Jak vypadají a co umí služby, které mění online nakupování

Nadvláda klasických e-shopů nad internetovým nakupováním v době sociálních sítí a dalších moderních trendů nedá mnohým spát. S vlastními řešeními přicházejí desítky startupů i experimenty zavedených značek a prozkoumávají všechny myslitelné cesty. Jak podle nich vypadá budoucnost nákupů?

Do zavedené oblasti e-commerce se noví i starší hráči snaží přinášet především náhodnost a objevování, zábavu, vizualitu, otevřenější a těsnější vztahy mezi zákazníkem a prodejcem nebo přiznanou komercionalizaci obsahu. Každý po svém a každý trochu jinak…

Fancy, Pinterest s obchodním přesahem

Nedávno jsme psali o aktuálně triumfujícím startupu Pinterest, který přináší uživatelům jakousi osobní multinástěnku, kde si mohou ukládat zajímavé obrázky. S podobným konceptem pracuje i služba Fancy, která mu však dala viditelnější obchodní kontury. Uživatelé Fancy si totiž kromě možnosti lajkovat a sdílet fotky inspirujících předmětů mohou daný produkt rovnou i zakoupit. Srovnávání s Pinterestem se samo nabízí, přesto je tu řada odlišností.

Většina uživatelů Pinterestu jsou ženy, které zde pinují nejčastěji fotky dekorativních předmětů, recepty, vtipy o rodičovství, motivační citáty a jiné fotografické inspirace. Na druhou stranu 60 procent uživatelů Fancy jsou muži, kteří jsou znatelně více zatížení na postování nejrůznějšího spotřebního zboží, módního oblečení a doplňků, exotických míst nebo luxusních hotelů.

A ti všichni od 23. února mají nově možnost zakoupit veškeré zobrazené produkty přímo přes stránky Fancy. Obchodníci a značky mají k dispozici samoobslužnou obchodní platformu, skrze kterou mohou nahrávat své vlastní fotky a související nabídky nebo reagovat na poptávku po jejich produktech.

Platforma se sociálním cítěním

V prosinci spuštěná sociální platforma Mulu chce být místem “pro sdílení věcí, které milujete, a nalezení věcí, které potřebujete”. Mulu umožňuje uživatelům vkládat do své galerie vlastní produkty, odkazy na produkty jiných, dávat doporučení nebo pokládat otázky a žádosti o radu. Pokud díky vašemu doporučení či odpovědi na otázku dojde k prodeji, polovina z inkasované odměny pro Mulu jde buď vám, nebo na vámi vybranou charitu.

Podobným směrem, tedy cestou velké sociální galerie, se vydalo například i Wanelo. To umožňuje přidávat zajímavé obchody a produkty nalezené kdekoliv na internetu do svého profilu, organizovat je, doporučovat je ostatním a nechat se od nich na oplátku přivést k něčemu zajímavému.

Jak se na stránce dozvíte, správná výslovnost názvu služby je “wah-nee-lo”, neboť pochází ze zkratky slov WAnt, NEed a LOve.

Oblepte internet cenovkami

Na vydavatele webů spíše než na běžné uživatele internetu se zase zaměřuje Stipple. Zapojení producenti obsahu, kterých je v současnosti několik tisíc, dostávají hned dvě výhody v jedné. Stipple jim poskytuje přístup do databáze fotografií na všechna myslitelná témata, které mohou použít jako ilustrační obrázky ve svých textech či galeriích. Do těchto fotografií jsou ale navíc umístěny informace o zobrazeném zboží včetně odkazů.

Služba jako mnohé jiné funguje na principu provizí za prodané zboží jak pro samotný Stipple, tak pro stránku, kde je fotografie s nabízeným zbožím umístěna.

Ptejte se komunity na Buyosphere

Obdoba serveru Quora, ale zaměřená na prodej. I tak by šlo ve zkratce popsat službu Buyosphere. Uživatelé se zde mohou ptát celé komunity na otázky typu: “Jaký je nejlepší case na iPad pod sto dolarů?” nebo “Kde seženu barevné džíny?”. Služba nezapomíná ani na samotné obchodníky, kteří se také mohou do odpovědí se svými tipy otevřeně zapojit.

Zboží nejčastěji zahrnuje módu, elektroniku, vybavení pro domácnosti, oblast péče o tělo či knihy a další média. Odpovídat může kdokoliv a k dispozici je i informace o cenovém stropu každé poptávky.

Payvment dbá na analytické pozadí

Startup Payvment, který funguje od roku 2009, umožňuje komukoli vytvořit si vlastní maloobchod v rámci sociální sítě Facebook. V aplikaci lze nastavit produkty, jejich kategorie, vkládat fotografie nebo stanovit obchodní podmínky. Aktuálně byla navíc spuštěna nová funkce, která obchodníkům usnadňuje monitoring ukazatelů klíčových pro f-commerce tak, aby mohli pružně reagovat na jakékoli výkyvy a průběžně zvyšovat svůj prodej.

Souhrnným ukazatelem je takzvané Social IQ, které porovnává i sociální snahy jednotlivých prodejců mezi sebou. Služba také nabízí možnost vyzkoušet nástroje jako je propagace na Twitteru nebo poskytování slev facebookovým fanouškům za jejich palce nahoru.

Výloha od Amazonu

Server Amazon je již v současnosti jednou z nejdůležitějších destinací pro online nákupy. Vše si zde můžete svým způsobem osahat – přečíst produktové recenze, ukázku z knihy, pustit trailer filmu a podobně. O krok dále pak tento zážitek posouvá služba Amazon Windowshop, která zobrazuje nabízené předměty jako ve výloze oproštěné od přebytečných textů.

Uživatel se orientuje podle jednotlivých obrázků, případně tematických kategorií, a napříč výlohou se posouvá pomocí kurzoru. U vybraného produktu si můžete prohlédnout či poslechnout i připravené ukázky. Ukázky z knih čtou sami editoři Amazonu.

eBay a nejvíce sdílené produkty

Ani další zavedený hráč neusíná na vavřínech a zkouší nové formy. Průkopníky mezi těmi, kdo začali intenzivněji využívat výhody sociálního grafu, byly vyhledávače Google a Bing. V létě se k nim připojil právě aukční server eBay, když zpřístupnil sekci Top Shared.

Uživatelé zde najdou přehled nejžhavějších produktů, které vzbudily v daném dnu nebo posledním měsíci největší buzz na sociálních sítích Facebook a Twitter nebo byly nejčastěji přeposílané e-mailem. Mohou to být jak výhodné nabídky, tak různé zajímavosti a ujetosti, které uživatelé sdílejí čistě pro zábavu.

Řekněte světu, po čem toužíte

Za konkurenta Pinterestu je považována také služba Svpply. Jde vlastně o galerii věcí, které si plánujete nebo jen toužíte koupit. Tyto seznamy zboží a obchodů si mohou uživatelé vzájemně prohlížet a hecovat se k nákupům. Pro majitele blogů Svpply nabízí možnost vložení feedu svých nákupních přání, obchodníci zase mohou stránky obohatit od tlačítko “add to Svpply”.

Obdobně na to jde i Lyst, který se zase specializuje výhradně na módu. Uživatelé mohou sledovat profily svých oblíbených návrhářů, obchodů či vizážistů a stylistů a odebírat tak jejich pravidelné updaty. Vše se jim pak zobrazuje ve feedu, který si mohou vizuálně i obsahově přizpůsobit vlastnímu stylu. Své “lysty” mohou sdílet mezi sebou, soutěžit o to, kdo má nejlepší vkus, a získat tak jistou reputaci v módním světě.

Z dalších služeb tohoto typu lze jmenovat ještě Nuji. Z internetových obchodů si s pomocí bookmarkletu lze vybírat zajímavé položky, které máte v plánu koupit až někdy v blíže neurčené budoucnosti. Pro větší motivaci je zde opět prvek objevování uživatelů s nejzajímavějšími nálezy a možnost získávat odměny a slevy od obchodníků. Na závěr doplňme ještě vizuálně orientované GetVega nebo na módní insidery zaměřené Styloko.

Najdeme i odpadlíky… bude jich přibývat?

Už na podzim 2010 Google s pompou představil svou novou službu Boutiques.com, která umožňovala najít a objevit módní zboží díky vytváření virtuálních butiků. Tyto butiky využívaly počítačové vidění a učení k vizuální analýze vkusu uživatelů a následnému vybírání věcí, které by se jim mohly líbit. Služba ale pravděpodobně nezaznamenala takový úspěch, jak si Google sliboval, a proto ji nenápadně odstavil.

O něco podobného se v současnosti snaží také služba Stylemee, ovšem primárně pro iPady. Spuštěna byla teprve v prosinci minulého roku a umožňuje vytvořit si vlastní 3D obchůdek s hezkými věcmi od oblíbených značek. I zde jsou uživatelé odměňováni za své aktivity a Stylemee v podstatě kombinuje social gaming a sdílení produktů.

Uvidíme, kolik z výše představených služeb tu s námi bude i za rok a zda se některé jejich mechaniky uchytí opravdu masově.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Jak hledají startupy klienty… A hlavně kde

Řada startupových pitchů, kempů, hubů i mezinárodní úspěchy třeba v Sillicon Valley – české startupy se mají čím pochlubit. Těm zkušeným se daří zákazníky lovit po celém světě. Jenže jak dlouho jejich zakladatelům trvá, než se z neznámých nadšenců pracujících zadarmo změní v příští Marky Zuckerbergy? A existuje vůbec nejlepší postup, jak konečně velkého platícího zákazníka najít – na to jsme se ptaliněkolika úspěšných.