Akcelerujte svůj startup sami! Pět rad od Alana Weinkrantze, jak na to, aby se o vás všichni zajímali

Řada začínajících podnikatelů má dobré nápady, teoreticky fungující model i ochotné zaměstnance – jenže než na ně veřejnost přijde, chvíli to trvá. A to znamená minimálně měsíce bez přísunu peněz. Přitom existuje jednoduchá pomoc: alespoň podle Alana Weinkrantze, “starého PR chlápka, co věří v sílu komunikace”. Jak na to, aby se o vašem byznysu psalo všude? Hackněte PR, radí.
Zdroj: Flickr, Heisenberg Media, Startup Live Vienna

Řada začínajících podnikatelů má dobré nápady, teoreticky fungující model i ochotné zaměstnance – jenže než na ně veřejnost přijde, chvíli to trvá. A to znamená minimálně měsíce bez přísunu peněz. Přitom existuje jednoduchá pomoc: alespoň podle Alana Weinkrantze, “starého PR chlápka, co věří v sílu komunikace”. Jak na to, aby se o vašem byznysu psalo všude? Hackněte PR, radí.

Alan má řadu zkušeností s mentorováním startupů a IT sektorem. Setkal se se stovkami začínajících podnikatelů a jejich projektů po celém světě. Do Prahy přijel do Wayry přednášet o tom, jak ze sebe a svého projektu udělat (nejen) mediální hvězdu.

Sestavil rovnou strategii pěti bodů, jak si naplánovat letošek, aby se o vašem startupu psalo všude. Čím se tedy řídit?

1. Pojmenujte, na koho chcete dosáhnout

Jestliže se chcete vidět na odborných serverech, v novinách a číst o svých úspěších v případových studiích všech formátů, potřebujete nejdřív najít sebe. Definujte prostor, do kterého si myslíte, že patříte. Budete zajímat redakci ekonomických magazínů, oborové servery? Tady se podle Alana snění meze nekladou – ale udělejte si seznam důležitosti.

Vaši přátelé se stanou pokročilejší vyhledávače. Koho kontaktovat zjistíte prolézáním stránek news.google.com, ale i Twitteru. Pro kompletní analýzu nebo nalezení influencerů doporučuje www.twtrland.com, pro měření vlastního dopadu na sociálních sítích i nalezení těch správných novinářů pak www.listorious.com. Pokud jste ochotni něco investovat, mohl by se hodit www.muckrack.com, pro ty, kteří se vidí hlavně v zahraničních novinách, pak existuje cesta přes http://www.helpareporter.com/. Dostaňte se všem, kteří o vás můžou dát vědět, do hlavy.

twtrland

 2. Vymezte, kdo jste

Samozřejmě, že byste měli v rámci jedné věty popsat, co vás startup dělá nebo jaké má publikum. Je ale potřeba myslet dál. Proč je důležité to, co nabízíte? Jak vylepšujete životy ostatním?

Podle Alana byste si měli vylévat srdce na blozích, protože tak poskytujete přístup k sobě všem, které by to mohlo zajímat. Tedy i možným investorům, partnerům nebo zákazníkům. Když budou vědět, jak přemýšlíte a proč je pro vás důležité, co děláte, bude je to také zajímat víc. “A pište, jak mluvíte! Nacvičujte si to klidně před zrcadlem,” radí Weinkrantz s tím, že je to živější a zajímavější. Když z blogu navíc uděláte týmovou akci a zahrnete třeba i programátory, ještě víc ho oživíte.

“Vyprávění příběhů je ukázka vašeho hlasu a důkaz, že vaše společnost má duši,” dodává.

3. Sledujte a vnímejte, jak na sebe upozorňuje vaše konkurence.

Abyste mohli zjistit, proč byste pro ostatní měli být zajímaví, potřebujete zmapovat konkurenci. Tak můžete svůj příběh umístit mezi ty ostatní a udělat ho zajímavějším.

Najděte startupy, které jsou před vámi, ale i ty, které jsou na okraji dění – a inspirujte se od všech.

alan weinkratz

 4. podpořte hlavní činnost prací, která za vás bude říkat, kdo jste

“Jako první byste se měli začít soustředit na blog startupu,” radí Alan. Podle něj by startup měl přemýšlet jako vydavatel nebo mediální společnost. Budujte důvěryhodnost blogu, tím zvyšujete šance, že vás objeví. “A budete mít k dispozici řadu materiálů, kterými se můžete prezentovat,” dodává.

Psaní blogu navíc podle Alana pomáhá definovat startup jako takový. Jen u něj ale tahle mediální práce nekončí. “Potřebujete YouTube, Twitter, Facebook, nejlépe Pinterest i Instagram. Podle zaměření přemýšlejte i o SoundCloudu nebo Google Plus,” navrhuje možnosti.

Pokud plán vezmou vážně všichni účastníci startupu a na blog bude například každý ze čtyřčlenného týmu vypisovat dva texty měsíčně, dostane se na 24 postů za čtvrtletí. “A to je určitě něco, od čeho se můžete odrazit,” dodává Alan.

 5. vyražte ven a představte se

Když už za sebou máte vlastní definici i delší příběh na blogu, je čas prezentovat se do světa. Jenže abyste mohli novináře, blogery nebo kohokoliv dalšího oslovit, musíte mít s čím.

Když Alan Weinkrantz před startupovým publikem položil otázku, kolik z nich má zajímavá data, přihlásil se jeden. “A přesně to je špatně. Připravte a publikujte infografiku, kterou můžete veřejně vyvěsit nebo sdílet. Dejte ji třeba na svůj blog a pošlete ji novinářům, o kterých ‘sníte’,” radí.

Kromě toho ještě můžete číst blogy jiných lidí a komentovat je – ale bez přílišné vlastní propagace. Tu můžou zajistit dřívější zákazníci, pokud svolí k tomu, abyste je použili jako reference.

Alan Weinkrantz zpřístupnil celou prezentaci online, zájemci se tedy mohou prohrabat řadou podrobností jeho náhledu na PR.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nový český projekt umožní snadno pomáhat ve svém oboru

Neziskový projekt Um sem um tam propojující profesionály a neziskové organizace oficiálně spustil svůj provoz. Vznikl v rámci letošního Social Innovation Campu a za cíl si klade umožnit profesionálům v různých oborech využít svých schopností pro jednorázovou pomoc vybrané neziskové organizaci, byť jen na pár hodin. Konkrétní projekty si každý může vybrat sám podle zaměření i časové náročnosti.