Futuro Cube, DeeOrange, Puffy, reSound. České “hračky” na Proudech

Na multimediálním festivalu Proudy najdete kromě spousty interaktivního a hudebního programu taky jednu speciální zónu s názvem Tyinternety Techzone. Můžete si do ní přijít osahat technologické projekty vybraných českých startupů a náležitě se s nimi vyblbnout. Za každým z nich se navíc skrývá zajímavý podnikatelský příběh…

Festival nové generace Proudy se tradičně zaměřuje hlavně na mladé lidi a nové technologie, které u nás ještě nebyly k vidění nebo jsou jinak výjimečné. A protože jsme dostali šanci se zapojit, rozhodli jsme se návštěvníkům ukázat, že i v Česku vzniká spousta pozoruhodných technologických hraček, ne jen abstraktní internetové služby. Nakonec jsme si plácli se čtveřicí velice různorodých týmů. Na co se 27. září můžete těšit?

Rubik’s Futuro Cube

Představte si malou pevnou kostku bez jakýchkoliv pohyblivých částí, se kterou komunikujete jen světlem, pohybem a zvukem. To je Rubik’s Futuro Cube, na níž můžete navzdory jménu hrát třeba i prostorového hada nebo tetris.

“Původní koncept vychází z hlavolamu Bednička, který jsme vymysleli na šifrovací hru BEDNA 2009. Pořád jsme přemýšleli, čím tento ročník ozvláštnit, a nakonec jsme přišli se zajímavým konceptem hlavolamu, který má tvar krychle a ovládá se pouze pohybem. Tehdy to byla verze, která měla asi deset úloh a jediný komunikační prostředek byla Morseova abeceda. Nicméně už tehdy bylo z reakcí jasné, že v sobě skrývá potenciál, a proto jsme tři roky s přestávkami vyvíjeli konečnou verzi, která se teď pyšní oficiální licencí jména Rubik’s a prodává se v Evropě a USA,” říká jeden ze zakladatelů Honza Krejsa.

Kostka kombinuje klasickou hračku a elektroniku, která je ale dovedně skrytá. Aby vás elektronika poslouchala, musíte navíc trénovat jemnou motoriku. Na rozdíl od mobilu nemáte tak detailní displej a mnoho informací si můžete domýšlet. Něco jako když jste jako malí poslouchali pohádky bez obrazu. Díky tvaru můžete hrát neuvěřitelně zajímavé piškvorky nebo tetris a zároveň si můžete zkusit vyřešit rotační hlavolamy, které nemají mechanickou reprezentaci. Kostičky lze navíc propojit a hrát ve více lidech.

“Začala se prodávat letos v lednu v USA a v Evropě, nyní již probíhá výroba druhé série, aby pokryla vánoční trh. Moc si užíváme ty chvíle, když se někde podaří zasadit pomyslné semínko a my vidíme, jak do jednoho města proudí další a další kostky, protože si je lidé navzájem ukazují. Naše nejbližší plány se týkají rozšíření stávajícího vývojového kitu, především přidání možnosti uploadu vlastních zvukových vzorků a sdílení dosaženého skóre. Ale už teď je možné vyvíjet pomocí uvolněného SDK jakékoli aplikace a na webu máme již odkazy na vývojáře her pro naši kostku a některé jejich počiny,” dodává Krejsa.

DeeOrange

Firma DO-IT se v pražském inkubátoru InovaJet dokázala během roku zcela přeorientovat ze zakázkového byznysu na výrobu vlastních modelů 3D tiskáren a vývoj řady dalších nástrojů spojených s touhle oblastí. Má ohromný drajf, velice rychle roste, její produkty rozhodně nevypadají jako stavebnice pro kutily a velký článek jí věnovali i v aktuálním čísle českého Forbesu.

“Před časem jsme dostali zakázku na výrobu dokovacích stanic pro tablety a zjistili jsme, že pro účely protypování by se nám hodila vlastní 3D tiskárna. Po pořízení první tiskárny jsme zjistili, že se její nevyužitý čas dá velmi efektivně prodávat a zároveň je to produkt, který si firmy chtějí kupovat. To bylo důvodem, proč jsme se stali distributory a následně jsme začali vyvíjet vlastní tiskárnu DeeOrange. 3D tisk je v České republice například oproti USA dva roky zpátky a vše naznačuje, že se tiskárny stanou produktem jak pro střední a malé firmy, tak i pro domácnosti,” říká zakladatel projektu David Miklas.

“DeeOrange se daří velmi dobře. Nyní vyrábíme druhou sérii, která je již takřka celá rezervovaná. Soustředíme se také na výrobu větší tiskárny, která bude určena průmyslovým podnikům, jmenuje se DeeRed. Zároveň pracujeme na expanzi do dalších evropských států a zvažuje přestěhování do prostor, kde spustíme sériovou výrobu. Kromě expanze chceme 3D tisk přibližovat domácnostem, proto jsme spustili e-shop s modely a oslovujeme designery, aby prostřednictvím nás prodávali. Dalším krokem bude komunitní tisk, což bude v zásadě sociální síť věnovaná 3D tisku,” vyjmenovává Miklas.

Jirasgames

Tahle firma se rozhodla dělat hračky jinak. V jejím stále divočejším protfoliu najdete třeba plyšáka Puffy, který dokáže spoustu kousků díky možnosti vložit do něj chytrý telefon se speciální aplikací, nebo kouzelné pohledy Magic Cards, které s pomocí rozšířené reality dělají z papírové pohlednice multimediální show.

“Podnikal jsem v oblasti vývoje společenských her od roku 2002. Zaobíral jsem se psychologií hráčů, herními mechanismy a snažil se hledat ‘esenci’ zábavy. Impulsem pro změnu bylo narození mých dětí, kdy jsem od vývoje her postupně přešel i k vývoji hraček a aplikací. Od roku 2011 jsme společně s partnery založili firmu, která se specializuje na vývoj inovativních produktů v oblasti her, zábavy a vzdělání. Orientujeme se na propojování moderních technologií s klasickými produkty. Inspirací jsou pro nás vlastní rodiny, hračky se kterými si děti hrají a jejich nedostatky, kterých si všímáme a chtěli bychom je vylepšit,” popisuje Jiří Mikoláš.

Možná vám to připadá jako “sympatická blbost”, ale i v zahraničí podobné koncepty slaví úspěchy. Třeba chytří plyšáci Ubooly, kteří se zrodili na Kickstarteru a později se celý tým probojoval do jednoho z nejprestižnějších světových startup akcelerátorů, TechStars v americkém Boulderu.

“Puffy i našim pohledům Magic Cards se daří velmi dobře a věřím, že brzy rozšíříme trh těchto produktů o nová teritoria a nové druhy. Puffy reaguje na pohyb, říká nepřeberné množství hlášek, dá se programovat a obsahuje asi dvacet společenských her. Vše za cenu plyšáka, kterých jsou plné obchody a říkají tak maximálně deset hlášek stále dokola. Navíc má i vzdělávací možnosti – máme vyzkoušeno, že když každý den dítěti naprogramujeme deset anglických slovíček, za chvíli má perfektní slovní zásobu. Stejně tak pohledy Magic Cards, první na světě. Podívejte se na pohled a ten vám zobrazí model památky ve 3D obohacený o interakci, popis, zvuk… prostě malá multimediální show na vašem stole za cenu klasického pohledu,” rozpovídává se Mikoláš.

reSound

Partička WickedGames nejsou žádná ořezávátka, s různými projekty u nás už několikrát vyhráli Imagine Cup od Microsoftu a úspěchy slavili i v celosvětovém finále. Letos vyhráli národní finále právě s projektem reSound, na kterém demonstrují svou vlastní unikátní technologii pro rozšířenou realitu. Ta odpovídá na nejeden problém současných řešení – přílišné požadavky na výkon a tedy i baterku, pomalou orientaci a málo sofistikované markery.

“Inspiroval nás náš předcházející projekt Yggdrasil, který se věnoval rozšířené realitě. Tam jsme si uvědomili mnohé nedostatky současných AR řešení a ty jsme se rozhodli odstranit. Baví nás posouvat hranice rozšířené reality a možnosti jejího využití. Naše řešení je specializované především pro hry, díky své výpočetní nenáročnosti,” vysvětluje Rudolf Kajan.

Konkrétně logický reSound se dá hrát nejen v malém měřítku, ale také s pomocí celého speciálního koberce. Hráč se snaží nasměrovat proudy hudby do potřebného místa, aby rozezněl skryté tóny neviditelné běžným okem. “Nyní spolupracujeme s českou firmou, která vyrábí pohlednice, přání a knihy pro děti. Ta má zájem o využití našeho řešení ve svých produktech,” prozrazuje Kajan.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Máš BigData? Uka!

Startupisté, marketéři, šéfové korporací, novináři. Těm všem je vtloukáno do hlavy, že dneska se musí všechno měřit a vyhodnocovat. Dřív nebo později pak narazí na velká data, která dokáží zvyšovat obraty, drtit konkurenci a věštit budoucnost. Nebo? Jak moc představy o BigData odpovídají realitě? I tomu se v dnešním speciálním datovém dvojblogu věnuje hostující Petr Šimeček z Kebooly.