuje,“ vysvětluje Bartoš.

Teprve až když se najdou první zákazníci a ověří se, že model funguje, doporučuje Bartoš jít za institucionálním investorem. V takové chvíli už může mít čtvrtina až třetina firmy hodnotu desítek milionů korun.

Nezavrhuje ani Kickstarter, ale považuje ho za vhodný především pro masové produkty: malé gadgety nebo entertainment, například hry. Enterprise věci na něm podle něj nemají příliš šanci uspět.

4. Nenaštvěte investora

„Pokud máte projekt, o kterém si myslíte, že bude potřebovat investora, každý kontakt s ním promyslete, nechcete ho naštvat hned prvním mailem. Nechceme třeba investovat z lítosti nebo být něčí poslední šance,“ říká Bartoš. Musíte působit kompetentně, chytře, schopně. Nikdy mi nesmíte poslat mail s hrubkou.

startup sign

 

„Je potřeba se chovat logicky. Pokud mi pošlete odstavec nebo dva co děláte, v jaké jste fázi, a co potřebujete, tak vám asi odpovím a dost možná přidám i odstavec feedbacku,“ nabádá Bartoš.

5. Oslovte investora co nejdřív

Pravidla se v USA a v Evropě liší: zatímco v Silicon Valley je přetlak projektů a investoři nemají čas vidět foundery víc než jednou, v Evropě (a zvlášť té střední) není nikdy brzy sejít se s investory, protože jsou otevřenější a mají o trochu víc času. Přinejhorším vám tak řeknou, ať se ozvete později. Což může být výhoda, v případě, že už projekt postoupil dál a je v něm vidět nějaký progres.

Pro ilustraci: Ondřej Bartoš denně dostane kolem 150 mailů a počet projektů, které přišly v roce 2014 do Credo Ventures bylo něco přes 600. Což znamená, že na většinu z nich jsou schopní alespoň reagovat.

6. Vyvolejte paniku

„Ultimátní cíl je vyvolat v investorovi panický dojem, že když do vás neinvestuje, tak mu utečete,“ prozrazuje Bartoš. „Jsme zvyklí pracovat s rizikem, odepisovat peníze a přicházet o ně. To součást našeho jobu. Ale máme panickou hrůzu z toho, že se nám dostane na stůl AVG a my ho odmítneme. Zajímavé pro nás není vydělat miliony korun, dokonce ani miliony euro. Nejhorší je pocit, že když projekt odmítnu, tak přijdu o sto milionů dolarů,“ říká.

Mark Startup School, Zdroj: Flickr.com, Robert Scoble
Mark Startup School, Zdroj: Flickr.com, Robert Scoble

A přišel o takovou příležitost někdy? „Čím dál víc mám pocit, že mě bude mrzet, že mi unikli Social Bakers. Ten případ ještě není ukončen, ale mám pocit, že tam to nebylo správné rozhodnutí,“ přiznává.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Brněnský startup Celebrio má investora, získal miliony korun

Do společnosti Celebrio Software, která se zaměřuje na tvorbu systému pro seniory, vstoupil v srpnu jako investor Petr Zámečník. Výměnou za minoritní podíl vložil do firmy investici v řádu jednotek milionů korun. Přesnější podmínky dohody zatím zveřejněny nebyly, podle informací v obchodním rejstříku drží Zámečník od 14. srpna přesně 50 procent firmy.
Přečtěte si více

Komu pomohl a koho přilákal Startup Summit 2013 (infografika)

Mike Butcher z TechCrunche to na Startup Summitu rozjížděl pekelně a svou svéráznou metodou kombinující poučení a týrání obohatil návštěvníky i moderátora. Rozhodně ale nebyl jedinou zajímavou postavou, která se na akci objevila. Dali jsme dohromady nejen čísla, ale také pár konkrétních success stories a novinek, a ve spolupráci s jedním z hlavních partnerů akce, kterým je Seznam.cz, jsme je přetavili do infografiky.