Zuckerberg: Facebook byl jen koníček, proč padl MySpace a další postřehy

Zuckerberg se v přednášce na Startup School mimo jiné zamýšlel na počátky Facebooku a překvapivým faktem, že sám v něm původně svou podnikatelskou budoucnost neviděl. Bylo to pouhé hobby, zájem, který ho spojoval s dalšími přáteli, a který se postupně přeměnil v úspěšnou firmu. To Mark považuje za správný přístup k věci – najít si svou vášeň a tu pak přeměnit v byznys, nikoliv obráceně.

Překvapivý úspěch

Sám sice viděl velký potenciál na rozšíření takové služby i mimo zdi univerzit, čekal ale, že tuto příležitost využije spíše nějaká velká a zavedená softwarová společnost jako je Microsoft, a nikam proto nespěchal. Jak sám přiznal, nebýt úspěchu Facebooku, dost možná by v Microsoftu nakonec sám coby zaměstnanec skončil. A když přijel poprvé do Palo Alto, věděl už sice, že chce po boku všech těch úspěšných firem také vybudovat něco opravdu velkého, že to bude Facebook ho ale nenapadlo. Ještě když mu Peter Thiel vypisoval první šek, byl přesvědčen o tom, že bude dál studovat, přestože tomu dávno nevěřili ani jeho rodiče.

Klíčem k úspěchu je ale kromě dobrého nápadu i vhodné načasování a štěstí. Zuckerberg přiznal, že Facebook prostě přišel ve správný čas. Lidé již začínali mít zkušenosti se sdílením, například přes Wikipedii, Friendster či univerzitní sítě, a nebylo to pro ně něco nového a nepřirozeného. Výhodou byl i fakt, že Facebook měl dostatek času na rozvoj. První milion uživatelů získal až po roce fungování, což Zuckerberg považuje za celkem pomalé tempo ve srovnání s dnešními službami. Počáteční ambice byly menší a nebylo třeba spěchat tolik, jak se to často děje v současné době.

Přednáška

Jednou z chyb, které slavný podnikatel kolem sebe vidí, je fakt, že většina začínajících inovátorů přemýšlí v příliš malých měřítkách a nemají velkou vizi. Projekt potřebuje jasnou představu, čemu má sloužit, a cílem by mělo být něco zásadního a smysluplného. Na malém byznysu sice není nic špatného, ale ty opravdu zajímavé věci se dějí o úroveň výš a kopírovat existující firmy k velkému úspěchu nestačí.

Snažil se to přiblížit i na příkladu MySpace a Facebooku. MySpace se snažil nabízet uživatelům možnost seznámení s novými lidmi, Facebook naopak udržovat vztahy s těmi starými. Oba koncepty mohly podle Zuckerberga uspět a MySpace nebyl nutně odsouzen k zániku. Je však chybou sejít z vlastní vytyčené cesty, když přijdou noví vyzyvatelé, a snažit se je za každou cenu dohonit – to se podle něj stalo osudným MySpace, který se bál Facebooku a začal ho ve velkém napodobovat, což ale není cesta k vítězství.

Facebook ví, po čem toužíte

Zuckerberg dále popsal, na základě čeho Facebook přistupuje ke změnám v uživatelském rozhraní a funkcích. Základem je naslouchat tomu, co uživatelé skutečně říkají, že chtějí, ale také pozorovat jejich chování na síti. Facebook například jen tak nepřišel s náhlým nápadem na sdílení fotek – věděl, že ho lidé podvědomě požadují. Stačilo si všimnout, jak často a v jakém počtu lidé měnili profilové obrázky, s nimiž se chtěli pochlubit. Podobně vznikl i News Feed, proti němuž na počátku protestovaly statisíce uživatelů, ale přesto jejich aktivitu výrazně zvýšil a dnes je jádrem služby. U rozhodnutí opustit HTML5 v aplikaci pro iOS zase rozhodly prostě stížnosti na to, že je pomalá.

Na závěr se Zuckerberg zamyslel i nad budoucností, která sociální sítě čeká. Podle něj budou lidé za deset let sdílet tisíckrát více obsahu než nyní. O osud Facebooku tedy nejspíš obavy mít nemusíme, pokud je jeho predikce správná. Pro představu se můžete podívat i na záznam přednášky ze stejné akce z minulého roku, ta současná se snad objeví online již brzy:

Pokud vás zajímají další Zuckerbergovy postřehy spojené s minulostí Facebooku, můžete se také podívat na to, jak své cíle popisoval v rozhovoru z roku 2005Za cíl nové sociální sítě tehdy považoval proniknout do všech amerických vysokých škol, na celý svět ještě vůbec nepomýšlel a z MySpace měl patřičný respekt. Pokud vás zajímá spíše byznysová stránka věci, doporučujeme první rozhovor od vstupu na burzu, který vedl s Michaelem Arringtonem. Další postřehy z aktuální Startup School vyzobal například VentureBeat nebo TechCrunch.