Jan Březina (Fripito): Nejsou rozhodující peníze, ale energie

Fripito je průvodce pro cestovatele, kteří chtějí fotit. O tom, jak založit firmu v Nevadě a jak prorazit s aplikací na globálním trhu jsme si povídali s Honzou Březinou, fotografem, cestovatelem a founderem této služby. O projektu, který vznikl před 4 měsíci v USA, protože fungování je tam prý jednodušší.

Fripito je průvodce pro cestovatele, kteří chtějí fotit. O tom, jak založit firmu v Nevadě a jak prorazit s aplikací na globálním trhu jsme si povídali s Honzou Březinou, fotografem, cestovatelem a founderem této služby. O projektu, který vznikl před 4 měsíci v USA, protože fungování je tam prý jednodušší.

Cestovatelskou aplikaci Fripito jste spustili před čtyřmi měsíci. Už od začátku jste ji koncipovali jako americký startup, nikoli český. Proč?

Důvodů je víc. Nechceme dělat malý projekt v Čechách a měli jsme pocit, že s českou firmou by se nám na tom zahraničním trhu hůř komunikovalo a propagovalo. Dodnes si myslíme, že fungování v Americe je jednodušší, než fungování v Evropě, už proto, že jsou tam Google, Apple, atd., což znamená, že tam odpadají například kurzové problémy.

O startupu v USA

Jak náročné je založit firmu v USA?

Když čteš Johna Vanharu, tak máš pocit, že to je lehké jako facka, že to prostě naklikáš a jedeš. Tak jsme to s pomocí Johnovy firmy naklikali a opravdu, firmu máš založenou v podstatě za půl hodiny.

Tím ten proces ale nekončí, pak začnou naopak americká specifika. Všechno, co děláš, musíš dělat na federální úrovni, pak to musíš dělat na státní úrovni a pak to ještě pravděpodobně musíš dělat na městské úrovni, takže když se třeba přihlašuješ k daním, tak se musíš přihlásit na federálním finančním úřadě, pak na státním, pak si musíš vyřídit nějakou městskou licenci podle typu podnikání.

Vy jste ale stavěli na zkušenostech, které už měli lidé před vámi.

Musím říct, že kdybychom začínali úplně od nuly, tak ten proces vůbec není jednoduchý. Naštěstí mám kamaráda, který tím prošel tři čtvrtě roku před námi právě v Nevadě, kam jsme šli. Ale je to proces, který se dá určitě zvládnout, spíš by si každý měl položit otázku, proč to dělá a jestli mu to něco reálně přinese, nebo ne.

Nevada sice není úplně daňový ráj jako Delaware, ale pořád má poměrně přívětivé podmínky pro podnikání. Fungují tam aspoň základní věci, jako je třeba registr firem, což ne úplně ve všech státech funguje online, a zároveň jsou tam rozumné daně třeba na rozdíl od Kalifornie, která je extrémně drahá na provoz firmy.

Jaké komplikace jsou se založením firmy v Nevadě spojené?

Největší komplikace je, že tam člověk fyzicky musí dojet. Na dálku se dá spousta věcí vyřídit, ale některé ne – třeba bankovní účet. V Americe není založení účtu otázkou pár kliknutí jako u nás, americké banky to berou jako vytváření partnerství. Řeší majetkovou strukturu, chtějí fyzicky vidět majitele, popovídat si.

Asi nejvíc nás zaskočilo, když nám Citibank po třech měsících bez varování zrušila účet, protože naše majetková struktura byla pro ně nevhodná a že vzhledem k sankcím pro Rusko takovou klientelu nechtěli. Takže jsme si museli najít jinou banku.

Je vůbec udržitelné z Česka vést podnikání v USA?

Naše prvotní představy, že povedeme virtuální firmu v Americe a budeme to servisovat z Čech, se ukázaly jako nefunkční. Už kvůli časovému posunu, Američané rádi telefonují a neradi e-mailují. Pokud by tam měl člověk jezdit jenom kvůli tomu, tak by to bylo strašně nákladné. Já jsem i předtím jezdil 3x – 4x ročně do Států. Taa frekvence se v podstatě nezměnila, jenom jsou ty návštěvy o trochu delší.

Nakonec jsme došli k tomu, že máme kolegu v Nevadě, který zařizuje lokální věci s tím, že jsme nevadská firma a vývoj a některé služby jsou provozované z České republiky. Což jim dává smysl v tom, že firma šetří náklady, když vývoj má v nějaké levnější zemi a jsou rádi, že to není Indie.

O propagaci

Jak je náročná propagace americké firmy, která má globální ambice?

To je pro nás teď asi nejtěžší záležitost. Tím, že je to nová firma a nový produkt, tak je těžké přesvědčit média, že má smysl tomu důvěřovat. Je běžné psát o projektech, které jsou tak rok staré a už je vidět, jestli přežijí nebo nepřežijí. Média se snaží vybírat ty, které už za sebou mají nějaký úspěch, nějakou referenci, zajímavou osobnost nebo hmatatelné výsledky, o které se dá opřít.

Nám pomáhá, že objíždíme americké veletrhy, což znamená, že média se s námi mohou fyzicky potkat a můžeme jim to fyzicky ukázat. Ale ano, v tomhle okamžiku je jednodušší komunikovat ve střední Evropě, kde nás lidé znají a dokážou si představit, co děláme, než ve Spojených státech, kde jsme pořád ještě příliš mladý produkt.

fripito

Jak vám pomáhá Microsoft, s nímž jste se teď spojili?

S Microsoftem jsme začali spolupracovat proto, že jsme si vybrali jejich cloudové úložiště. Vybral si nás do BizSparku, což je jejich akcelerátor, a aktuálně připravujeme společný marketing. Pravděpodobně na duben připravíme crowdfoundingovou kampaň v České republice, a dali bychom fandům microsoftích produktů možnost nám pomoci vytvořit Windows Phone verzi té aplikace.

V USA jste se dostali do finále APPNation na CES, byli jste vybráni mezi top 50 produktů. Prezentovali jste se díky tomu v Las Vegas. Jak vás to postrčilo?

APPNation je věc, která je vidět a má svoji prestiž. Pomohlo nám to jednak tím doporučením, takže důvěra v ten projekt je větší ze strany médií, a za druhé jsme si tam udělali spoustu kontaktů. Nenašli jsme tam mnoho nových uživatelů, ale našli jsme tam obrovské množství kontaktů na lidi, kteří by se jinak velmi těžko oslovovali. A když nás vybrali z několika tisíc projektů do top 50, tak najednou ochota těch lidí komunikovat a spolupracovat je výrazně větší.

O budoucnosti

Jak přišla myšlenka na vznik Fripita?

Prvotní impuls byl, když jsem se vrátil z Barmy, kde je v Baganu asi pět tisíc chrámů všech velikostí. Problém je v tom, že když tam člověk přijede, tak vůbec neví, kam se podívat, protože je jich tam tolik. Tím, že je Fripito postavené na fotografiích, dává mi možnost to vidět a vybrat si. Textově nikdy nepředám tu informaci, jak to místo vypadá, a po hříchu většina tradičních knižních průvodců je dnes orientovaných na text a je tam strašně málo obrazu.

Je to aplikace pro cestovatele, nebo pro fotografy?

Je to spojení něčeho, co je dnes strašně populární, protože lidé cestují víc, než kdykoliv předtím a zároveň už jim nestačí pasivní dovolená, že tě přivezou někam na pláž, tam týden ležíš a jedeš zase zpátky. Lidé chtějí poznávat, chtějí objevovat a chtějí si domů přivézt fotky.

Fripito je pro lidi, kteří se chystají na nějakou cestu a chtěli by tam fotit, čímž neříkám, že to musejí být profesionální fotografové, ale chtějí fotit třeba i telefonem na cestách, poznat zajímavá místa a chtějí vědět jak a kdy se tam dostat, aby si přivezli hezké fotky.

fripito 2

Jak honorujete fotografy, kteří tvoří průvodce a jak funguje váš byznys model?

Zhruba třetinu příjmů spolkne distribuční platforma, ať už je to Apple, Google, nebo výhledově třeba Microsoft. Druhou třetinu dostává autor fotografií a třetí jde na překlady a technické řešení a pro nás. Ten model je jednoduchý, snažíme se spolupracovat s autory, my propagujeme jednotlivé průvodce a oni mají možnost propagovat toho svého průvodce. Pro fotografy je to možnost, jak si přivydělat a zároveň to funguje i jako velmi dobrá propagace.

Zatím máte českého investora, je ambice najít ještě nějakého většího, amerického?

Došli jsme k názoru, že ještě nejsme připraveni jednat s velkými investory. Dohodli jsme se, že v letošním roce bychom chtěli najít ještě jednoho privátního investora, s nímž budeme schopni fungovat na jednoduché, lidské bázi, abychom co nejméně času ztráceli business plány, tabulkami, grafy a abychom se co nejvíc mohli věnovat tomu projektu.

Jaké má Fripito ambice do budoucna, řekněme za rok nebo za dva?

Když jsme úplně začínali a já jsem tu myšlenku představoval americkým kamarádům, jedna z reakcí byla: to nikdy nemůže být tak velké jako Instagram. My ale nechceme, aby to bylo tak velké. Vnímáme Fripito jako produkt, který je zacílený na konkrétní typ uživatelů s nějakou potřebou. Lidé si nebudou stahovat Fripito, aby si tam jen tak listovali, ale stáhnou si ho v okamžiku, kdy chtějí jet na konkrétní cestu. Takže pokud se dostaneme na statisíce aktivních uživatelů po celém světě, tak to je přesně to, co bychom chtěli. Nechceme být masový produkt pro všechny, mnohem raději bychom vybrali cílovku lidí, kteří opravdu mají zájem aktivně cestovat a těm poskytovali co nejlepší servis.

Po čtyřech měsících máme přes 10 000 aktivních uživatelů a vzhledem k tomu, že zatím o nás nepsalo žádné velké médium typu New York Times, tak si myslím, že to číslo není vůbec špatné. Pro nás už je to dostatečný vzorek na to, abychom měli zpětnou vazbu od zákazníků.

Teď chceme vyladit uživatelské rozhraní a soustředit se na obsah, takže naším odvážným cílem je, abychom do konce roku měli 50 průvodců a abychom pokrývali všechny nejznámější destinace, kam by se člověk asi chtěl vydat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Státní seed fond představí seriál seminářů po českých městech

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo cyklus seminářů ke zvýšení povědomí o připravovaném seed fondu pro začínající podnikatele. Určené jsou zejména mladé generaci nositelů nových nápadů z řad studentů, doktorandů a dalších představitelů akademické sféry, zúčastnit se ale mohou i ostatní. Prezentace se uskuteční na 15 vysokých školách technického a přírodovědného směru v říjnu a listopadu.