Inspirujte se: 7 věcí, které můžete beztrestně ukrást od konkurence. Včetně informací o fanoušcích

Základ řady startupů stojí na nápadech, které jejich tvůrci viděli někde jinde. Napadlo vás ale inspirovat se i konkurenčními postupy, demografií jejich online zákazníků nebo dokonce cizími požadavky v zákaznické podpoře? Je to výhodné: ukradněte přání uživatelů a získejte je na svou stranu – jednoduše, beztrestně a rychle. Přinášíme sedm rychlých typů, jak na to.
Mark Startup School, Zdroj: Flickr.com, Robert Scoble
Mark Startup School, Zdroj: Flickr.com, Robert Scoble

Základ řady startupů stojí na nápadech, které jejich tvůrci viděli někde jinde. Napadlo vás ale inspirovat se i konkurenčními postupy, demografií jejich online zákazníků nebo dokonce cizími požadavky v zákaznické podpoře? Je to výhodné: ukradněte přání uživatelů a získejte je na svou stranu – jednoduše, beztrestně a rychle. Přinášíme sedm rychlých typů, jak na to.

Rady, jak vám může konkurence nevědomky pomoct, sestavil Denis Duvauchelle, spoluzakladatel projektu Twoodo. Podle něj je prostě zásadní vědět, kam se podívat. Spoustů rad, tipů a vychytávek najdete i v naší Příručce marketéra. Pokud jste ale netrpěliví, přinášíme jeho rychlé body, samozřejmě s některými tuzemskými odkazy. Co se tedy dá jednoduše získat?

1. Půjčte si fanoušky z Twitteru

Pravděpodobně váš podnikatelský nápad nebude tak zásadní, že byste na trhu už neměli konkurenci. Nejspíš na něm působí nejméně 10 společností, které jsou na potvoru úspěšnější, než jste momentálně vy. Ale to je v pořádku. Znamená to totiž, že je tu minimálně deset dostupných seznamů lidí, kteří se zajímají o produkt podobný tomu vašemu. Jde vlastně o hotové zákaznické databáze, jednoduše servírovatelné přímo pro vás. Jak na to?

Otevřete si na Twitteru jednu z firem, klikněte na “sledující” a hned je máte před sebou. Když vás zajímají jen influenceři, tak si je prostě nechte projet třeba touto analýzou. Jestli jste na víc grafů a čísel, bude se vám nejspíš líbit Twitonomy.

Zdroj: Denis Duvauchelle
Zdroj: Denis Duvauchelle

Podobně je možné získat data ze sítě Google+, jakmile zjistíte ty nejzajímavější lidi pro značku a spojíte se s nimi, můžou dostávat třeba aktuální informace o vašich nových statusech a vůbec novinkách, které zveřejňujete. Pravda je, že v tuzemsku této síti málokdo věří. Pokud se ale rozhodnete být jejími obhájci, bližší postup k tomu, jak využít informace, je přístupný na stránkách Sitepoint.

2. Koukněte na zpětnou vazbu jejich zákazníků

Jestliže vyvíjíte podobnou aplikaci jako někdo jiný, pravděpodobně narazíte na podobné problémy. Dost možná navíc zapomenete na stejné záležitosti a dokonce se může stát, že tím samým způsobem jako jiné aplikace znepříjemníte uživatelům jejich zkušenosti. Tohle všechno jsou kroky, které jednoduše můžete přeskočit, aniž byste potřebovali křišťálovou kouli.

Na internetu je zkrátka vše, a když si vyhledáte nejčastější otázky na konkurenční společnost nebo požadavky na úpravu nebo rozšíření její aplikace, bez téhle slepé uličky můžete dál vyvíjet. Jednoduše dejte do vyhledávače jméno společnosti a slovní spojení, jako je třeba “návrh na upgrade”, “požadavek na rozšíření” nebo třeba jenom “vylepšení”. V anglické verzi jednodušeji “SPOLEČNOST feature request” (tedy místo slova společnost doplňte libovolnou firmu, od které se chcete poučit). Nabídněte služby, které zákazníci chtějí, a konkurence to ještě nestačila.

3. Prozkoumejte hatery. A získejte si je

Má je každý – hateři jsou na sociálních sítích silní. Právě díky nim teď můžete získat výhodu. Pokud ještě nevyužíváte služby Topsy, musíte teď začít. Vyhledejte si v ní frázi “I hate SPOLEČNOST” – nebo tedy pokud věříte tuzemskému trhu, pak “nenávidím SPOLEČNOST” – a ihned získáte přehledný seznam lidí, které daná firma naštvala. Kromě zjištění důvodu proč jim samozřejmě můžete nabídnout svoji (lepší) variantu. Jen je nenaštvěte, hatovat umí.

topsy

4. Nemůžou být všude, tak toho využijte

Pro americký svět je dobrá rada zkusit být s fungující službou tam, kde ještě větší konkurent není. Kopírovat cizojazyčnou službu do tuzemské kotliny z našeho pohledu není ani taková novinka, ani tak zásadní rada. Ale zkoušeli jste připravit lokalizaci něčeho úspěšného třeba do Afriky nebo Asie? Desítky milionů lidí by vám mohly utrhat ruce.

Ostatně každý trh má své výhody – třeba teď už úspěšné firmy nevěří, že aplikace na výuku – ani gamifikace učení – mají v tuzemsku své výhody. Za hranicemi na ně ale vsadily a podařilo se jim prosadit..

5. Nemůžou ani dělat všechno…

Když vystavíte společnost na podobném principu jako někdo jiný, dost možná s vámi bude chtít spolupracovat. Třeba firmu i koupí. Nebo získáte silného spojence.

Charity Hack Pano. Zdroj: Flickr.com, Alistair MacDonald

Příkladem je třeba eBay a PayPal, kdysi eBay koupil i francouzskou službu iBazar. Silné akvizice se ovšem ohlašují v zásadě každý týden a přirozeně se nevyhýbají ani českému trhu.

6. Půjčte si cizí demografická data

Žijeme v online světě a i když řada dat není dostupná veřejně, k některým se i tak jde jednoduše dostat. Příklad ze zahraničí: pokud cílíte na Američanky, byli byste blázni nevyužívat Pinterest. Z uživatelů sítě je totiž 80 procent právě žen. A funguje to i obráceně: pětina všech Američanek síť používá.

Někdy stačí jen chytře používat internetové vyhledávače. Jestliže vyvíjíte hru, je zajímavé třeba vidět, že třeba Candy Crush lidé většinou hrají od 6 do 9 večer a o nedělích.

Rychlý přehled toho, kdo využívá jaké sociální sítě, najdete například v této infografice, můžete být ale třeba i odvážnější a spoléhat na některé sociální sítě, které sice nejsou tak velké, zato sdružují opravdu zajímavé publikum. Tak jako třeba čínská aplikace, která ukazuje menstruační kalendář a přerostla v něco mnohem většího.

MeetYouCalendar

Trochu mainstreamověji: Na Google+ (když najdete dost silné publikum) můžete na stránkách konkurence vyhledat ty, které mají tyto firmy v kruzích – a zjistit jejich kontaktní informace, kde bydlí, často i e-mail, zájmy a řadu dalších zajímavých informací.

Na Facebooku si můžete po vstupu do zájmové skupiny přidat do přátel všechny, kteří mají otevřenou tuto možnost. Když si vás přidají taky, máte k dispozici jejich věk, pohlaví, bydliště a cokoliv, co na síti vyplnili. Takhle vypadají vaši ideální zákazníci.

7. Ukradněte jim přední místa z vyhledávačů

Když si budete googlovat vlastní klíčová slova, pravděpodobně v první řadě vyskočí pokročilejší konkurence. Jestli jsou na začátku výsledků, asi něco dělají lépe. Zřejmě to budou zpětné odkazy (backlinky). Pomoct vám může třeba i Příručka marketéra, nějakou tu analýzu si můžete udělat i sami při troše hloubání na internetu.

Když prohledáte stránky, blogy, fóra a online magazíny, ze kterých získává konkurence cenné odkazy, naučte se na nich pohybovat. Komentujte, sdílejte, žádejte od tamních aktivních návštěvníků taky recenze a informace o vás na stejných fórech. Nebo se nechte podrobněji inspirovat na tomto zahraničním odkazu.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Akcelerujte svůj startup sami! Pět rad od Alana Weinkrantze, jak na to, aby se o vás všichni zajímali

Řada začínajících podnikatelů má dobré nápady, teoreticky fungující model i ochotné zaměstnance – jenže než na ně veřejnost přijde, chvíli to trvá. A to znamená minimálně měsíce bez přísunu peněz. Přitom existuje jednoduchá pomoc: alespoň podle Alana Weinkrantze, "starého PR chlápka, co věří v sílu komunikace". Jak na to, aby se o vašem byznysu psalo všude? Hackněte PR, radí.