App.net chce fungovat jako placená sociální síť, protože její zakladatelé věří, že monetizace pomocí reklamy jde proti zájmům těch nejdůležitějších – uživatelů a vývojářů. Tím, že si uživatelé zaplatí své běžné účty a developeři zase přístup k vývojářským nástrojům, chce Caldwell předejít konfliktům. A to jak s koncovými uživateli, které v případě Facebooku byly především kolem ochrany soukromí, tak s vývojáři, které v případě Facebooku i Twitteru pramení z neustálého přizpůsobování se reklamnímu trhu a potřebám generovat příjmy. Sám Caldwell má v tomto ohledu své zkušenosti, jen před pár týdny psal otevřený dopis Marku Zuckerbergovi.
App.net si pro svůj start stanovil investici 500 tisíc dolarů, kterou se rozhodl získat podobným způsobem, jakým funguje Kickstarter – jen na vlastní pěst. Předprodej uživatelských (50 dolarů) a vývojářských (100 dolarů) účtů se ujal a již 38 hodin před koncem časového limitu byl půlmilion dosažen. V současnosti zbývá ještě asi 15 hodin a síť již prodala členství za více než 700 tisíc dolarů. Rovných 60 podporovatelů si pak vybralo dokonce nejvyšší možný příspěvek ve výši 1000 dolarů.
Masový úspěch? Navzdory popularitě těžko
Přestože projekt vyvolal v Silicon Valley vlnu nadšení, přirozeně neunikl ani pochybám. Například MG Siegler alias @parislemon, bývalý redaktor TechCrunche, nápad sice chválí, jedním dechem ale dodává, že nemůže fungovat. Projekt App.net by v případě masového úspěchu musel projít stejnými rozhodnutími, jakými prochází a v minulosti procházely majoritní sociální sítě Facebook a Twitter. A podle Sieglera není příliš pravděpodobné, že by si vybudoval příležitost směřovat odlišným směrem.
Obě kritizované sítě totiž již existují a masového úspěchu dosáhly, takže mají slušný náskok. To by samo o sobě nemuselo být nepřekonatelné, větší problém ale je, že App.net bude mít velké potíže se získáváním masové uživatelské základny vlastní. Služby, které jsou placené uživateli, totiž obecně zdaleka nemají takový úspěch jako služby poskytované zdarma.
Protože v případě sociální sítě jde hodně o to, aby na ní byli i všichni ti důležití ostatní, App.net by se se systémem placeného členství brzy mohl zaseknout na místě, ze nějž nepovede žádná cesta ven. Kromě té cesty, kterou se již vydal Twitter o několik let dřív – služba zdarma, monetizovaná reklamou.
Na první alfa verzi App.net se každopádně můžete podívat zde. Co myslíte, dosáhne služba úspěchu, nebo půjde ve šlépějích projektů jako Diaspora, které měly sice velkolepý a ušlechtilý cíl, ale nedokázaly se prosadit v konkurenčním boji?