Kickstarter pro média IndieVoic.es cítí šanci změnit scénu

Internet nebyl ke klasickým médiím nikdy moc milý. Velká vydavatelství si s ním neví rady dodnes a je možné, že jejich roli pozvolna převezmou malé a nezávislé specializované servery.

Urychlit nástup nezávislých může další crowdfundingový nástroj IndieVoic.es. Založil ho bývalý srbský novinář Sasa Vucinic a momentálně šéf společnosti V Media Ventures CEO.

Stejně jako Kickstarter a další podobné služby používá IndieVoic.es standardní model – provozovatelé médií a blogů vytvoří projekt, nastaví množství peněz, které na ně potřebují a počkají na to, jestli jim to lidé uvěří a zaplatí s tím, že za to dostanou nějakou odměnu. Třeba v podobě nějakých novinářských artefaktů nebo třeba podepsaných fotografií od zpovídaného v rozhovoru  a podobně.

Příští rok přijde služba s bezúročnými minipůjčkami. V tomto případě IndieVoic.es kombinuje Kicsktarter a službu Kiva. “Náš cíl není jen vytvořit a podpořit opravdu nezávislá média. Chceme i více zapojit čtenáře. Tím, že média nebude vlastnit jen pár vyvolených, se může změnit celá scéna,” řekl Vucinic v rozhovoru pro magazín Netokracija.

indievoice

Rozpočet na celou akci je celkem připravený. Vucinicův fond MDI má po patnácti letech k dispozici 123 milionů dolarů a podpořil už víc než 220 nezávislých mediálních projektů po celém světě. Přesto všechno není IndieVoic.es úplně obyčejnou crowdfundingovou platformou. Funguje zatím spíš jako nezisková organizace. “Počítáme, že se do černých čísel dostaneme na začátku roku 2016,” dodává  Vucinic.

Média táhnou

Média nejsou úplně nejjistější investicí a už plno investorů se spálilo. Každopádně jsou i investorští střelci, kteří jim i sobě věří. Warren Buffet skoupil síť regionálních deníků, zakladatel Amazonu si nedávno koupil Washington Post a o nákupu jako investici hovoří třeba i tuzemský miliardář Andrej Babiš, který si pořídil celé vydavatelství MAFRA a k tomu ještě celoplošnou rozhlasovou stanici Implus.

Velká vydavatelství jsou ale v krizi a hledají nové způsoby, jak vytvořit takový obsah, za který by čtenáři byli ochotni platit. Zatím ale vymysleli víceméně jen placené on-line verze svých deníků.

Na českém pracovním trhu  se ale momentálně pohybuje plno volných zkušených novinářů, a tak je pravděpodobně jen otázkou času, kdy se objeví nové on-line projekty. První vlaštovkou už může být třeba poslední projekt Petra Koubského 067, který na předplatném získal jen za první den necelých pětasedmdesát tisíc.

Total
0
Shares
Další články