Zoomsphere, bývalý Fejsbůček, míří do světa s daty o Google+

Co všechno Zoomsphere měří, to jsme popsali již dříve, nyní ale přišel slibovaný globální výkop v podobě dat pro jednotlivé země světa i celkové světové statistiky. A je to výkop přinejmenším mediálně hodně úspěšný, data zveřejnily a na Zoomsphere odkázaly prestižní tech servery jako Mashable, SocialTimes a AllTwitter (zdravíme Neila a Lauren, řečníky našeho letošního Summitu). Každý z těchto serverů si našel to svoje, takže zatímco na Mashable a SocialTimes boduje žebříček Google+ stránek, na AllTwitter jsou to přirozeně data z Twitteru.

Také pro nás jsou nejzajímavější údaje o sociální síti Googlu, i když si statistiky na Zoomsphere zjevně budou muset ještě chvíli sedat a žebříček se od skutečnosti u některých pozic liší. Tak jako tak je ale podstatnější spíš celkový pohled na popularitu stránek na Google+, který jasně ukazuje rostoucí zájem ze strany značek i fanoušků.

Nové silné značky

Když jsme o stránkách na Google+ psali skoro přesně před měsícem, mělo ji podle dat od společnosti BrightEdge aktivovanou 61 ze 100 nejcennějších značek (hodnoceno dle tohoto žebříčku), což tehdy, velmi krátce po jejich spuštění, nebyl vůbec špatný výkon. Problém byl spíš v tom, že zatímco na facebookovou stránku ze své homepage odkazovalo 53 procent z Top 100 firem, které jsou na Facebooku aktivní, na tu googlovskou jen 12 procent. A logicky ještě propastnější je rozdíl v počtu fanoušků.

Tyto problémy sice z velké části přetrvávají, přesto ale značky na Google+ vykazují značné pokroky. Zastoupení nejcennějších značek se zvýšilo ze 61 až na 77, což už se velmi blíží facebookovým 93. Celkový počet jejich fanoušků zároveň vyrostl na 220 tisíc z necelých 150 tisíc před měsícem. Na Google+ navíc začínají být velmi úspěšné i značky, které v tomto žebříčku zastoupeny nejsou.

Když se podíváme na 25 největších stránek, sice stále jasně dominují služby Googlu, jinak se ale pořadí značně zamíchalo ve prospěch známých brandů. Najdeme zde Mashable (136 064 fanoušků), H&M (97 104), The New York Times (95 388), Marvel (92 443), TechCrunch (85 219), Amazon.com (80 575), Dell (68 750) a Burberry (66 143). Před měsícem se takovými čísly nemohl pochlubit nikdo. Přestože tedy řada velkých značek známých z Facebooku, jako je Coca-Cola nebo Disney, zatím na Google+ nic nepředvedla, jiné tento prostor využily ve svůj prospěch.

Podobně jako na Facebooku se ukazuje i velká obliba kapel, v první pětadvacítce najdeme třeba Coldplay, Linkin Park nebo Pearl Jam.

Česko spíš zpomaluje

Mnohem menší prostor pro růst podle všeho nabízí český Google+, který za poslední měsíc takové pokroky zdaleka nevykázal. První je stále s velkým náskokem stránka Živě.cz, její základna se nicméně rozšířila jen přibližně o čtvrtinu a ani další velké (na české poměry) stránky mnoho nových uživatelů nepřilákaly, pokud vůbec nějaké. Navíc na rozdíl od globálního pohledu se také celkem zřetelně liší struktura velkých stránek – v první pětadvacítce najdeme téměř výhradně zpravodajské nebo zábavné weby.

Zatímco před měsícem jsme tedy mohli celkem překvapivě napsat, že Živě patří mezi největší stránky i z globálního pohledu, nyní už to zdaleka neplatí a se svým postupným rozjezdem Google+ českému internetu zjevně ujíždí. Složení velkých stránek také vypovídá o tom, že je zde skutečně vnímán spíš jako druhý Twitter, tedy primárně zpravodajský či zábavní kanál.

O social marketingu proto zatím nemůže být řeč, česká zastoupení velkých firem na Google+ prakticky neexistují a v celé první padesátce najdeme jen několik málo firem, které vybočují ze zpravodajsko zábavního standardu. Mají obvykle kolem 500 fanoušků a jsou to stránky společnosti H1.cz, obchodu Xzone, pivovaru Svijany, mBank, dopravce RegioJet, SocialBakers.com či avast! Antivirus. Z téhle pestré směsky je vidět, že zapojení Google+ do komunikace je zatím velmi nárazové a záleží hlavně na aktivních jednotlivcích.

Jakub Mach ze Zoomsphere každopádně v nejbližší době slibuje zpřístupnit další zajímavá a podrobná data a rádi si počkáme, kam se tenhle projekt ještě posune.