Když je o hospody rvačka. Rezervační systémy si začínají rozdělovat trh

Parta z Lunchtime je tu se svým dalším startupem Bookio. Ten zavádí v restauracích rezervační systém, který není závislý na obsluze. Trh se ale plní a kromě nezávislých služeb si své vlastní rezervační aplikace vytváří i samotné restaurace.

Dvě stovky restaurací roku chce Bookio získat pod svá křídla do konce roku. Nebude to úplně lehké, protože nejsou na trhu první a navíc se trh rychle zahušťuje. Startup proto zkouší posunout rezervační systémy o kus dál.

“Restaurace už často nějaký systém používají, ale host musí vždycky čekat na ruční potvrzení někoho z personálu. Náš systém ale funguje v reálném čase a čistě online,” chlubí se zakladatel startupu Igor Třeslín s tím, že plán na příští rok se pohybuje kolem hranice tří set restaurací. “Do dvou let bychom rádi zkusili expanzi do zahraničí. Chceme to zkusit jako kombo Lunchtime a Bookio,” dodává Třeslín. Největší komplikace při zavádění nové služby je v tom, že restauratéři se prostě bojí změn a toho, že by své lidi museli učit nové věci.

Reservio se na hospody teprve chystá

Rezervace ve velkém už dělají  brněnští Reservio. Po zkušenostech ve StarCube získali i investici od WebNode v řádech jednotek milionů. Stálo je to ale osmačtyřicetiprocentní podíl. Ale kromě peněz získali třeba i to, že jsou už zakomponováni do služeb WebNode.

Narozdíl od Bookia, Previa nebo Restu se ale nespecializují na byznysy skryté pod zkratkou HoReKa. “Restaurace máme v dlouhodobém plánu, ale nechtěli jsme s nimi začínat, protože to je dost komplikované,” tvrdí jeden z podílníků firmy Pavel Kasík s tím, že momentálně se snaží sbírat od provozovatelů restaurací zpětnou vazbu, co všechny by od služby potřebovali.

Startup každopádně sbírá ceny jak na běžícím pásu. Kromě vítězství v loňském StarCube dostal i zvláštní cenu poroty v soutěži Vodafone Nápad roku.”Řádově máme tisíce aktivních uživatelů ve víc než šedesáti zemích,” popisuje Kasík úspěchy svého projektu s tím, že obchodně je to tak někde mezi “realistickým a optimistickým očekáváním.

Další rozvoj nastiňuje zakladatel firmy Boris Bošiak. “Připravujeme spolupráci s partnery, která by měla ulehčit integraci našeho rezervačního systému do stránek uživatelů.” V zahraniční expanzi přichází na řadu země latinské Ameriky.

Globální zkušenosti už několik let sbírá i startup z Ústí nad Labem Bookappo. Jeho přechůdce smsDiary, získal stovky klientů po Česku a Slovensku. Bookappo bylo rovnou zaměřeno na zahraničí.

“Amerika je hodně náročný trh s náročnými zákazníky. My jsme tam museli hodně zapracovat hlavně na možnosti přizpůsobení si celé aplikace. Ať už jde o šablonu emailových připomenutí, o podobu objednávacích formulářů a tak dále. Pokud zákazník nenajde přesně to, co potřebuje pro svůj byznys, tak jde prostě jinam. Konkurenci tedy vnímáme hlavně tam,” tvrdil jeden ze zakladatelů Jan Svobodav rozhovoru pro server iHned.

Severské rezervační království Mitonu

Proti startupům z Brna a Prahy stojí na trhu těžká váha z Jablonce. Mitonem zainvestované Restu. To vzniklo letos v červenci přejmenováním původního Alakarte.cz do kterého právě vstoupili kluci ze severu. Startup založil před třemi lety Pavel Suchánek a do letošního července získal kolem dvou set restaurací.

Díky investici má ale plány mnohem smělejší. „Statistiky na Alakarte.cz, respektive Restu.cz, mluví úplně jasně – Češi si bez ohledu na dobu chtějí užít život a dobře se najíst v restauraci, která o ně bude pečovat. Věříme, že tento trend bude pokračovat vyšším tempem a proto jsme se rozhodli, že je nejvyšší čas vstoupit do tohoto byznysu,” komentoval budoucí vizi portálu Milan Zemánek z Mitonu.

A nový přístup je znát. “Momentálně nás využívá kolem 750 restaurací a do konce roku bychom se rádi dostali na dvojnásobek,” popisuje své plány šéf startupu Pavel Suchánek.

A jde to i po svém

Restu, Bookio a spol to možná budou mít těžší než čekají.  Některé restaurace totiž na jejich služby nečekají a dělají si to po svém. “Aplikace je výrazným rozšířením služby zákazníkům. Pro Ambiente představuje možnost, jak dát hostům něco navíc. Už pracujeme na dalších na dalších originálních formátech,“ tvrdí Karel Drašnar z Ambiente. Na iOSovém rezervačním systému s restauračním řetězcem spolupracovalo studio Aleš Najbrt.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Ve sklepě s Martinem Kasou

Internetový podnikatel a jeden z mentorů českého StartupYardu Martin Kasa se ve sklepě nejvíc rozpovídal právě o tomto projektu. O tom, co změnilo jeho názor na smysluplnost StartupYardu, o prodeji svého podílu z prvního kola a hlavně o dlouhé cestě, kterou jednotlivé projekty musely ujít.
Přečtěte si více

Technologie na těle: musí fungovat a vypadat dobře. Rozhovor se Saphirio, kteří chtějí nakopnout svou budoucnost na Kickstarteru

Zaručeně nejozdobnější nositelná technologie, která se v Česku připravuje - to je projekt Saphirio. Dokazuje, že šperky můžou být cenné díky drahým materiálům, designu, ale i ve chvíli, kdy jsou (zatím) z plastu. Protože dokážou třeba "típnout" hovor poklepáním na náhrdelník nebo tak odeslat SMS a rozlišovat podle vibrování, kdo volá. Zní to zajímavě? O projektu i o tom, jak s podobnou záležitostí uspět v Česku i ve světě, jsme si povídali se zakladateli projektu: Marcelou Šimkovou a Michalem Zachariášem.