Imagine Cup zná vítěze, za odměnu je Microsoft pošle do Ruska

Míč se smartphonem, rozšířená realita, sdílení knih, mobilní dieta, CRM pro nejmenší. Pět pestrých týmů se nakonec prezentovalo před porotou českého finále soutěže Imagine Cup s cílem vybojovat příležitost zastupovat Českou republiku na finále světovém, tentokrát v ruském Petrohradu. Letos jsme navíc usedli v porotě a tak máme všechno z první ruky.

Uznáváme, že ten titulek je trochu kousavý, ale pro letošní vítěze může být alespoň útěchou to, že s jiným projektem už v Imagine Cupu uspěli i v minulosti a dokonce ne jednou. Doufejme, že u toho současného už zůstanou a něco z něj bude, porota se totiž shodla, že tohle už je opravdu naposled.

Tentokrát se Imagine Cup konal v Praze, protože má ale za sebou z minulých let historii převážně brněnskou, byla i finálová sestava nakonec kompletně z Brna. Stejně tomu ostatně bylo i u dosavadních největších historických úspěchů, sedmého místa Celebria (z 350 firem) a ocenění Best Project pro firmu GINA Software, o níž se na svém blogu zmínil i Bill Gates. Publicita je i letos hlavním lákadlem pro boj o nejvyšší mety na mezinárodní úrovni, byť ani 50 tisíc dolarů jistě není k zahození. A kdo to tedy bude hájit české barvy?

Rozšířená realita potřebuje vylepšit

Parta WickedGames představila svou hru reSOUND, která je založena na hledání zdrojů hudby v rozšířené realitě a jejich směrování k cíli s pomocí logických prvků. Hrátky s melodiemi a jejich tvarováním vypadají moc hezky, stejně jako celá hra (až na nepříliš přesvědčivý pokus o příběh), prezentující se jí ale věnovali tak poctivě, až skoro zapomněli zmínit, že vlastně celá běží na jejich vlastní unikátní technologii, která řeší nejeden problém současné rozšířené reality – přílišné požadavky na výkon a tedy i baterku, pomalou orientaci a málo sofistikované markery.

Je tedy rozhodně fajn, že WickedGames mají promyšlený obchodní model kolem své modulární hry, ale porotce by určitě víc zajímaly třeba letmo zmíněné výstupy z konferencí, kde prezentovali schopnosti nové technologie. Přesto se právě tento tým nakonec stal absolutním vítězem, byť paradoxně díky něčemu, o čem v prezentaci vlastně zpočátku ani moc nemluvil. Místo kategorie Games se klidně mohl přihlásit do kategorie Innovation a nebylo by v tom tolik zmatků.

Výživový poradce do kapsy

Na FoodGraph si možná vzpomenete, pokud jste četli naše představení projektů ze StarCube. Aplikací, které se snaží poradit s výživou, najdete mraky, tahle je ale v několika ohledech jiná. Po konzultacích s odborníky klade důraz především na snadné plánování jídel dopředu a usnadnění nákupů, protože právě tam většina lidí ztroskotá. Jídla navíc doporučuje algoritmus, který hodnotí jak výživová kritéria, tak zvyky a chutě samotného uživatele, takže není třeba nic vymýšlet a za pár vteřin je hotový jídelníček na celý den nebo týden.

Podle průzkumů je se svým stravováním nespokojena většina lidí a čísla o nadváze a rakovině tlustého střeva také mluví ve prospěch FoodGraphu, jehož beta by měla být dostupná v červnu. Otazníky zatím vzbuzuje hlavně byznys model, který počítá s nepříliš progresivním prodejem přes partnerské výživové poradce a jinak se opírá jen o trochu naivní fráze o “virálním marketingu” (ostatně jako skoro všechny týmy). Ale proč třeba nezkusit celý proces dotáhnout až do konce a propojit aplikaci s online prodejci jídla z řad řetězců či restaurací?

Vezměte svůj telefon a zahoďte ho

Jestli nějaký projekt dokázal opravdu překvapit a zaujmout, byl to Flyphone. Princip je jednoduchý – svůj telefon vložíte do speciálního míče (aktuální verze se inspirovala americkým fotbalem) a s pomocí senzorů svého smartphonu a aplikace pak sbíráte body v rámci nejrůznějších her nebo jen honíte statistiky jako rychlost rotace, zrychlení a podobně. Se svým telefonem komunikujete hlasem (názorná ukázka bohužel moc nezafungovala) a on skrze repráčky zabudované v míči zase komunikuje s vámi.

Musíme uznat, že nápad zahodit nebo pořádně nakopnout svůj telefon má takovou zvláštní přitažlivost. Uvnitř míče je speciální ochranná hmota a výztuhy, takže pro telefon údajně není problém přežít i vyhození ze šestého patra, obal je zase vodě odolný. Byznys bude založený hlavně na prodeji různých obalů a míčů pro různé typy sportů s možnou cenou už kolem deseti dolarů. Pořád trochu váháme, jestli to vlastně není hrozná blbost, nicméně projekty na podobném principu jako Ubooly už za oceánem posbíraly nemálo investic.

Péče o zákazníky není jen pro bohaté

Projekt LuxuryCom měl trochu problémy s vlastní definicí a lavíroval mezi pojmy jako ticketovací systém či zákaznická podpora, nakonec se ale dospělo ke shodě na tom, že jde vlastně o jednoduché a chytré CRM řešení pro malé firmy, úřady či neziskovky (pro ty je dokonce zdarma). A jelikož podle prezentovaných čísel je získání nového klienta 6x dražší než udržení stávajícího a drtivá většina zákazníků odchází právě kvůli špatným zkušenostem s podporou, určitě by i menší firmy měly otázky spojené s péčí o klienty řešit.

Díky chytrým algoritmům a propojení se všemi rozšířenými e-mailovými klienty dokáže LuxuryCom příchozí podněty sám třídit, přiřazovat úkoly jednotlivým zaměstnancům a spojovat dohromady související zprávy. Celou komunikaci tak výrazně utřídí, zpřehlední pro vedení a omezí zahlcenost e-maily. Prvním klientem a také mentorem je již zmíněné Celebrio, nástroj ale už nyní testují tři další firmy a zatím se zdá, že se lean přístup vyplácí. Prezentaci sice hodně chyběl wow faktor, ale byznys by to mohl být moc hezký. Do budoucna se pak počítá s ještě větším důrazem na lepší zákaznickou péči, zapojením sociálních sítí a messengerů, mobilními klienty a podobně.

Sdílení knih konečně i přes telefony

Možná už jste slyšeli o projektu na sdílení knih (těch skutečných) mezi lidmi s názvem Knihotoč, české obdobě známého BookCrossing. První jmenovaná aktivita má v Česku asi tisícovku příznivců a čtyřikrát tolik knih v oběhu, druhé se celosvětově věnuje 1,8 milionu lidí a zahrnuje skoro 10 milionů knížek. Právě sdílení knih v podobě blízké geocachingu se věnoval poslední tým Book Keepers, který se do této oblasti rozhodl přivést zatím chybějící mobilní aplikace.

Tenhle tým je zatím hodně v začátku a jedna aplikace byznys nedělá, jeho členové se ale nijak netají tím, že cíle jsou v tuto chvíli v podstatě neziskové. Povedlo se jim navíc domluvit se přímo s BookCrossingem, kterému vytvoří oficiální aplikaci (pokud si to druhá strana nerozmyslí), což je rozhodně skvělý zářez. Zatím sice týmu chybí dlouhodobější vize a celé je to trochu na vodě, tohle je nicméně přesně ten způsob přístupu, kdy člověk něco udělá “jen tak”, který se obvykle časem v dobrém vrátí (Robin Raszka by se svým redesignem Instagramu mohl vyprávět).

Obecně nás také až na výjimky příjemně překvapila kvalita prezentací – spousta praktických ukázek, videa, výpovědi zákazníků, sebevědomé vystupování a přinejmenším přijatelná angličtina, což bohužel stále není samozřejmost. Nakonec to snad s tím podnikáním na českých školách nebude tak černé.

Total
0
Shares
Další články