20 startupů, které nás zaujaly na The Next Web

Letošní konferenci #tnw2012 jasně ovládly startupy, kterým další součásti programu spíše sekundovaly – a i ty se často týkaly podnikání. Nebylo v lidských silách poznat všechny projekty, pitchů jsme si ale i tak vyslechli spoustu. Už proto, že řada přednášek sice stála za to, možnost povídat si se zástupy nadšených inovátorů ale překonala málokterá.

Dvacítku projektů jsme nevybírali podle žádného zvláštního klíče. Některé zajímavé nápady byly prakticky neinvestovatelné nebo příliš ujeté, jiné zase mají budoucnost jasnou, i když jsou třeba tak trochu nudné. A přiznáváme, že často o přilákání naší pozornosti mezi záplavou konkurence rozhodlo jen zajímavé logo nebo to, kde zrovna bylo místo. Ale tak to asi má být – všechno výše popsané je součástí stále přeplněnějšího startupového světa. K odbornému hodnocení tu ostatně byla Startup Rally (výsledky zde).

Mezi desítkami startupů, které se představily u stánků nebo na pódiu v rámci soutěžní přehlídky, bylo i několik týmů s českými kořeny – konkrétně čtyři. A protože paradoxně často bývá těžší potkat se doma než na akci v cizině, využili jsme toho k získání aktuálních novinek. Náš přehled otevřeme právě jimi.

360Cities: Svět za hranicemi obrazovky

Pražský tým složený z Čecha, Slováka, Španěla a několika Američanů se sice za ryze český projekt nepovažuje, mimo jiné i kvůli jistým výhradám k našim politikům a způsobu uvažování, to nám ale nezabrání, abychom se s ním nepochlubili. Z největší webové sbírky panoramatických fotografií mapující místa celého světa pocházejí i obrázky samotné konference:

Služba má v současnosti několik tisíc profesionálních uživatelů a pyšní se exkluzivním napojením na Google Earth či spoluprací s Nokií a Microsoftem. Hlavním cílem je ale převedení panoramatických fotografií do mainstreamu. Již na podzim bychom se mohli dočkat mobilní aplikace, která má jejich pořizování zpopularizovat. Bude obsahovat prvky gamifikace (plnění úkolů, mapování vybraných míst, získávání bodů) a 360Cities by s ní rádi oslovili statisíce uživatelů.

Moredays: Startup na cestách

Na design a zábavné používání orientovaný organizátor času čerstvě dokončil aplikace pro iPhone i iPad, které nyní čekají na schválení, brzy dojde také na Android. Tým pokračuje v aktivním objíždění světa, po The Next Web ho čeká měsíc v Bostonu a pak se již podruhé vydá za zkušenostmi do Silicon Valley. Podle Filipa Molčana se díky řadě ocenění za design podařilo získat řadu zajímavých kontaktů a i díky tomu zastřešující společnost CzechGeeks v dohledné době počítá s tím, že ve světě zkusí štěstí i s dalšími startupovými nápady.

Tripomatic: Přípravy na sezónu

Loňský výherce WebExpo Startup Show má v současnosti přibližně 10 tisíc registrovaných uživatelů, kteří přibyli zejména od začátku roku, kdy byla registrace zavedena jako povinná (mimochodem, celá polovina lidí dává přednost klasickému formuláři před využitím Facebooku či Google účtu). Podle vlastních slov ztratil tým operující ve velmi konkurenčním prostředí v minulých měsících hodně času předčasným důrazem na monetizaci, která teď byla odsunuta do pozadí a pracuje se na samotné službě. Během pár týdnů bude venku mobilní aplikace, s níž se spojují velká očekávání i s ohledem na začínající sezónu.

BellaDati: Dejte si pozor, GoodData

Čerstvý projekt jinak již zavedené firmy je ambiciózním vyzyvatelem v oblasti business inteligence i pro další český startup – GoodData. Své zákazníky už má v řadě zemí světa a patří mezi ně i známý globální výrobce nápojů z Německa, jehož jméno prý smlouvy zakazují prozradit. Kromě nižší ceny a snadné integrace nesází jen na okamžitě použitelné cloudové řešení jako někteří konkurenti, ale současně nabízí i možnost vnitrofiremní integrace, bez které je údajně například v Indii prakticky nemožné uspět. Zdá se, že se analytika stává vedle internetové bezpečnosti dalším českým vývozním artiklem.

A teď už k těm zahraničním…

ITweetLive: Více komunikace, méně času

Velké značky na Twitteru často dostávají denně stovky i tisíce vzkazů od uživatelů, na které při nejlepší vůli nedokáží odpovědět, pokud mají udržet náklady na rozumné úrovni. Jenže pak se smysl sociálních médií poněkud vytrácí. Izraelský projekt ITweetLive agreguje všechny tyto tweety do přehledného streamu a jeho umělá inteligence automaticky navrhuje odpovědi. Učí se přitom s každým novým tweetem, takže čím víc značek, tím lepší odpovědi.

Systém navíc sleduje engagement každé odeslané odpovědi, takže dokáže brzy vyhodnotit ty nejlepší a nabízet stále účinnější varianty. I díky tomu, že na Twitteru často stačí poměrně stručné reakce, nabízí systém až překvapivě kvalitní odpovědi. Administrátor je pak jen autorizuje k odeslání, případně je může upravit. Služba prý dokázala zredukovat týmy o sedmi social media specialistech na dva a je schopna pracovat s jakýmkoliv jazykem. Mezi zákazníky patří například Cisco a dosud se povedlo získat první investici ve výši 700 tisíc dolarů.

Between: Na sociální síť stačí dva

Velké pozornosti se těšil jihokorejský projekt, který vytváří soukromý virtuální prostor pro páry. Zamilovaná dvojice spolu může sdílet statusy, nálady, důležitá data, události i vzpomínky. Právě snadno přístupným a dobře využitelným archivem společných vzpomínek se aplikace odlišuje od blízkých konkurentů. Za pět měsíců získala v Asii 700 tisíc stažení, rozšiřuje se do dalších jazyků a denně hlásí miliony interakcí. Zajímavý je i způsob monetizace, kdy mají firmy příležitost oslovit páry se speciálními nabídkami – patří mezi ně už například Samsung.

HubBub: Prosím, zanechte vzkaz

Ukrajinský tým chce vybudovat první velkou sociální síť založenou na sdílení zvuků. Konkrétně jde o půlminutové vzkazy, které lze doplnit také o text či obrázky. Jinak je to klasika – osobní profily, stream nových statusů, přátelé, soukromé zprávy. K dispozici je i automatická redukce šumu. Momentálně má služba v testovacím provozu asi tisícovku lidí, v budoucnu sází mimo jiné na propagaci s pomocí zkušených hlasatelů či celebrit. Některé vize zakladatelů zrovna reálně neznějí (například využití pro B2B komunikaci), ale kdo ví…

Six3: Když překáží časové pásmo

Podobný nápad, jiné zpracování. Služba s původem ve Velké Británii řeší problém služeb jako je Skype, který nastává při příliš velkém časovém posunu. Aby odpadla nutnost sjednávat si pro videohovor schůzku ve stanovený čas, podporuje posílání vzkazů v podobě videa s pomocí mobilní aplikace. Funguje napříč platformami, není o mnoho složitější než poslání SMS, hračičkové ocení různé filtry a komprese do několika MB nezruinuje účet v případě využití roamingu. Možnost sdílení přes Facebook či Twitter už je jen samozřejmý bonus.

Empatica: Pochopte své skutečné emoce

Pozoruhodný projekt představil v rámci své přednášky Robert Scoble a nám se shodou okolností podařilo vyzpovídat jeho zástupce Mattea Laie v baru na afterparty (za roli volavky díky Petře Hubačové). Nenápadný přístroj na ruce měří tělesné pochody jako tep, tlak, pocení nebo teplotu a do grafů pak převádí míru vzrušení či stresu. Výsledkem je schopnost s velkou přesností vyhodnotit své emoce v každém okamžiku v průběhu dne i z dlouhodobého hlediska. Podle Laie si většina lidí ve skutečnosti ani neuvědomuje, jaké emoce kdy prožívají.

Přístroj zatím není dostupný veřejnosti, k dispozici ho mají izraelské univerzity a nemocnice, kterým slouží pro získávání dat o psychicky nemocných pacientech. V praxi ale stejně spolehlivě zafungoval i v momentě, když si sličná servírka přišla pro objednávku. Vizí je, aby lidé s pomocí Empatiky dokázali rozpoznat vysoce stresující činnosti a optimalizovali tak svůj život.

Hojoki: V cloudu bývá zmatek

Některou z velkých cloudových služeb dnes používá skoro každý a mnozí jich kombinují několik. Udržet si přehled o všech změnách ale není snadné. Německý startup se rozhodl přijít s řešením, které všechny cloudové aplikace sjednocuje do jedné. Vytváří stream podobný Facebooku, kam se ihned přenášejí informace o každém novém, upraveném či komentovaném souboru. Diskutovat nad změnami přitom lze přímo uvnitř služby bez nutnosti přejít do konkrétního rozhraní dané aplikace. Namísto facebookového Social Graphu při tom vzniká takzvaný Work Graph, který podle dat Hojoki průměrně zahrnuje 64 spolupracovníků na každého uživatele.

Groupolicy.com: Kašlete na pojišťovny

Jedna z prvních služeb, která se snaží prosadit skupinové pojišťování. Namísto placení pojišťovně si svůj notebook nebo kolo zajistíte tak, že oslovíte přátele. Každý přislíbí určitou částku a v případě krádeže pak své peníze dostanete od nich. Vize je taková, že se všichni budou pojišťovat navzájem, přičemž systém sleduje reputaci i to, aby služba nebyla využívána jednostranně. Polská verze služby již na rozjezd získala 100 tisíc dolarů a nyní startuje ta globální. Pro uživatele je zdarma, monetizovat chce skrze nabídky zvýhodněných skupinových pojistek ze strany pojišťoven.

PlayerDuel: Smrt single playeru!

Izraelská platforma pro snadné zapojení multiplayeru do mobilních her má nemalý cíl – postarat se o to, aby se hry pro jednoho hráče staly minulostí. Vývojářům umožňuje jednoduše napojit jakoukoliv hru na systém podporující vzájemné real-time i asynchronní poměřování hráčů. Nabízí přehledné statistiky, virtuální měny a další prvky, díky nimž slibuje vyšší viralitu her, návratnost hráčů i útraty. Počítá se i s možností upravit si vzhled podle potřeb konkrétní hry.

Tawkon: Nenechte se ozařovat

Další z dlouhé řady izraelských zástupců se rozhodl chopit celkem ožehavého tématu. Škodí radiace z mobilních telefonů zdraví, nebo ne? Vědci se zatím nedohodli, Tawkon ale nenechává nic náhodě. Zatímco v 90 procentech případů prý máme dobré spojení a míra radiace je nízká, při špatném signálu záření dramaticky roste. Aplikace umí uživatele varovat, když je radiace vysoká, a dokáže srovnávat i jednotlivé operátory a přístroje.

K dispozici jsou i přehledné (a trochu divné) statistiky o tom, kolik radiace už aplikace ušetřila jednotlivým členům rodiny. Dotaz jednoho z porotců, zda produkt nestaví jen na strachu, nicméně zůstal v podstatě nezodpovězen. Stejně jako nevyřčená otázka, jak se tedy radiaci bránit mimo vypínání hovorů.

Seedrs: Když peníze, tak od lidu

Platforma pro crowdfunding startupů staví po vzoru Kickstarteru na oblíbeném konceptu. Inovátoři mohou své projekty představovat veřejnosti a lidé se pak rozhodnou, kolik a do čeho chtějí investovat. Za podíl ve firmě lze vyměnit jakoukoliv částku od deseti liber výš. Zatím systém funguje ve Velké Británii, konkurenci chce ale utéct přizpůsobením se zákonům v každém z evropských států. Teoreticky by tak prý Seedrs měli být schopni s koncem roku nabídnout své služby i v Česku, v každé zemi se nicméně musí vše připravit jednotlivě. Poplatek činí 7,5 procenta z úspěšně zafinancovaných projektů a následně 7,5 procenta z případného zisku drobných investorů.

Nuji: Obchodní dům online

Princip obchodního domu, tedy velkou nabídku populárních značek na jednom místě, se do světa internetu snaží přenést projekt Nuji. V jeho prostředí jsou momentálně k dispozici tisíce položek od šesti desítek pečlivě vybraných kvalitních značek, které navrhují sami uživatelé. Ti se také mohou vzájemně sledovat a srovnávat svůj vkus, dávat přátelům doporučení a získávat odměny. Za interakce s oblíbenými značkami jako je tagování či následné retagy totiž sbírají body, které pak lze proměnit ve slevy.

46elks: Když e-mail nestačí

Nástroj pro každého, kdo chce pracovat ze zasíláním SMS, MMS či hlasových zpráv na mobilní telefony svých zákazníků. Určen je především vývojářům, kteří na jeho základě mohou stavět prakticky libovolné služby. Platí se přitom jen za každou zaslanou zprávu a pokrytí operátorů počítá s většinou zemí – například v Česku vyjde jedna odeslaná textovka na 0,09 eura. Podle švédských tvůrců je hlavní výhodou kromě rychlosti doručení i to, že na rozdíl od e-mailů si zprávy v telefonu přečte skutečně každý.

BeamApp: Udělejte z přístrojů jeden

Většina z nás nejspíš využívá celou řadu přístrojů a stolní počítač běžně kombinujeme s notebookem na cesty, smartphonem v kapse a tabletem v tašce. Ani různé cloudové služby ale nedokáží plně zakrýt fakt, že přechod z jednoho zařízení na druhé je jen málokdy plynulý. Německá služba BeamApp umožňuje pracovat s obsahem napříč přístroji a názorně ukazuje, o kolik snazší může práce s nimi být.

Po nainstalování stačí například otevřít v počítači e-mail, označit kus textu obsahující telefonní číslo a dvěma kliknutími myší ho začít okamžitě vytáčet na telefonu. Podobně je možné otevřít si adresu na mapách, stránku načtenou v telefonu či tabletu si nechat otevřít v počítači, pouštět si hudbu a tak dále. Na rozdíl od jiných řešení pracuje BeamApp napříč platformami, zatím je nicméně v uzavřené betě a na způsobech monetizace se teprve pracuje.

Noispot: Hudba sociální 1.

Hudba v restauraci je celkem drahá sranda na to, že ji většina lidí zaznamená, jen když ji vypnete nebo zrovna hraje oblíbená písnička. Malá krabička od Noispot podnikům zajistí výběr z desítek tisíc skladeb a navrch se postará o mobilní a facebookový marketing. Lidé mohou po stažení aplikace hlasovat o playlistu, přičemž svoje přání sdílejí i na Facebooku, a provozovatel podniku jim zároveň může posílat sdělení přímo do telefonů. Takzvaný social pubbing navíc podporuje poznávání nových lidí skrze podobný hudební vkus.

Tunaspot: Hudba sociální 2.

Na internetu je hudba, alespoň v některých částech světa, velmi snadno dostupným zbožím a otázkou je spíše nalezení té pravé. Mnohé služby to řeší nasazením sociálních filtrů, Tunaspot ale trochu nečekaně sází na filtry geografické. Protože každé místo má svou vůni, pocit, vzhled… a zvuk. Uživatelé mohou vytvářet playlisty pro jakékoliv místo, ať už je to klub, tajná pláž nebo třeba balkón. A tam je také najdou ostatní. Nápad se zrodil loni během dánského Startup Weekendu a už po čtyřech dnech měl svého prvního affiliate partnera.

Frommees: Když nevíte coby

Přinejmenším o zpestření se postaral poněkud výstřední řečník s nekonečnou zásobou plastových placek, které se nazývají “frommees”. Každá má na zadní straně unikátní kód, po jehož zadání na webu lze ke každému kousku přiřadit nějaký virtuální poklad – oblíbené video z YouTube nebo třeba feed ze sociálních sítí. Poté je úkolem předat placku dál a celý proces se opakuje. Zároveň je možné sledovat na mapě její pohyb i nové majitele a vzájemně sdílet svá sdělení a poklady. Každé předání znamená také příspěvek na charitu a počítá se i se soutěžemi o ceny. Kde se na to berou peníze? Čert ví…

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Skimwords, továrna na odkazy (a peníze)

Novinka od společnosti SkimLinks, která se zabývá tvorbou a správou affiliate odkazů, nabízí online vydavatelům další zajímavou cestu kterak zpeněžit weby. SkimWords automaticky hledá zmínky o produktech v textech a vytváří linky na jejich prodejce. A jako třešničku na dortu umí i geolokaci.