Názor: Nápad roku by se mohl přejmenovat na Technologický startup roku

Přes dva roky se pohybuji v centru českého startupového dění a ať už jako divák, coach nebo pořadatel jsem se zúčastnil většiny místních startupových soutěží. Žádná přehlídka soutěžních projektů na mě však doposud neudělala takový dojem jako finální třináctka včerejšího vyhlášení Vodafone Nápad roku 2016.

Na slavnostní vyhlášení do nádherných prostor Mánesu jsem dorazil o půl hodiny po oficiálním začátku. Tradiční nešvar většiny akcí, problém s technikou, však zachránil můj včasný příchod. Prosklená restaurace byla plná hostů, vzduch houstl a teplota stoupala. Nekvalitní nazvučení atmosféře moc nepřidalo, polovina sálu se musela dost snažit, aby rozuměla slovům moderátora Miloše Čermáka, o to těžší to měla s řečníky bez profesionální mediální průpravy – samotným soutěžícím.

To všechno zmiňuji, protože nic z výše jmenovaného nebylo na konci večera vůbec důležité. Týmu kolem Martina Kešnera se totiž podařilo něco nevídaného – v době, kdy rostou startupové soutěže jako houby po dešti (i my jednu právě pořádáme!) a kdy je nabídka rizikového kapitálu několikanásobně vyšší počet investovatelných nápadů, najít, vybrat a představit 13 nových, technologických, nadprůměrně kvalitních startupů.

Skupina je tak silná jako její nejslabší jedinec většinou u podobných akcí neplatí. Spíš jde o gaussovu křivku od “jak se sem dostal” po “wow”, s tím, že výsledný dojem je dán počtem “wow” vyšším než 2. Letošní Nápad roku však exceloval v obou kategoriích. Ani jeden z finálních projektů nebyl k zahození, každý z nich si v publiku získal své příznivce. A co víc, zhruba polovina ukázala, že česká technologická scéna má stále co nabídnout na globální úrovni.

napad roku finaliste

Mezi mé “wow” patřilo hned několik z prezentovaných startupů (a byly to opravdové startupy, ne nápady a ne internetové projekty s nálepkou). Od loňského #metacampu sleduji dění kolem autonomních vozidel, proto jsem nemohl nebýt nadšen z DataFromSky, nástroji pro analýzu dat při monitorování dopravy z leteckých snímků (v případě jejich použití kvadroptéry). Jejich inovativní přístup v interpretaci dat poskytuje cenné informace například pro dopravní simulace či právě pro vývoj řídících algoritmů autonomních vozidel.

Vítězný projekt Pavla Konečného Neuron Soundware znám díky jeho účasti na Festivalu Česká inovace. Měl jsem za úkol mu pomoci s jeho prezentací, tuto pomoc však razantně odmítl. A po úspěchu v této soutěži, v tak silné konkurenci, mu to nelze mít za zlé. S tak technologicky a byznysově zajímavým produktem je totiž pitch opravdu na druhé koleji. Tým Pavla Konečného vyvinul technologii umělé inteligence, která rozumí zvukům a vyhodnocuje je v reálném čase. Zvuk a vibrace jsou totiž často nejjednodušší a nejlevnější metodou odhalování existujících či blížících se mechanických závad, v praxi tak najde využití zejména při audio diagnostice v průmyslových zařízeních.

Mým soukromím vítězem je však tým Apifier, který se mimo jiné dostal loni do prestižního programu Y Combinator Fellowship. Jejich nástroj umožňuje automaticky stahovat strukturovaná data z webů. Možnosti, které podobná služba nabízí, berou dech. Můžete monitorovat konkurenční e-shopy, automaticky tahat nové akce z kalendáře, držet vždy aktuální databázi kontaktů a dalších asi milión zatím neprobádaných byznysových scénářů vyplývajících z postavení služby nad jejich službou.

Posledním startupem, který zmíním, jsou kluci z Ridelo. Píši kluci, protože zakladatelům nabíječky na telefony na kolo je v průměru 18 let. Před rokem v rámci středoškolského projektu udělali prototyp a od té doby jdou za svým snem – vytvořit ten nejlepší produkt a dobýt s ním svět. Když nejsou ve škole, řeší design a dodavatele z celého světa, koukají na Startup classes a hledají investora na Kickstarter kampaň. Mají produkt, který dává smysl, a jejich lean startup přístup by měla odkoukat polovina lidí, kteří si v Česku říkají startupisti.

Takto bych mohl pokračovat s každým projektem, to však není cílem tohoto textu, doufám, že dostanou dostatek prostoru jinde. Cílem je vyjádřit můj zcela neobjektivní obdiv organizátorům. V záplavě “startup lifestylu” a konferencí těch samých řečníků si totiž dali tu práci a našli 13 projektů, které jsou inovativní nejen na papíře.

Díky, ukázali jste plnému Mánesu, že startupy nejsou jen bublina.

napad roku publikum

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Mladí Češi hledají nové Silicon Valley v Asii. Kdo tam už zabodoval a proč by měla startupisty zajímat

Úspěšní startupisté se potkávají v Asii. Začíná se to stávat nepsaným pravidlem těch, kteří jsou v různých fázích budování obrovského byznysu. Asie má tendenci stát se novým Sillicon Valley. Nabízí toho totiž hodně: od ochotných investorů přes přátelské obchodní prostředí až po řadu organizací pro cizince. Zkrátka se stává vstupní branou do světa byznysu, a toho využívají i Češi. Několika úspěšných jsme se proto zeptali na jejich zkušenosti i na to, jak prostě v regionu začít.
Přečtěte si více

Nakupovací Foursquare se jmenuje Shopkick

Během tohoto týdne se v Apple App Store objevila nová location-based aplikace Shopkick. Uživatel získává za navštěvování obchodů, skenování čárových kódů a další aktivity body, které může vyměnit za zajímavé odměny. Díky unikátnímu systému se navíc nemusí přihlašovat ručně.