Deník českého social gaming developera: Jak monetizovat

V naší sesterské společnosti Falanxia vyvíjíme již pěknou řádku měsíců jednu z prvních velkých sociálních Facebook her v regionu – virtuální bar Bzoonk Bar. Rozhodli jsme se, že je na čase podělit se o zajímavé detaily formou neškodného a snad i přínosného selfproma. V první části na téma product placementu, reklamy a prodeje virtuálního zboží.

Disclaimer: Autor článku je vydavatelem serveru Tyinternety.cz a současně spolumajitelem start-upu Falanxia.

O čem je vlastně řeč

Falanxia je mladá česká společnost, která vznikla teprve začátkem letošního roku. V březnu jsme do světa pustili malou hříčku Bzoonk – nijak extra sociální, ale o to legračnější hru, ve které musí hráč vypít co nejvíce piv a po každém se opilejší a opilejší dokolébat na záchod. Cestou se nesmí srazit s číšníkem, jinak přichází o život.

Naším opravdu prvním krokem do vysoce konkurenčního světa sociálních her na Facebooku je nicméně až hra Bzoonk Bar, kterou jsme v beta verzi spustili na přelomu srpna a září. S Bzoonk Barem jsme zůstali v barovém prostředí a hráč tak má možnost managovat vlastní virtuální bar od skromných začátků až po nejpopulárnější bar v okolí. Ve hře se hráč stará o zaměstnance, objevuje a připravuje nové drinky, zvyšuje návštěvnost baru reklamou, hledá štamgasty, dekoruje a rozšiřuje si bar a řeší spoustu dalších drobností.

Od spuštění beta verze jsme ladili a neustále ladíme herní model, hledáme další a další cesty zvyšování virálního koeficientu (číslo symbolizující poměr “virálně” získaných nových hráčů přes pozvánky již aktivních hráčů), řešíme retenci (dobu strávenou ve hře) a iteraci (četnost návštěv hry) a aktuálně se pomalu připravujeme na spuštění hry do dalších jazykových mutací.

Monetizace

Jak ostatně víte z jiných článků na tyinternety.cz, hlavním monetizačním kanálem sociálních her je prodej virtuálního zboží – zboží, které hráči nějakým způsobem ulehčí hru, nebo mu umožní posunout se rychleji dál. V nejznámější sociální hře FarmVille si můžete například za reálné peníze koupit traktor a rychleji tak obdělávat vaše virtuální políčka, v Mafia Wars si můžete dokoupit lepší zbraně, nebo více energie, v Texas HoldEm Pokeru si můžete za reálné peníze dokoupit chipy do hry. V Bzoonk Baru si hráči mohou kupovat například rozšíření baru (tzn. zvětšení plochy baru), lepší drinky (které vydělávají víc), nebo reklamu, která přivede více nových zákazníků, a podobně. Jen pro zajímavost: trh s virtuálním zbožím odhaduje například společnost Inside Network (mimojiné vydavatel serveru InsideFacebook.com) pro rok 2011 na celkovou částku 2,1 miliardy dolarů oproti letošním 1,6 miliardám.

Mezi další způsoby monetizace patří samozřejmě reklama. V sociálních hrách jde o několik typů. Například in-game advertisement, který většina vývojářů nechává běžet například během načítání před samotným startem hry (podobně jako je to například u videoreklam na videoserverech), nebo klasická displej a textová reklama okolo samotné hry (jejíž prodej i nákup zajišťují třeba velké specializované reklamní sítě jako rockyoumedia.com).

Product placement

Další možností je pak product placement. Ten je díky své účinnosti a mimořádné atraktivitě už poměrně běžnou součástí globálně působících sociálních her. Opět je nejznámějším příkladem hra FarmVille, ve které už inzeroval mimojiné Microsoftí Bing, nebo nejnověji třeba McDonald’s. Příkladů product placementu, ve kterém hráč aktivně operuje uvnitř hry s brandovaným produktem, je již spousta.

Jsme rádi, že i my můžeme oznámit naše první (a zároveň jedno z prvních v regionu) product placementové partnerství s pražskou kubánskou restaurací La Bodeguita Del Medio. Product placement pro nás zajistila naše sesterská social media agentura brandz friendz a jsme opravdu pyšní na výsledek. Noví hráči si nyní už pár dní mohou jako svůj první bar vybrat právě kubánský styl La Bodeguity Del Medio a již aktivní hráči si mohou svůj bar vylepšit spoustou různých prvků udělaných podle reálné předlohy:

Template La Bodeguita Del Medio:

A jak to také může vypadat v dalších levelech:

Nově jsme také propojili naší první hru Bzoonk s Bzoonk Barem a hráč se tak prostřednictvím minihry může odreagovat a jednou za den si přivydělat nějaké virtuální drobné do baru. Vedle toho připravujeme a testujeme mraky nových featur, ale o těch zase až příště.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Videa z přednášky krále prezentací Nathana Golda

V pondělí 10. září se nám TechSquare postaral o zajímavý zážitek. Do Prahy dorazil kouč Nathan Gold, který po celém světě učí podnikatele i zaměstnance firem navrhnout, sestavit a hlavně odprezentovat přednášku tak, aby vyčnívala z davu a divákům zůstala na dlouho v hlavách. Nyní se na Nathana můžete podívat přímo v akci.