Znáte videa 5-Minute Crafts? Ne? Tak si je nepouštějte!

Virální ruský kanál 5-Minute Crafts má téměř 70 milionů subscriberů na YouTube, což také přineslo mnoho teorií a pochybností o skutečných motivech jeho provozovatelů. Jde o PsyOp, nebo ne? Zdá se, že za vším stojí prostě jen schopnost dělat dobrá virální videa…

Čím se kanál 5-Minute Crafts zabývá?

Je to facebookový, youtubový a instagramový „Do It Yourself“ channel, který ukazuje naprosto zbytečné životní vylepšováky. Je to zároveň pátý největší kanál na YouTube, kterému se upsalo 69,2 milionu uživatelů. Instagram sleduje 43,4 milionu followerů a Facebook 5-Minute Crafts se pyšní 65 miliony lajky a 95 miliony followerů. Navzdory této masivní sledovanosti nepředstavil kanál žádné rozpoznatelné a zapamatovatelné osobnosti, nepokouší se komunikovat se svými diváky a obecně působí, že chce mít od zkušenosti a zážitků svých sledujících spíše odstup.

Videa publikovaná na zmíněném kanále lze obecně popsat jako dovednosti – vytvoření kufru z plastové lahve na benzín, přeměna džínových kapes v pantofle, namočení jahody do bělidla, aby byla bílá… Pokud mají pětiminutová videa něco společného, pak jsou to vysoce propracovaná, zpravidla zbytečná a často pošahaná řešení problémů typu „Je vaše jahoda příliš červená?“. 5-Minute Crafts se podařilo dostat tzv. „lifehacky“ na novou úroveň – do míst, kam už logika nedosáhne.

Nejhorší kanál na YouTube

Videa přitahují zraky diváků (resp. obrovské masy diváků), přesto se nedá přesně vysledovat jejich účel. Kanál, stejně jako mnoho dalších, patří značce TheSoul Publishing, kterou provozují Rusové žijící na Kypru. Úspěch 5-Minute Crafts zmátl a naštval hodně lidí, video s názvem „5-Minute Crafts Is the Worst Channel on YouTube“ má 9,3 milionu zhlédnutí… Pusťte si některé video a sami pochopíte proč. Pokud se od něj neodtrhnete včas, hrozí vám, že přijdete o rozum.

Jak si tento kanál vysvětlují různá média? Některá jej nazývají vesmírnou záhadou, jiní se domnívají, že jde o jakési ruské fake news. Většina videí se zdá být apolitická, přesto je nemožné s určitostí říct, jestli jde o satiru, nebo jestli je to nějaký promyšlený ruský kybernetický plán, jak si zaháčkovat YouTubem posedlé děti.

Šíří dezinformace nebo nesmysly?

Vzniklo mnoho článků, jejichž autoři se pokoušeli vykreslit tento kanál jako trojského koně šířícího dezinformace, pravděpodobně od ruských trollů nebo ruské vlády. Kde je ale pravda? 5-Minute Crafts opravdu publikuje dezinformační videa, ale v trochu jiném smyslu – poskytuje informace, které mají být užitečné, což ale ve skutečnosti nejsou ani zdaleka. Téměř všechny vychytávky jsou totiž hloupé a rozhodně vám neusnadní život.

Na druhou stranu však nebyly zveřejněny žádné přesvědčivé důkazy o tom, že by se kanál nebo společnost jakkoliv pokoušely ovlivnit veřejné mínění v důležitých otázkách nebo způsobit někomu újmu – krom případu, kdy by někdo chtěl sníst jejich nabělenou jahodu… Vypadá to, že 5-Minute Crafts, ani žádný z dalších kanálů sociálních médií spadající pod TheSoul Publishing, nečiní nic politicky zaměřeného. Channel vytváří virální obsah kvůli viralitě samotné, je to mlýnek na obsah, který odolal nespočetným změnám algoritmů určených právě k likvidaci podobných tvůrců zbytečného obsahu. Kanál přesto vydržel a prosperoval.

Proč?

Otázka „What is 5-Minute Crafts?“ byla řešena a objasňována nesčetněkrát. Důležitější ale možná je, proč jsou s touto značkou spojená videa tak populární? A jak tento mediální konglomerát vůbec funguje?

TheSoul Publishing brand je záhadný tím, že pochází ze země, která je často spojovaná s fake news. Zvláštní je také to, že jeho majitelé nedělají žádné rozhovory, ani ve svých videích nevysvětlují, o co (jim) vlastně jde. Ale dokud někdo neprokáže opak, zdá se, že je to jen společnost těžící z virality svých videí a získávající peníze z reklamy spojené se zhlédnutím videa.

Pro TheSoul Publishing pracují lidé, kteří videa dělají a těží z nich. Možná vás překvapí, že osoby, které se objevují v krátkých shotech, jsou většinou neherci – nesnaží se s divákem komunikovat, interagovat. Proto videa leckdy vyvolávají ve sledujících pocit, jako by je produkovali mimozemšťané nebo roboti. Většina slavných channelů je totiž spojená právě s osobnostmi. Když se díváte na 5-Minute Crafts, cítíte sice za videem lidský přístup, ale žádný reálný člověk tam vlastně není. Společnost evidentně neprahne po zapojení svého publika.

Jen tak si zanadávat

Neexistuje tedy nikdo, na koho by se mohl divák naštvat. Nikdo, komu by mohl napsat negativní komentář nebo všeříkající „WTF?!“. 5-Minute Crafts zkrátka poskytuje světu jednosměrný stream plný podivných videí a zbytečných informací. Nedá se ani říci, že by se kanál pokoušel něco skrývat. Ledaže by existoval nějaký bizarní a komplikovaný postranní motiv, na který je náš rozum krátký.

Historie v kostce

Počátky 5-Minute Crafts jsou trochu matoucí, ale dají se vysledovat. Kanál vytvořil ruský vydavatel AdMe, který se zabýval reklamou v Rusku i po celém světě. Nejstarší snímky z internetového archivu Wayback Machine z www.adme.ru ukazují, že v roce 2004 společnost publikovala relativně banální články o reklamním průmyslu – rozhovory s lidmi z oboru, názory na nejnovější kampaně Nike a Adidas nebo diskuse o tom, proč se Activia tolik snaží přesvědčit uživatele, že se jejich žaludek bude po Activia produktech cítit lépe.

Společnost AdMe po čase spustila 5-Minute Crafts spolu se značkou Brightside, která měla web a kanál na YouTube – zaměřený na pozitivní zprávy, hádanky a další banální obsah. Kdy se změnil název AdMe na TheSoul Publishing? Loni společnost oba názvy libovolně zaměňovala v tiskových zprávách i ochraně osobních údajů, stejně tak je i označení Brightside užíváno na některých webových stránkách společnosti spolu s TheSoul Publishing. Pod TheSoul Publishing spadá zhruba tucet značek vystupujících na YouTube, Instagramu i Facebooku, ale 5-Minute Crafts a Brightside jsou největší z nich.

DOODLAND, GOODLAND a další hrůzy

Mezi dalšími značkami TheSoul Publishing je například DOODLAND, vskutku bizarní kanál zaměřený pravděpodobně na děti. Podivné animace se střídají se záběry lidí, kteří dělají běžné věci (nalévání kávy, točení židlí), GOODLAND, což je v podstatě klon DOODLANDU, dále SLICK SLIME SAM (vychytávky pro děti), Avocado Couple (animovaná show pro děti) atd. Jednoznačně se dá shrnout, že se jedná o barevné a hlasité pořady, ve kterých se jen žvatlá a blábolí, jejichž cílovou základnou jsou (snad!) batolata.

TheSoul Publishing pravidelně hledá nové zaměstnance, na svých webových stránkách popisuje typy lidí, které potřebuje: „specialisty na videoreklamy, tvůrce, hledače nápadů, tvůrčí autory, ilustrátory k článkům“. Loni společnost například najímala „herce s mistrovskými vyšívacími dovednostmi, který přinese nové videonápady a lajky“. Takový člověk získal letenku na Kypr, pomoc při vyřizování víza a dvoutýdenní ubytování.

Sluníčková práce ve sluníčkové zemi?

Hledání zaměstnanců pokračuje i nadále – lidé, kteří s firmou budou spolupracovat, se mohou těšit na „práci v nové skvělé kanceláři s talentovanými spolupracovníky a kreativní atmosférou“, navíc získají soukromé zdravotní pojištění a obědy zdarma. Odměnou jim bude „hledání a vyvíjení nápadů na videa, která budou sledovat miliony lidí“. Uchazeči navíc „musí být připraveni splnit testovací úkol, který je zaměřen výhradně na dekorativní dovednosti.“

Na webu TheSoul Publishing najdeme fotografie mladých lidí, kteří vypadají, že se v kanceláři skutečně dobře baví, což působí docela věrohodně. Tyto fotografie by si sice nezadaly s těmi z fotobanky, ale zpětné vyhledávání obrázků záhadu nevyřeší. Nejpravděpodobnější se zdá vysvětlení, že TheSoul Publishing má opravdu skvělou novou kancelář, kde nadšeně pracují skuteční lidé.

Společnost na svém webu mimo jiné uvádí, že chce převzít kontrolu nad světem a zlepšit jej. K tomu mají sloužit různé jazykové verze Bright Side – stále více a více lidí z nejrůznějších zemí začíná vidět tu světlejší stránku světa (anglicky „bright side“). Společnost si nedovede představit život bez pocitu nadšení, který bychom měli zažívat každý den. Pokud se prý spojí všichni čtenáři a sledující tohoto konglomerátu, početně by mohli tvořit populaci většího národa. A to by podle TheSoul Publishing byla nejtalentovanější a nejoptimističtější země na světě.

Rána do černého

Kanál 5-Minute Crafts zasáhl svými videi trh na správném místě. Můžete si živě představovat, jak všechny ty divné věci sami děláte, ale ve skutečnosti je dělat vůbec nemusíte. Společnost experimentuje a často selhává, to vše ve velkém měřítku. Vydává ze sebe spoustu nápadů, a když vyjde něco, co publikum zasáhne, řídí se tímto úspěšným vzorcem při vytváření nových materiálů.

Velmi podivný kanál

Co přesně to znamená v případě tohoto oblíbeného channelu? Inklinuje k podivnosti. Když se video „Egg Is Bigger Than Before“ stalo virálním, společnost začala produkovat podobně ujeté shoty, čehož si mohli všimnout i dlouholetí fanoušci kanálu – vychytávky se postupem času stávají zcela nepoužitelnými.

Zdá se tedy, že v tomto smyslu jsou záměry TheSoul Publishing a 5-Minute Crafts čisté. Neexistují důkazy o postranních motivech, o tom, že by se tu hrála nekalá hra. Žádný trojský kůň. Jen jedno kliknutí a podivná pětiminutová podívaná, která vás nenechá odtrhnout pohled od monitoru. Nic jiného neexistuje.

Zdroj: vice.com

Diskuze k článku