Kdo zakládá úspěšné startupy? Mladí, zkušení a v týmu

V rámci probíhající akce Disrupt pořádané serverem TechCrunch se oživila zajímavá diskuze o tom, jaký je recept na úspěšného nebo dokonce superúspěšného zakladatele startupu. Uveřejněná data jasně mluví v neprospěch zakladatelů-samotářů a zároveň naznačují, že velké peníze málokdy přijdou hned napoprvé.

I když paušalizování v otázce úspěchu startupů není zrovna spolehlivé, protože kdyby zde fungovaly zaručené pravdy, bylo by bohatých investorů a studentů násobně více než dnes, známý angel investor Ron Conway si ve spolupráci s firmou SV Angel vypracoval pár zajímavých statistik. Sám Conway prohlašuje, že nejlepší je začínat s podnikateli ve věku 17 až 18 let, neboť jen tak je šance sledovat jejich postup od počátku do konce. Navíc přeci jen nejdou tolik po penězích a je snazší (a levnější) je oslovit.

Pokud jde o šance na úspěch, jde podle Conwayových dat statisticky ve velké nevýhodě každý, kdo se do podnikání pustí na vlastní pěst. Mezi úspěšnými startupy, které byly prodány za více než 25 milionů dolarů, tvoří přes 80 procent projekty s více zakladateli. U firem s cenou nad 500 milionů je to dokonce ještě znatelně více. Druhý, odlišný názor je podle všeho zkrátka k nezaplacení – a to doslova.

Zdá se také, že největší naději mají lidé pod 30 let, přičemž tento trend opět sílí u největších a nejúspěšnějších společností. Michael Arrington neváhal prohlásit “Old people suck at startups”, což je sice záměrně poněkud přehnaný výrok, ale rozhodně ne daleko od pravdy. Trochu protichůdnou tendencí ovšem je, že ideální zakladatel milionového startupu by měl být co nejmladší, ale současně by nemělo jít o jeho první projekt – u firem s cenou nad 500 milionů dolarů totiž takových bylo sotva 10 procent.

Průzkum prezentovaný v rámci konference Disrupt obsahuje údaje o několika stovkách startupů a není to žádná odborná studie, Conwayovy zkušenosti mu ale dodávají váhu. Ron Conway je aktivním angel investorem přes 15 let, jeho investice zahrnují firmy jako Google nebo PayPal a časopisem Forbes byl vyhlášen jedním z největších “deal-makerů”.

Další zajímavé informace v tomto směru nedávno na svém blogu shrnul i Ivo Gajdorus v reportu z přednášky šéfa asociace SVASE (Silicon Valley Association of Startup Entepreneurs). Ta byla o tom, jak se na šikující se armádu mladých podnikatelů dívají investoři a místní investorské skupiny. Ivo zdůraznil hlavně následující body:

  • Jen v Silicon Valley je přes 500 investorských skupin a firem. Jejich celková bilance za posledních 10 let je -1 %.
  • Hodně lidí vydělalo, ale také projelo obrovské peníze.
  • Ročně jim projde rukama 3000 až 5000 startup firem. Do druhéko kola se jich dostane 50 až 60, financovat se jich začne asi 10. Z toho jich do dvou let polovina stejně zkrachuje.
  • Většina investorů miluje projekty postavené z nadšení, na práci zadarmo, a kupodivu slyší na bandy lidí, kteří vylezli ze sklepa a týden se nesprchovali. Signalizuje jim to odhodlání, důvěru v to, co dělají, schopnost motivovat lidi pro práci (téměř) zadarmo a taky to, že mají silný a zaběhnutý tým.
  • Nejsou jen rozumní investoři, ale i ti, kteří hledají úplné non-sensy. Když se všichni smějí nebo to považují za úplnou blbost, oni zavětří. Takto sehnal první funding údajně třeba Skype.
  • Kdyby Facebook vznikal v Silicon Valley, nedostal by prý ani grešli. Takových projektů tu bylo desítky a investovat do toho nikdo nechtěl (ani ti rozumní, ani ti, co jdou do non-sensů). Kromě silného týmu a správného načasování měli hlavně dobrou “secret sauce” (univerzity).
  • U nových produktů v B2B sektoru je to všechno těžší a zdlouhavější. Běžná doba jen na to, aby si vašeho těžce propagovaného produktu všimli, je 3 až 6 měsíců, cykly jsou podle ročních rozpočtů, zkušební doba bývá 6 měsíců až nekonečno. Prorazit s B2B produktem v horizontu jednoho roku je zázrak, spíše utopie.
  • Úplně každý produkt má konkurenci a pro každý úšpěšný produkt musíte mít svojí “secret sauce”. A účel prvního setkání s partnerem či zájemcem? Domluvit druhou schůzku!

Via TC, BI

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Výzkum: České startupy a motivace. Jak na ni vyzrát?

Startupy a jejich zakladatelé disponují mnoha znalostmi o motivaci a vedení. Samotná aplikace těchto znalostí však často pokulhává, což v důsledku způsobuje jedny z největších rizik pro začínající firmy a podnikatele. Proč tomu tak je? A jde vůbec motivovat své kolegy, když typický startup nemá na začátku žádné peníze? Na šesti brněnských startupech jsem vedl výzkum, který měl za cíl na to přijít.