Ridescout je agregátorem všech typů sdílené přepravy. Uživatel si v aplikaci může vybrat, zda pro konkrétní jízdu využije taxi, sdílené auto v jednom nebo obou směrech, případně dokonce sdílené kolo či MHD.
U každé varianty vidí, jak dlouho by cesta trvala, kdy mu to jede a na kolik ho to vyjde.
Je-li vám výše popsaný koncept povědomý, není se co divit. Pražské Liftago je sice teď skloňováno především v souvislosti s UBERem, ale zástupci firmy opakovaně zdůrazňovali, že u taxíků nezůstanou a svůj záběr rozšíří na bikesharing, carsharing i další oblasti.
Plánovaný koncept Liftaga se tak Ridescoutu náramně podobá.
Superagregátory přicházejí
Obě aplikace – ať takhle v budoucnu fungující Liftago, tak jeho americký protějšek – jsou typickými představiteli superagregátorů přepravy.
Už nejde jen o to porovnávat taxíky napříč různými poskytovateli, ale o to nabídnout uživateli v daném městě v jedné aplikaci nejlépe všechny přepravní možnosti.
Důležitost popsaného konceptu vyniká v kontextu dění na začátku tohoto měsíce.
Car2Go proti všem…
Celosvětově byly dosud poměrně jasně rozděleny pozice na ridesharingovém – UBER, LYFT, myTaxi, Blablacar… a carsharingovém trhu – Zipcar, Car2go, DriveNow,….
Na počátku září ale koupila carsharingová firma Car2Go nejen zmíněný Ridescout, ale také velkou ridesharingovou firmu myTaxi, tím se Car2Go vydalo přes dosavadní hranice a výrazně se tím mění rozložení sil. Společnost totiž v myTaxi získala “německý UBER”, který má 10 milionů zákazníků, 45 000 taxíků a působí ve velké části Evropy.

Z hlediska Car2Go je zmíněná akvizice geniálním tahem. Díky myTaxi se firmě otevřou dveře k několika miliónům nových uživatelů, kteří si mohou vybrat, zda pro konkrétní jízdu použijí taxi od myTaxi nebo levnější jednosměrný carsharing od Car2Go.
A tam to nekončí… Díky Ridescoutu zas může Car2Go uživatelům nabídnout aplikaci, ve které mají všechny další možnosti přepravy – kola, MHD, atd…
Jen pro lepší pochopení, o jaké síle je řeč.. Car2Go je celosvětově nejrychleji rostoucí jednosměrný carsharing s více než 700 000 uživateli.
Superagregátory v Praze
Car2Go se chystá expandovat i do Prahy a bude-li tlačit na pilu, tak se tady její aplikace objeví, ať už pod brandem Ridescout, Car2Go… nebo cokoliv si vymyslí.
Pochopitelně to bude v Praze něco úplně jiného než v Německu, kde má carsharing více než dvacetiletou tradici a jak Car2Go, tak myTaxi zde jsou zvučnými jmény. V Praze a ve střední Evropě obecně je agregace přepravy v plenkách a carsharing se prakticky ještě ani nenarodil. O to zajímavější bude vývoj sledovat.
Pokud Liftago opravdu nezůstane jen u taxíků a vrhne se do dalších oblastí, tak se Praha stane jedním z prvních míst, kde dojde k zápolení superagregátorů o vykolíkování hřiště, na kterém se hraje o miliardy.
Liftabike?
A možná ne. Možná Liftago u taxíků zůstane. Nebo možná Car2Go pohřbí vyšší formu agregace ve spletitých uličkách velké korporace a velkou část trhu ovládne Liftago.

Nebo UBER celý koncept superagregátorů převálcuje svou těžkou tonáží. Nebo v UBERu dojdou k závěru, že si vytvoří vlastní superagregátor. Nebo… ?
Budoucnost nové mobility zahaluje řada nejasností. Ale jedno je jisté – po tomto mém prvním článku na TYI už víte, o čem tady budu psát.