Jižní Korea navzdory výhružkám láká startupy včetně těch českých

V souvislosti s Korejským poloostrovem se nyní nejčastěji mluví o armádních manévrech, válečné hrozbě nebo dokonce jaderných zbraních. Otrlí Jihokorejci nicméně dál v klidu plánují svou největší startupovou událost beLaunch, kam zvou i české či slovenské projekty. A dosavadní české zkušenosti potvrzují, že na tomto trhu je rozhodně o co stát.

V Jižní Koreji funguje spousta věcí podobně jako u nás. Stejně jako v Česku či na Slovensku tam najdete velkou spoustu kopií úspěšných amerických služeb, o startupech se v médiích mluví teprve poslední dva nebo tři roky a obecně panuje velké nadšení ze Silicon Valley. A také oslava podnikání nemá nijak dlouhou tradici, byť ne kvůli uzavřenosti v komunistickém bloku. “Být podnikatelem bylo společensky téměř nepřijatelné, mladí lidé ale dnes vidí velkou příležitost,” říká Nathan Millard, který stojí za technologickou konferencí beLaunch.

Kvůli finanční krizi obři jako Samsung, LG nebo Hyundai přestali nabírat a řada lidí proto začala přemýšlet o vlastním podnikání. A zejména v mobilní oblasti je Jižní Korea zajímavou příležitostí i pro firmy ze zahraničí, o které se příliš často nemluví. “Místní infrastruktura umožňuje, aby všechno bylo mobilní, lidé jsou neustále online. V tomto ohledu je Korea o obrovský kus napřed a penetrace chytrých telefonů je ohromná,” konstatuje Millard (kontakt kdyžtak rádi zprostředkujeme).

Právě květnový beLaunch, který letos chce přilákat 3000 návštěvníků a stovky startupů, je často vstupním místem pro západní firmy do Soulu i dalších částí Asie a pro místní firmy zase oknem zejména do Spojených států. Kulturou, jazykem a fungováním trhu má padesátimilionová Jižní Korea nejblíž k Japonsku, které v některých ohledech i předčí. Třeba právě v oblasti chytrých telefonů, hlavně díky tomu, že v Japonsku byly více než kde jinde zdokonaleny “hloupé” telefony a přechod tak proběhl později.

Pokud vás tyto dva trhy zajímají, vřele doporučujeme Millardův článek Essential Data for Global App Developers, Eyeing Up The Lucrative Japan And Korea Markets. Doba podle něj dnes mladým firmám v Koreji přeje i díky tomu, že veřejné mínění (a tedy ani to vládní) v současnosti není příliš nakloněno obřím korporacím, které přestaly zvyšovat mzdy a podle mnohých nejsou dostatečně inovativní. Konkurence sice dle Millarda v Koreji rozhodně není malá, stále je ale mnohem snazší sem proniknout než do USA.

V plánu je na letošním beLaunch obří hackathon s Evernote pro 200 vývojářů nebo velká startupová bitva, a mimochodem, koná se v části města známé jako Gangnam…

“Domnívám se, že celý tento region je zajímavý, byť zde každá lokalita má svoje. Je to ‘place to be’, kterým byly Spojené státy. PSY to s Gangnam Style dokázal z nuly na miliardu zhlédnutí dostat za několik týdnů, český startup by to měl minimálně zkusit. Někdy je třeba následovat nejen hype a buzz, ale příležitost,” říká Martin Trgiňa z firmy BellaDati, která této oblasti do značné míry vděčí za rychlý růst. Svou první asijskou pobočku otevřela právě v Soulu a mezi její zákazníky patří třeba Korean Telecom.

“Je skvělé vidět, jak lidé z Číny, Filipín či Singapuru můžou vytvářet kompaktní tým, který komunikuje s našimi týmy v Praze či Chicagu. K aktuálním událostem mohu říci snad jen to, že se neobávám. Pokud se něco stane, potopí to celý region. Země jako Čína, které mají výrazně větší vliv než Severní Korea, to, předpokládám, nemají v plánu. Ekonomiky USA, Číny či EU jsou dnes již tak silně propojeny, že by to mohlo znamenat ‘velký krach’. Proto si můžeme v naší korejské kanceláři v Gangnam v klidu pustit Gangnam Style,” dodává. Zároveň přidal řadu tipů a postřehů k Jižní Koreji:

  • Pokud je produkt dobrý, hotový, dokážou to velmi ocenit. Málokdy se vidí management board, který by prostě vstal a tleskal po školení na enterprise produkt.
  • Většinou nelžou – velmi důležitý rozdíl oproti San Francisku. Je to vidět už na ulici. Zeptejte se člověka, kde něco najít, a on nejen, že vám to ukáže na mobilu, ale sleduje, kam jdete, a když jdete špatně, tak vás doběhne a navede správným směrem.
  • Korejský partner je absolute must, jinak nemá smysl na trh chodit. Ale pokud má firma dobrý produkt, je velká šance, že ho na akci typu beLaunch najde.
  • Milují telefony velikosti nového mini iPadu.
  • Jsou velice precizní v práci, pracují velice dlouho.
  • Na hrách a mobilech jsou takřka závislí; za chůze, ve stoje, možná i ve spánku
  • Úroveň psané angličtiny je dobrá, mluvená většinou jen u těch, co původně žili v LA, jinak no way.
  • Nemají tak úplně rádi Japonce, tak pozor.
  • Prostředí v Soulu je plně příležitostí a sídlí tam všechny velké firmy. Busan je pěkný, ale není tam taková koncentrace velkých firem.
  • Technologicky x-násobně vyspělejší, internetová konektivita je po všech stránkách výrazně dále než v USA.
  • Je naprosto normální vidět babičku v autobuse, jak si hraje na nejnovějším Galaxy Tabu.
  • Celý trh ovládá pár známých firem jako Samsung, což ale není na závadu. Tyto firmy v rámci svých divizí řeší vše od aut, přes energie až po kavárenské řetězce.
  • Soul je dle mých dosavadních zkušeností město s největší koncentrací kaváren a bageterií (Starbucks je zastoupen minimálně).
  • Současná vláda spustila s nástupem nově zvolené prezidentky podporu malých podniků a startupů.
  • Korea není úplně nejlepší destinací pro expanzi do regionu ASIA mimo Koreu samotnou, což se ale mění s nástupem generace ovládající lépe angličtinu.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Průvodce českými startupy: Mugeaters

S vývojáři mobilních aplikací se už i v Česku roztrhl pytel, byť se často soustředí především na zakázkové aplikace pro české klienty. Tým Mugeaters se vydal odvážnější cestou vlastních aplikací, s nimiž chce prorazit do světa - a už jeho první placená hra Woozzle hlásí statisíce stažení.