Kofeinová horečka? Investice do „kávových startupů“ letos rapidně stouply

Coca-Cola v pátek oznámila, že od společnosti Whitbread za 5,1 miliardy dolarů odkoupí známý kavárenský řetězec Costa Coffee. Pro Coca-Colu je to největší akvizice posledních osmi let. Co se to na trhu děje? Jednoduše, globální spotřeba kávy roste a šanci využít tenhle trend si kromě velkých korporací nenechávají ujít ani startupy. Na ty jsme se podívali. 

Startupy podnikající s kávou jen letos na investicích vysbírali téměř 600 milionů dolarů, což je čtyřikrát vice než za celý loňský rok a podle očekávání by tyto investice mohly překonat jednu miliardu dolarů.

Roste také počet samotných investic do „kávových“ startupů, do začátku letošního srpna jich bylo 56 a podle predikce by jich mělo být více než 90. Loňský rok zaznamenal jen 66 transakcí. Vyplývá to z dat analytické společnosti CB Insights.

Zdroj: CB Insights

S rostoucím počtem investicí roste také jejich hodnota – a to průměrná i mediánová.

Zdroj: CB Insights

Módní trendy i budování loajality

Podle CB Insights za růstem zájmu investorů i zvyšující se spotřeby stojí několik důvodů, mezi které patří:

Káva splňuje současné dietní trendy – je bez kalorii, lepku, bez mléka nebo dietních sacharidů. Příležitost k většímu růstu nabízí také pokles spotřeby sladkých nápojů.

Firmy kolem světa kávu využívají na budování loajality svých klientů. Například WeWork nabízí kávu zdarma všem svým více než 175 tisícům nájemníkům, Uber se pak nedávno spojil se startupem Cargo, aby prodával kávu a další produkty svým řidičům. „Tyto iniciativy ne-potravinářských společností mohou otevřít nové obchodní příležitosti kávových značek a startupy jako Sunniva Super Coffee tuto výhodu využívají,“ píše CB Insights.

Popularita roste i díky novým příchutím a směsím. Většina kávových startupů se zaměřuje na výrobu ready-to-drink kávy (tedy v lahvích), přičemž využívají nové druhy ingrediencí a metod vaření. „Káva cold brew získala popularitu v posledních letech a startupy včetně High Brew, Wandering Bear a Rise Brewing získaly financování jen během července 2018 svým zaměřením na cold brew,“ podotýká CB Insights.

Dalším příkladem jsou pak startupy využívající rostlinné mléko (Califa Farms s investicí 50 milionů dolarů) nebo slibující zdravotní benefity smícháním kávy s máslem nebo kolagenem (Bulletproff v červenci získal investici 40 milionů dolarů).

Akviziční horečka. Do nakupování s kávou spojovaných firem se pustily i korporace. Kromě zmiňované Coca-Coly například společnost JAB buduje kávové impérium již několik let. Nestlé si loni pořídilo firmy Blue Bottle a Chameleon Cold Brew.

„V budoucnu se mohou kávové startupy stát atraktivními akvizičními cíli pro AB InBey (snažící se diverzifikovat z pivovarnictví), PepsiCo (bojující s definováním nápojové strategie) a další,“ doplňuje CB Insights.

Asijský trh s kávou zůstává fragmentovaný. To pak otevírá dveře novým hráčům. Letošní největší investici do kávového startupu (200 milionů dolarů v rámci Series A) získal čínský kávový řetězec Luckin Coffee, který chce na regionálním trhu konkurovat Starbucksu, například poskytováním služeb mobilního objednávání nebo on-demand delivery.

Total
0
Shares
Další články