F*ck the whizz-kids, nejlepší je založit firmu ve středním věku

Znáte ten příběh – pár spolubydlících z koleje nacvaká geniální kód nebo vymyslí šílený projekt, který jim nakonec vydělá jmění. A při tom pochopitelně obrátí dosavadní zvyklosti v oboru úplně naruby.

Na těchto legendách může být občas něco pravdy a příklady jako Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo Steve Jobs jen prohlubují zakořeněné mýty o zázračných dvacátnících. Mladí zakladatelé jsou ale spíše výjimkou, nikoliv pravidlem.

Nejúspěšnější podnikatelé bývají totiž starší než studenti vysoké školy. Dobré chirurgy, profesory, piloty nebo vojáky z povolání dělá zkušenost a vyspělost, tedy věk, chcete-li. Proč by tomu mělo být jinak i při zakládání firmy?

Studie publikovaná v časopise American Economic Review: Insights zaměřená na startupy přišla na to, že nejrychleji rostoucí (co do počtu zaměstnanců i prodejů) byly firmy, jejichž zakladatelé měli na na světě odslouženo 45 let.

To však neznamená, že mládí nemá do podnikání co mluvit nebo co nabídnout. Mladí lidé častěji riskují a dovedou dobře rozvíjet své nápady. Jaké schopnosti jsou ale spíše doménou starších zakladatelů?

Odolnost

Často se člověk potýká s neustálým neúspěchem. A s věkem přichází zkušenost, která s sebou nutně přináší schopnost vyrovnávat se s chybami i se selháním. Žít, učit se a zkoušet to znovu.

Tvořivost

Výzkum ukázal, že lidé tíhnou k jednomu druhu kreativity. První z nich je schopnost uvažovat nad rámec toho, co je obvyklé nebo konvenční. A druhá je experimentální, založená na zkušenostech a testování.

Každý typ kreativity může přinést inovace, ale s prvním typem uspěje méně lidí. Takoví myslitelé mívají jeden dobrý nápad někdy kolem 25. roku života. Zato experimentální kreativci dosáhnou své vrcholné vynalézavosti až poté, co oslaví 50 let, navíc mívají za život vícero zásadních nápadů.

Víra ve vlastní schopnosti

Víra v to, že člověk může ovlivnit výsledek událostí, je přece jen lepší možnost, než dávat neúspěch za vinu vnějším okolnostem či druhým.

Starší člověk má více zkušeností, tedy i vyšší kapacitu řešit problémy. Většinu svého života strávil vedením ostatních – ať už v roli rodiče, profesora nebo na seniorní pozici v zaměstnání. Mladí lidé si většinou nevyvinuli tak silnou víru ve své schopnosti (a jejich důsledky), ani nedovedou plně pochopit, jak důležitý vliv mohou mít při řešení problémů.

Disciplína

Většinu důvodů, proč se podnikání nedaří, lze identifikovat včas, a pomocí vhodných nástrojů je mohou podnikatelé eliminovat. Ale k tomu dochází bohužel jen málokdy. Můžete vytvořit skvělý produkt, webovou aplikaci, působivé materiály, nebo dokonce chytlavé reklamy na své zboží. Ale vždy se musíte s někým dalším poradit a vážně zamyslet nad tím, jestli spotřebitelé skutečně chtějí to, co vyrábíte. Či nikoliv.

Aby společnost uspěla, nestačí jí k tomu jen životaschopný produkt, musí jej navíc přizpůsobit poptávce. A to je velmi těžké zejména pro mladé zakladatele – mnoho z nich je vychovaných v éře, kdy se dostávaly medaile za účast. Většinou mají nápad a ten bývá skvělý. Zamilují se do něj a nesnesou, aby jim někdo řekl, že ten projekt vlastně za moc nestojí. A tak se tvrdošíjně vyhýbají zpětné vazbě od spotřebitelů, dokud to jen jde.

Ale feedback je nezbytný. Nebývá vždycky jednoduché jej přijmout, a člověk má tendence chodit kolem a vyhýbat se mu dny, týdny nebo nejlépe navždy. Ale jakmile se s ním utkáte, zjistíte, že jste nepřestali dýchat; a postupem času to bude snazší a snazší. Až si nakonec uvědomíte, že opravdu neexistuje lepší způsob, jak vyladit svůj produkt či službu.

Umění poznat okamžik, kdy už vědomosti nestačí

Zakladatel firmy toho může vědět o svých produktech i výrobních procesech nekonečně mnoho, ale pak jednoho dne nastane situace, kdy je postaven před novou výzvu, na kterou nestačí. Ať už to je profesionální tvorba videa, prezentace produktu v televizní reklamě, nebo třeba nový obchodní model. V tu chvíli si musí uvědomit, kam až jeho zkušenosti sahají a za jaký roh už nevidí. V ideálním případě postaví tým odborníků, kteří mu v dané oblasti pomohou.

Překonejte zakořeněné handicapy

Podnikatelský úspěch tedy není jen o inteligenci a schopnosti riskovat. Je to kombinace různých přísad, z nichž se mnohé zlepšují až s přibývajícím věkem. Mládí má své trumfy, přesto jsou některé cesty k úspěchu zdlouhavé a vyžadují správné načasování.

Pochopitelně existují výjimky z výše uvedených – padesátiletý šéf nemusí být trpělivější a rozumnější než čerstvý dvacátník, a mladší zakladatel společnosti může být vytrvalý válečník v bitvě o zákazníka, který se staví ke všem překážkám s otevřenou myslí.

Ať už je vám ale dvacet nebo padesát – zápal pro věc je pořád jedním z nejdůležitějších předpokladů úspěšného startupu.

Zdroj: Fastcompany.com, nytimes.com

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Startuje Piictu, aplikace s českým původem za dolary ze Silicon Valley

Kromě toho, že Piictu je novým startupem v nabité a notně hypované oblasti sdílení obrázků, má ještě jednu pro nás zajímavou vlastnost. Na mezinárodním projektu se totiž podílí dva Češi, Robin Raszka a Petr Reichl z Tapmates. Aplikace pro diskuze vedené pomocí obrázků oficiálně vychází právě dnes a chlubí se milionem dolarů investic.