Dvě rady, jak skutečně podpořit investice do ženských startupů

Statistiky ohledně žen ve startupech nejsou příznivé. Například podle průzkumu Aspen Institute Prague z roku 2016 mezi 150 startupy ukázal, že jen 19 procent z nich zakládala nebo spoluzakládala žena. Zahraniční studie navíc dokazují, že ženami vedené firmy zároveň získávají mnohem méně investic od venture kapitálových fondů. Jak se dá situace zlepšit?

Podrobné statistiky za Českou republiku dostupné nejsou, směrodatné však mohou být i ty zahraniční – jen osm procent venture kapitálových (VC) firem ve Spojených státech má ženské partnery. A to pak ovlivňuje i jejich portfolia, protože čistě mužské VC mají mnohem menší pravděpodobnost investovat do ženami vedených firem. Jen pět procent ze všech firem podpořených VC fondy mají ve vedení ženy a jen 2,7 procenta má ženu na pozici CEO.

Což je paradoxní, protože podle First Round Capital mají ženské startupy výrazně vyšší míru návratnosti investic než ty mužské. Konkrétně jde o 63 procent ve smyslu vytváření hodnoty pro investory, což je podle fondu i jeho vlastním úspěchem, protože do ženských firem investuje víc, než je národní průměr.

Studie Aspen Institute Prague

„Někteří argumentují, že ženy prostě nehledají VC financování. Jiní podotýkají, že méně žen-zakladatelek jako vzorů přispívá k menšímu počtu žen hledajících startupové financování,“ všímá si magazín Harvard Business Review (HBR).

Jak dodává, mnoho těchto vysvětlení se soustředí na ženy, ale výzkum naznačuje, že vinny jsou samotné VC. Když ženy hledají financování, venture kapitalisté nereagují pozitivně, pokud se jejich byznys netýká tradičně „ženských“ oborů jako móda nebo produkty pro děti.

Ženám ve startupech věnujeme speciální pozornost i my na Těchinternetech. Podívejte se na náš seriál.

Co mohou VC dělat

HBR zároveň nabízí dvě možnosti, jak situaci v rámci VC firem fondů zlepšit, tedy konkrétně zvětšit diverzitu svého portfolia:

  • Vyhnout se nevědomému zkreslení ohledně „lack-of-fit“.
  • Aktivně hledat ženské zakladatelky, kde mají svůj network.

První souvisí – možná překvapivě – s orchestry, které ještě do sedmdesátých let byly primárně mužské. Zlepšení situace pomohlo zavedení „slepých“ konkurzů, což zvedlo počty žen postupujících z prvních kol o 50 procent. Podobně fungují třeba i technologické firmy. Slepé životopisy se v nich využívají na snižování nevědomého zkreslení způsobeného jmény naznačujícími pohlaví nebo rasu.

Druhá rada souvisí s tím, že ženy ve městech ve Spojených státech hledají možnosti, kde by mohly navzájem sdílet nápady a zakládat společnosti, na meet-upech s podobně přemýšlejícími ženami a při partnerstvích s lokálními komorami obchodu. Propojení s těmito již existujícími networky by mohlo přinést slibné výsledky.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Průvodce českými startupy: OnTheRoad.to

Co týden, to jeden zajímavý český startup. To je náplň rubriky, v níž vám představujeme aktuální projekty domácích průkopníků internetu. Tentokrát jsme se rozhodli blíže prozkoumat cestovatelský projekt On The Road z dílny Michala Bláhy, bývalého spoluvlastníka Atlasu.