Zuckerberg dal první rozhovor od vstupu na burzu. Co odhalil?

Včera ve večerních hodinách našeho času zpovídal na právě probíhající konferenci Disrupt šéfa Facebooku Marka Zuckerberga zakladatel TechCrunche a jeho bývalý šéfredaktor Michael Arrington. Mluvilo se o vývoji cen akcií, o mobilním prostředí, o vyhledávání, plánech do budoucna i chybách, kterých se společnost dopustila.

Šlo o první Zuckerbergovo veřejné vystoupení od IPO a tak jeho slova napjatě očekávali nejen novináři, ale také akcionáři Facebooku a vlastně každý, koho technologie zajímají. A rozhovor to rozhodně byl zajímavý. Zuckerberg se rozhovořil hlavně o mobilech, nevyhýbal se ale ani ostatním tématům.

Třeba na otázku po ceně akcií šéf Facebooku odpověděl, že její vývoj byl rozhodně zklamáním, ale že si nemyslí, že by šlo o velký problém z hlediska zaměstnanců společnosti. Ti jsou zčásti odměňováni formou akcií a podle Zuckerberga jich při jejich nižší ceně jednoduše dostanou víc. Těch, kteří z důvodu poklesu ceny společnosti odejdou, tak bude minimum.

Zároveň ale ve své odpovědi zdůraznil, že Facebooku nejde primárně o peníze (tušíme, co si teď myslíte), ale daleko víc o misi, která stojí v pozadí celé společnosti. A touto misí je… vybudování kvalitního uživatelského produktu. Podobné zmínky ostatně nejsou v Zuckerbergových veřejných projevech ničím výjimečným. Zároveň si ale uvědomuje, že jediný způsob, jak být v misi úspěšný, je vybudovat z Facebooku úspěšný byznys výhodný nejen pro společnost samotnou, ale i pro její uživatele z řad profesionálů.

Jako příklad podporující uvedl, že velkou část obsahu na sociální síti tvoří firmy na svých stránkách. Ty ovšem tento obsah nebudou tvořit, pokud by to pro ně nebylo finančně výhodné a neslibovalo to návratnost v podobě oslovení zákazníků a rozšíření tržního podílu. Facebook se tak musí soustředit na to, aby všem svým uživatelům nabízel přidanou hodnotu. Zdůrazňování mise navíc sociální síti pomáhá získávat ty správné talenty, které pro společnost pracují, protože za jeho proklamovanými cíli osobně stojí.

Telefon neděláme, na mobilním prostředí pracujeme

Definitivně se na Disruptu zavřela voda nad spekulací, že Facebook pracuje na svém vlastním telefonu. “Nemá to pro nás žádný smysl,” řekl Zuckerberg s tím, že jeho cílem je mít natolik uživatelsky atraktivní produkt, že pro všechny existující mobilní platformy bude nutností jeho hlubší integrace. Proto, že uživatelé ji budou jednoduše očekávat. Z mobilních platforem sociální síť zajímají hlavně tři – mobilní web a operační systémy iOS a Android.

Mobily jsou pro Facebook důležité ještě z jednoho důvodu. Sociální síť si totiž podle svého šéfa je velmi dobře vědoma, že mobilní uživatelé jsou na ní aktivnější a navíc je uživatelů mobilů na světě víc, než uživatelů desktopu, takže mobilní prostředí slibuje také menší překážky růstu. Statistika prý ukazuje, že u mobilních uživatelů je dvojnásobná šance než u uživatelů na počítačích, že se na síť logují šest dní z každého týdne. Ačkoliv v měsících před a po vstupu na burzu média uváděla mobilní příjmy jako největší výzvu a také nebezpečí pro sociální síť, Zuckerberg věří, že v budoucnu bude jeho společnost mít z mobilů větší příjmy než z osobních počítačů.

Největší chyba Facebooku? HTML5

Tomu je zároveň třeba přizpůsobit reklamu, protože “mobilní reklama funguje spíš jako ta televizní”. V jakém směru? Díky malému prostoru, který je k dispozici na mobilním displeji, musí být reklama na mobilech daleko více integrována do celkového uživatelského produktu než na počítači, kde ji stačí umístit někam na okraj stránky. Zakladatel sociální sítě věří, že jeho tým je na nejlepší cestě se s touto výzvou vypořádat.

Mezi největší chyby, které sociální síť v mobilní oblasti udělala, pak Zuckerberg zařazuje přílišnou víru v HTML5. Tento přístup se podle něj společnosti nevyplatil a projevil se v nižší kvalitě jejích mobilních aplikací. Facebook má nyní v plánu převést aplikace na nativní kód (který pracuje rovnou s hardwarem a přes CPU), prvním krokem již bylo vydání aplikace pro iPhone. Obdobné změny se plánují i v aplikaci pro Android, dobu jejího vydání ale Zuckerberg specifikovat nechtěl.

Instagram pomáhá Facebooku s jeho kódem

Osvětlení se dočkaly i důvody, které vedly k akvizici Instagramu. Zuckerberg popsal, jak se sblížil se spoluzakladatelem Instagramu a jeho šéfem Kevinem Systromem a společně naplánovali řadu projektů, s nimiž si vzájemně mohou pomoci. Situace se ovšem zkomplikovala, když Instagram začal z Facebooku získávat většinu svých uživatelů byl nucen přemýšlet i nad dalšími distribučními kanály. Naopak z pozice Facebooku spolupráce přestávala dávat smysl, protože by byl nucen investovat do práce, která byla v zájmu Instagramu, ale ne ve vlastním zájmu celé sociální sítě.

Situaci dvojice Zuckerberg a Systrom vyřešila dohodou o akvizici. Díky ní má tým Instagramu přímý přístup ke kódu Facebooku, takže na řadě domluvených projektů mohou jeho členové pracovat sami. A Facebooku se vyplatí instagram podporovat i v případě, že z toho nic neplyne pro sociální síť, protože startup je nyní jeho součástí.

Posledním tématem se stalo vyhledávání, ve kterém má Facebook vynikající příležitost vytvořit zcela nový model, který nikdo jiný vytvořit nemůže. Chcete vědět, v jaké restauraci chutnalo vašim přátelům v New Yorku během posledního půl roku? Facebook by otázky tohoto typu mohl podle svého šéfa snadno zodpovídat, pouze by k tomu účelu musel vytvořit vyhovující uživatelské prostředí a back-end. A Zuckerberg potvrdil, že vyhledávání je jednou z oblastí, kterým se jeho společnost bude v budoucnu určitě věnovat.

Na půlhodinový záznam rozhovoru se můžete ze záznamu TechCrunche podívat sami:

Via TC

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Vědci pracují na detektoru lži pro sociální média

Tým výzkumníků z pěti evropských univerzit a čtyř soukromých společností spolupracuje na vývoji systému, který by dokázal ověřovat příspěvky na sociálních médiích. Cílem je určit, zda jsou příspěvky uživatelů pravdivé, spekulativní, mylné, či záměrně šíří dezinformace se zlým úmyslem.