Masová destrukce: Bikesharingy mají (nejen) v Evropě problémy s vandalismem

Zejména asijské bikesharingové společnosti mají v Evropě problémy prosadit se. Finance jim rozhodně nechybí, problémem se ale ukázala být udržitelnost byznysu – vandalizace a krádeže kol jsou na úrovni „masové destrukce“, s čímž si někteří hráči nevědí rady. Naproti tomu čeští uživatelé jsou jedni z nejslušnějších na světě.

Společnost Gobee rozběhla bikesharing teprve v dubnu loňského roku, a to v Hongkongu. V srpnu v rámci Series A financování získala devět milionů dolarů a v říjnu expandovala do Paříže, dalších francouzských měst a do Belgie. O měsíc později se přidalo také několik italských měst. Již v únoru letošního roku však Gobee Belgii, Itálii a také Francii opustilo.

„Byli jsme připravení na nějaký počáteční vandalismus. Byli jsme ochotni podstoupit tohle riziko a investovat naše peníze, čas i lidskou práci, abychom z téhle bouře vykličkovali a vám nabídli nový způsob mobility. Bohužel, během posledních týdnů dosáhl vandalismus a útoky na naši flotilu limitů, které nedokážeme překonat,“ přiznalo Gobee při rozlučce s italským trhem.

Výsledek? Téměř 60 procent celé evropské flotily Gobee bylo buď poškozeno, ukradeno nebo „zprivatizováno“. To znamená, že si lidé kola zamykali v soukromých budovách, a tak se k nim jiní lidé nemohli dostat, přestože je viděli v aplikaci.

Gobee po pouhých čtyřech měsících v osmi evropských městech zjistilo, že zdejší projekt a expanze není déle udržitelný. „Masová destrukce“ – s takovým označením opouštěl hongkongský startup Evropu.

Vandalismus není nový problém

Gobee přitom není jedinou bikesharingovou službou, která má v Evropě problémy. Vandalismus ostatně není novou záležitostí – před více než padesáti lety musela služba Witte Fietsen, postavena na podobných základech jako dnešní bikesharingy, zavřít v Amsterdamu už po několika dnech, protože jejich kola lidé kradli, odemykali nebo je házeli do kanálů a řek, připomenul deník Financial Times.

Podobné problémy, jako měla zmiňovaná služba před půlstoletím v Amsterdamu, má další asijská firma Mobike, a to konkrétně v britském Manchesteru. Na rozdíl od Gobee ale omezila využívání služby jen na centrum města, odejít z něj úplně se nechystá. A třeba působení v Miláně a Florencii si pochvaluje.

„V každém městě máme provozní tým, máme zaměstnance a dodavatele logistiky, aby převáželi kola po městě,“ uvedl pro FT Chris Martin, šéf mezinárodní expanze v Mobike. Podobně funguje také další společnost ofo, která říká, že má „aktivní tým maršálů, kteří jsou zaměstnanci ofo za londýnskou mzdu“.

Čínské bikesharingy – mezi které patří i právě globální lídři ofo a Mobike – přitom mají s vandalismem problémy i doma. Třeba Wukong Bicycle byl jedním z prvních startupů, který v této oblasti musel skončit. Devadesát procent ukradených kol (1 100 kol) během půl roku v jediném městě bylo neúnosných.

Češi jsou jedni z nejslušnějších na světě

Situace v České republice je podle oslovených bikesharingů jiná. Zástupce české pobočky ofo – která loni v Praze spustila pilotní projekt a letos se chce rozrůst – Těminternetům sdělil, že se vandalizace nebojí. „Počítáme s tím, že o nějaká kola přijdeme. Pilotní projekt ale ukázal, že čeští uživatelé jsou jedni z nejslušnějších na světě. Přišli jsme jen o pár kusů,“ uvedl Šimon Rákosník.

Podobně to vidí i Rekolakterá tento týden zahájila novou sezonu. „Bohužel se občasnému vandalismu či ztracení kola nevyhneme. V rámci naší flotily jde ale pouze o jednotky procent. Kola společnosti Rekola mají GPS, což umožňuje přesné dohledání nebo odhalení nekalé manipulace s kolem,“ uvedl Jan Srbený, ředitel provozu.

Rekola mají ve své aplikaci možnost nahlásit závadu nebo poničení kola a stav doložit fotografií. „Samotní uživatelé jsou naší velkou oporou a snaží se nám s bojem proti vandalismu pomoci. Parkují kola na viditelných místech, kde je vysoká fluktuace lidí. Případné zneužití či poškození kola nám hlásí na naši infolinku nebo prostřednictvím naší mobilní aplikace,“ dodává Srbený.

Potřeba pokročilejších skóringových metod

Pokud ale chtějí – ať už asijské nebo jiné – bikesharingy na trhu uspět, budou se muset nad vandalismem opravdu zamyslet. „Vandalismus je jedním z hlavních problémů, který operátoři mají. Zatímco všechny bikesharingové systémy čelí krádežím a vandalismu, jednoduchost přístupu k jejich kolům to pro bezstanicové služby udělala ještě horší,“ sdělil Niccolo Panozzo, development officer v Evropské cyklistické federaci, deníku FT. Podle něj není snadné vymyslet komerční udržitelnost těchto systémů.

Třeba ofo se zaměřilo na vývoj komplexnějších skóringových metod (pochopitelně se základem v big data platformách). Konkrétně to znamená, že ti nejhorší uživatelé s nejnižším skóre budou jednoduše platit vyšší depozity.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Petr Biskup z IBM: Vybudujme z Česka a Slovenska další Silicon Valley

Petr Biskup pracuje jako ecosystem development alliance manager. „Sám nevím, co to přesně znamená,“ směje se na úvod rozhovoru. Jeho úlohou je v společnosti IBM vytváření aliancí s různými partnery v rámci startupového ekosystému v České republice a na Slovensku. „Lidštěji by se dalo říct, že jsem manažer startupového programu. Vím, ten oficiální název je hrozný,“ doplňuje s úsměvem.