Hithit, Startovač, KreativciSobě, Fondomat. Změní Česko crowdfunding?

Pro globální projekty, které chtějí využít crowdfunding, jsou tu extrémně úspěšné platformy Kickstarter a Indiegogo. Ale co ty lokální? Na českém internetu vznikla v poslední době celá řada serverů, které se snaží koncept hromadného financování projektů s pomocí veřejnosti zpopularizovat i u nás. A už od začátku se mohou pochlubit řadou úspěchů.

Podle nedávné analýzy pomohl crowdfunding, který mimochodem zatím nemá ani český záznam na Wikipedii, za minulý rok po celém světě vybrat 2,7 miliardy dolarů kapitálu a jen Kickstarter podpořil skoro 20 tisíc projektů. Když jsme ale koncem minulého roku zkoumali, jak jsou na tom Češi s crowdfundingem, až na výjimky to opravdu nebylo příliš slavné. Od té doby se situace znatelně změnila.

Přispívat chceme. A můžeme

Dnes víme přinejmenším o pěti domácích serverech, které se navíc svým zaměřením částečně liší. Asi nejvíc se zatím mluvilo o Hithit.cz, mezi jeho čerstvé vyzyvatele ale patří i Startovac.cz nebo Kreativcisobe.cz, zřejmě nejstarším projektem u nás je Fondomat.cz, který má původ v komunitě pražských expatů, a zmínit lze také Nakopni.me.

HitHit.cz nedávno oznámil, že úspěšně rozdělil první milion korun, mezi jím podporované projekty patří třeba Dawntempo od Xaviera Baumaxy, projekt kulturního centra vyrobeného z kontejneru Containall, který pronikl i na iDnes, nebo vybudování letního kina. Startovač se zase zdá být poměrně úzce spjat s herní komunitou (ale nejen s ní) a rozhodně doporučujeme jeho videa na YouTube, pokud máte jako my rádi trochu debilní humor:

“Zatím se zdá, že Češi bez problémů podpoří kulturní aktivity, a naopak se jim moc nechce podporovat hry či webové aplikace, které nejvíc frčí na Kickstarteru. Nyní jsme ale blízko dokončení dohody s jedním silným partnerem, který by mohl pomoct to zlomit. A na co Češi nejvíc slyší? Stejně jako na Kickstarteru na atraktivní odměny, silný příběh v prezentaci, na člověčinu v pozadí projektu,” říká Pavel Eichler z Hithit.

Nikdo vám nedá peníze zadarmo

Příležitosti už tedy existují a s postupem času se dá očekávat, že crowdfunding získá pozornost i mezi mainstreamovými médii a širší veřejností. Stejně tak ale ještě musí svůj kus cesty ujít ti, kteří své projekty na internet umisťují.

“Pamatuji si člověka, jehož projekt jsme podpořili na Kickstarteru. V životě marketing nedělal, nicméně než začal, přečetl si pár knih o direkt marketingu a sociálních médiích. Poté psal několik verzí e-mailů (jiný na přátele, na příbuzné, pro “náhodné kolemjdoucí”) a uzpůsobil kampani své chování na sociálních sítích. Jako naprostý začátečník vybral dvakrát tolik, než požadoval. U nás je však zatím nejčastější případ, že autoři místo videa použijí dva roky starý videoklip nebo obrázek, napíší čtyři věty textu a vymyslí nekreativní odměny. Nakonec udělají dva posty na svůj facebookový profil a diví se, že to nefunguje. Zakladatelé projektu si musí uvědomit, že peníze jim opravdu nikdo nedá úplně zadarmo,” konstatuje Martin Brykner ze Startovače.

A podobně to vidí i jeho kolegové. “Nejvíc práce nám dá přimět autory projektů, aby nám odevzdali kvalitně zpracovaný projekt. Většina z nich má skvělý nápad, který neumí moc dobře prodat,” dodává Eichler. K dispozici proto je i placená služba Hithit LAB, která zahrnuje vše od osobního coachingu Xavierem Baumaxou, přes copywriterské služby a komplexní přípravu multimédií až po nadstandardní PR servis na míru.

Kromě toho jako návod a inspiraci určitě doporučujeme i dva naše články Michala Hudečka z IdeasWatch:

Velké projekty, nebo spíš malé změny?

“Chtěli bychom dosáhnout hromadného využívaní crowdfundingu ve společnosti. Bylo by fajn, kdyby se z něj stal nástroj pro realizaci kreativních snů, ale i začínajících podnikatelských záměrů. Konkurenční portály vnímáme spíše jako kolegy. Máme totiž společný cíl, a to pomoci lidem realizovat jejich projekty a sny. Vypadá to, že každý z českých CF portálů se vydává trochu jiným směrem. My chceme objevovat osobnosti a zaměřit se na lokální projekty. O tom crowdfunding podle nás je. Libí se nám jeho využití jako nástroje pro zvelebování lokalit a podporu organizací, ve kterých se pohybujeme. Každému záleží na místě, kde žije,” prohlašuje Přemek Koudela z Kreativcisobe.cz.

Na českých serverech se podle všeho zatím daří spíše menším projektům, které mohou často počítat s podporou úzké komunity. Uvidíme ale, jak se to změní s rostoucím povědomím o tom, jak celá tahle hra funguje.

“Například hudební trh tu vlastně neexistuje a vydavatelé nenabízejí navíc nic, co by si schopnější manažer interpreta nezvládl udělat sám a levněji. Podobně jsou na tom i mnohé další kreativní oblasti. A nejsme ani skeptičtí pokud jde o povahové vlastnosti Čechů a Slováků. Ročně posíláme spoustu peněz na charitu, na pomoc při katastrofách, utrácíme za dárky pro své blízké. Bude to samozřejmě běh na delší trať, ale myslíme si, že crowdfunding má v Česku a na Slovensku šanci uspět,” dodává Brykner.

Total
0
Shares
Další články