Německé startupy – GetYourGuide

Rok a půl totálního failu, než zakladatelé přišli na výborný úspěšný model – tohle je startup GetYourGuide. Založila ho dvojice studentů Johannes Reck and Tao Tao v roce 2009. Němečtí startupisté tehdy budovali platformu pro studenty, kteří by si přivydělávali jako lokální průvodci. Tehdejší zájem: nula. Dnes: GetYourGuide má sídla v Berlíně, Las Vegas a Curychu a patří mezi nejvýznamnější hráče na poli online prodeje prohlídek a zážitků na světě. GetYourGuide, služba, která dává možnost si kdekoliv na světě zabookovat prohlídky.

Inspirace GetYourGuide je součástí seriálu o statupech globálního významu, který vám Tyinternety přináší ve spolupráci s Česko-německou obchodní a průmyslovou komorou a soutěží Connect Visions to Solutions.

Jak se z failu stal úspěch? Zakladatelé už byli připraveni své podnikatelské dobrodružství ukončit, posledním zoufalým krokem bylo platformu otevřít profesionálním prodejcům prohlídek a alespoň trochu zahojit osobní investice. Jaké bylo jejich překvapení, když nedobrovolný pivot zafungoval a web začal pomalu růst – jak na návštěvnosti, tak ziscích.

Německý startup prodává lístky na atrakce ve všech velkých turistických destinacích. Abychom pochopili jeho úspěch, musíme se nejdřív podívat na trh cestovního ruchu obecně.

SSA_Infographic-App-Adoption_5JAN15

Digitální disrupce cestovního ruchu

Travel je obrovský trh, v hodnotě až několika triliónů dolarů (tzv. TAM – total adressable market), přičemž největší část dělají evropští cestovatelé. Právě na cestovním ruchu byl svět svědkem nástupu platformních startupů – tržišť (tzv. two sided marketplace). První disrupci přinesly srovnávače letenek typu SkyScanner, ty nabídly cestovatelům velkou časovou i finanční úsporu. Dnes je podobných projektů velké množství a jen několika z nich se povede alespoň část již takto obsazeného trhu zabrat. O to větší úspěch je růst českého Skypickeru (dnes Kiwi.com) založený hlavně na technologické inovaci – algoritmu hledajícímu levné lety napříč dopravci.

Ve chvíli, kdy “padala” doprava a cestovatelé díky internetu dostali přístup k dříve příliš drahým destinacím, přišel boj o druhý pilíř – ubytování. Jako první vítěze dnes už můžeme označit dvojici portálů Booking.com a Airbnb. Disrupce letecké dopravy a ubytování kdekoliv na světě otevřela další možnosti, například pro lokální dopravu (Uber), navíc úspěchy zmíněných platforem přilákaly investory a startupy typu tržiště díky tomu dodnes rostou jako houby po dešti. (Západní investoři však už v roce 2013 ukazují, že trend je zase o kousek dál, po evaluaci Uberu máte větší šanci získat peníze na “Uber for X” – takzvané služby na poptání (on-demand services) rostou dodnes, existuje snad Uber na cokoliv – od hlídání psů po marihuanu na lékařský předpis. V Česku vidíme růst těchto platforem na startupech jako DámeJídlo, LidskáSíla nebo Hlídačky.cz.)

kayak-priceline-dealpost-6-638

Posledních několik let se proto vede litý souboj o poslední dílek cestovatelské skládačky. Už jste jednoduše a levně do destinace přiletěli, už jste jednoduše a levně zarezervovali ubytování, jediné co zbývá, je samotný program.

Souboj o peníze za zážitky

A právě v ten moment se objevuje GetYourGuide a jeho startupoví konkurenti – americké Peek a Vayable a berlínský Gidsy. Přichází na trh obsazený hlavně dvěma giganty, o kterých jste nejspíše slyšeli -společnostmi ExpediaViatour. Zároveň je zde startup s podobným byznysem, o kterém jste slyšeli stoprocentně, a tím je TripAdvisor.

První peníze na rozvoj (seed) získává GetYourGuide na začátku roku 2012, pětice hlavně německých subjektů dává mladému projektu celkem 2 milióny dolarů. GetYourGuide roste, nabírá nové lidi a daří se mu dvě hlavní věci – vyvažovat poptávku s nabídkou a monetizovat návštěvníky. O rok později jim je proto Evropa malá a přichází první zahraniční kapitál, od prestižního fondu z Bostonu, který drží podíl ve firmách jako je Slack, Trello, Twitter nebo Foursquare  – Spark Capital. Kapitál berlínské startupu narůstá po této Series A o 14 miliónů dolarů.

johannes-reck-ceo-getyourguide-growing-your-engineering-culture-what-getyourguide-learned-while-scaling-up-from-5-to-100-people-14-638

O rok později má GetYourGuide více než 500 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně. Přichází jeden z nejdůležitějších momentů, tím je strategický investor. Není jím nikdo jiný než Kees Koolen, který strávil deset let ve vedení Booking.com, prvních sedm jako COO a poslední tři jako CEO celé společnosti. Jeho 4,5 miliónu dolarů připadne na dokončení cyklu Series A. Není třeba zdůrazňovat, že v tomto případě jde o opravdové “smart money” – peníze s přidanou hodnotou. V témže roce akvíruje GetYourGuide svou německou konkurenci – startup Gidsy. Z CEO Gidsy Ediala Dekkera se stává na rok ředitel mobilního vývoje.

Jen výš a dál

Dál už je to pohádka o úspěchu, startupová “hokejka” v praxi. GetYourGuide dosahuje na milión unikátních návštěvníků měsíčně, začíná být úspěšný na americkém trhu, stává se největším online prodejcem lístků na Eiffelovku na světě. V roce 2014 přichází Series B, Spark Capital dávají společně s Highland Capital na další rozvoj dalších 25 miliónů dolarů.

GetYourGuide narůstá na celkových 200 zaměstanců, rozšiřuje nabídku zážitků v exotických destinacích jako je Thajsko a otevírá pobočku v Las Vegas. Poslední investice proběhla loni v zimě, už ve výši 50 miliónů dolarů, celkově tak GetYourGuide nasbíralo téměř 100 miliónů dolarů. Celkově dnes nabízí server 27 800+ aktivit na více než 2 500 destinací po celém světě.

A v čem vidí zakladatel služby a nynější CEO Johannes Reck klíč k úspěchu? “Bojujeme proti větším protihráčům, pro něž je prodej zážitků jen vedlejším produktem. Staví na starých systémech, zatímco my se snažíme od prvního momentu budovat konkrétní službu, která předčí očekávání návštěvníka. Jakmile si někdo objedná u nás, objednává si u nás už stále. Díky tomu rosteme,” říká.

Total
0
Shares
Další články