A vítězem brněnského akcelerátoru StarCube se stává…

Závěrečná hvězdná show pořádaná na Mikuláše zakončila čtvrtý běh brněnského akcelerátoru StarCube. O diplom velikosti malé plachty, roční mediální masáž serveru iHned.cz a především solidní dávku věcných cen, pozornosti a podpory se utkalo devět startupů. Jaké dojmy jsme si odnesli, co na nás zapůsobilo a co už méně?

Jednoduchý propočet vám napoví, že z původně jedenácti přijatých projektů dva pravděpodobně zlobily a vypadly. Devíti zbývajícím formát StarCube Show umožnil říci o sobě ve dvou minutách to nejlepší a představit výsledky tříměsíční tvrdé práce na obrovské projekční stěně brněnské hvězdárny. Následně neméně hvězdná mezinárodní porota (Tomáš Čupr, Ivan Bednár, David Booth, Vincent Vergonjeanne) vybrala pět projektů, které její členy nejvíce chytly u srdce, a poslala je do užšího kola. Tam měly týmy v moci plátno na celých pět minut.

Paradoxně se ukázalo, že někteří prezentátoři s něčím podobným nepočítali a chyběl jim onen pověstný tah na branku. Páni porotci, nutno podotknout, byli přímí a do paměti nejednoho z účastníků se jistě vryla často opakovaná otázka Tomáše Čupra: “Kde máte čísla?!”. V momentě, kdy bylo odprezentováno a všechny otázky zodpovězeny, zasedla opět porota k výběru tří nejzářivějších startupových hvězd. A tady jsou:

1. místo – CaverSoft

Miláček publika (vítěz divácké volby), miláček medií (vítěz mediálního partnera), miláček poroty (vítěz StarCube), který dokáže predikovat chování proteinů a tím snížit průměrně náklady při vývoji nového léku o 20 tisíc liber na projekt. Jejich beta se pyšní pěknými 4500 registrovanými uživateli a kontakty na univerzity kalibru anglické Cambridge. Placená verze má přijít na jaře, kdy jedna licence bude stát na farmaceutické poměry lidových 10 tisíc eur ročně (pro studijní účely bude software v omezeném provedení zdarma).

Jedinou vadou na kráse je, že zmíněný projekt bojuje úplně na jiném poli než ostatní. Riziko CaverSoftu neleží v přijetí trhem (které je již prokázané), ale v tom, jestli je vůbec možné něco podobného vyvinout. Jistě budete fandit startupu, který dělá software na efektivnější léčbu rakoviny, ale je správné, aby business porota bez potřebných znalostí něco podobného posuzovala? Neoddiskutovatelným faktem prezentace jsou však slibně vypadající čísla, za která CaverSoft určitě patří do finální trojky.

2. místo – Spoteee

Miliony lidí po celém světě koukají při běhání na běžícím pásu často do nudné bílé zdi. Jim všem chce projekt Spoteee, vítěz letošního adVENTURE, pomoci k novému zážitku skrze silná vizuální videa simulující pohyb krajinou z pohledu běžce. Ostatně posuďte sami:

Tým v momentě, kdy čtete tento článek, testuje v Brně vlastní hardwarové řešení ve třech fitness centrech (fit4all, Big One Fitness, Gold’s Gym). Business model je založen na měsíčním paušálu za pronájem zařízení a činí několik tisíc korun za jednotku. Diskutabilní částí projektu je ekonomická rentabilita instalace, tedy zda řešení dokáže dostatečně zvednout tržby. Ukazuje se však, že kvalitní a příjemná videa jsou vhodná i na jiných místech, jakou jsou například operační sály. Ani tam pacient při lokálním umrtvení nekouká desítky minut jinam než do zdi.

3. místo – Vkládej.cz

Nejvtipnější a čísly nabitá prezentace se točila kolem problému s časově náročným vkládáním stejného typu inzerátu (např. na prodej huňatých štěňátek) na různé servery. Řešením je projekt Vkládej.cz, který vloží automaticky inzerát na 70 inzertních serverů během chvíle za sympatickou cenu 20 eur. Neztratíte tím cenný čas a především můžete stejně rychle a hromadně inzerát smazat. Zakladatel projektu se tak paradoxně rozhodl zničit svou vlastní práci, kterou vykonával na brigádě jako vkladač inzerátů na zakázku.

Projekt má každý měsíc asi 150 platících zákazníků a plánuje se neomezovat hraničním pásmem. Což se lehce řekne, ale různorodost inzertních serverů nás nechává tušit, že to bude cesta s mnoha výmoly. Z prezentace by měl velkou radost Eric Ries, protože kluci a holky z Vkládej.cz začali vyvíjet technicky náročnou automatizovanou verzi až v momentě, kdy měli ověřenou poptávku skrze manuální vkládání.

Bylo jich pět

V elitní pětici projektů se dále umístil BioTube (s trochu zavádějícím názvem), který měl s naplněním pěti minut zřetelné obtíže. Se svým hardwarovým multimediálním kioskem postaveným na Raspberry Pi a průmyslovém displeji cílí na muzea a středně velké společnosti obrážející výstavy. Správa obsahu probíhá přes webové rozhraní a kluci v prototypu umně použili iPad, aby zjistili reakce lidí ještě před tím, než navrhnou vlastní levnější řešení (Eric by měl opět radost). Jen stále trochu váháme, zda řešený problém skutečně existuje.

Posledním účastníkem finálové pětice pak byl MailKomplet. Webová aplikace, která vám e-mail nejen zkontroluje a řekne, kdy ho máte poslat, ale také analyzuje chování zákazníka i na stránce, na kterou odkazujete (tzn. komplet Mailchimp + Google Analytics). Mimochodem, porotce Tomáš Čupr se během prezentace zeptal, proč CEO “do háje neprezentuje”. Argument, že má moc práce s klienty, ho zřejmě neuspokojil. Dobrá rada? Nevymlouvejte se.

Vlastně devět…

Ke kompletní devítce dále patří také TagBust, jenž skrze geolokované obrázky graffity dokáže zjistit, kdo je jejich autorem, a v momentě, kdy milánka chytnou, napaří mu škodu za všechny. Se slepými místy v životě právníků, kteří jsou pod neustálým tlakem sebevzdělávání, zase bojuje Audioprávo. Zvukové novely zákonů mohou poslouchat v autě, sprše i na běžícím páse (z čehož by asi Spoteee radost nemělo).

Tým dalšího projektu Gamifi.cc není neznámý díky vydání herního titulu FireFighters. Klukům se nelibí, že 30 procent lidí lže ve svém životopise, proto nechají kandidáty na pracovní pozici hrát různé hry a pravdivější data dodají HR oddělení. Poslední z devítky je Web4Mobi, jejichž prezentace však byla prakticky čísel prosta, vlastně jsme se jen dozvěděli, že přibližně 80 procent webu není optimalizováno na mobil a řešení bude jednoduché a intuitivní. Hm…

Takto struční ale nejsme z lenosti. Co totiž na akci obecně chybělo, to byl jasný doklad o posunu za poslední tři měsíce. S čím projekty do StarCube přišly a v jakém stavu odcházejí. A bohužel jsme se také nedozvěděli nic o vítězi minulého běhu, kterým je Reservio. Pokud to však srovnáme s prezentacemi projektů druhé ročníku (včetně naší o Universatoru), jde StarCube mílovými kroky dopředu. Prezentace častěji ukazují čísla, mají méně textu a jsou svižnější, než jsme tomu byli zvyklí doposud. Dává nám to tušit, že v Brně se něco zajímavého děje a se StarCube se rozhodně bude dít dál.

 

Autory článku jsou David Šiška (@DavidSiska) a Jan Antonín Kolář (@jankolario), kteří prošli druhým během akcelerátoru StarCube s projektem Universator.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

2014: Rok, kdy začnou české startupy dospívat

Tuzemské startupy, které mají nejvíc našlápnuto. Z ankety, ve které jsme oslovili významné postavy české startupové scény, investory a kolegy z oboru, vypadlo pár jmen, která se letos vyplatí sledovat. Z těch nejznámějších půjde samozřejmě o Apiary, Click2Stream a brněnské komety.