Změny na Facebooku pohledem českých vývojářů

Olda Neuberger, Miss Internet

Další malou revoluci ve fungování aplikací a webů napojených na Facebook způsobí zavedení nových typů aktivit, které mohou aplikace a weby o uživateli publikovat. Možnost použít jakoukoliv aktivitu (sloveso) ve spojení s objektem (podstatné jméno) umožňuje popsat v podstatě všechno, co uživatel na webu udělá. Podle prezentace Marka Zuckerberga lze dovozovat, že čím více publikací aplikace vykoná, tím více dává najevo, že je v ní uživatel aktivní. Což by mělo ovlivnit, zda-li se aktivita z aplikace zobrazí na Timeline uživatele.

Zkráceně, všichni budeme rádi o uživatelích publikovat co nejvíce, aby právě aktivita z našich aplikací (webů) byla vyhodnocená jako atraktivní a tedy zobrazená. Tyinternety kupříkladu dají Facebooku vědět o každém „přečtení článku“ uživatelem, herní web o „odehrané hře“ a obchod možná i o „zobrazení detailu produktu“. Výsledkem bude nepředstavitelný objem informací, který Facebook bude o uživateli mít a bude schopen ho vyhodnocovat a dále použít.

Pokud jde o vzhled profilu (Timeline), Facebook si tedy usurpuje už i náš život před Facebookem v podstatě od narození. Bezesporu je ale krásný, takže už pro něj intenzivně připravujeme aplikaci.

 

Jan Řežáb, Socialbakers

Věřím, že to je jedna z největších a nejlepších změn, které zatím Facebook udělal. Za prvé, vrátil viralitu do Facebook aplikací, ale nejen do her, ale i do jiných typů použitelných aplikací. Za druhé, vytvořil nový boj o to, jaká značka bude na „timelině“ lidí, a za třetí, nový profil umožňuje Facebooku být interaktivnější a zároveň opravdu nabídnout uživatelům zajímavou funkci.

Věřím zároveň, že tohle povede hodně k edukaci ohledně toho, jak si nastavit svůj profil tak, aby bylo soukromí nastavené správně.

 

Jakub Svoboda, Falanxia

Pro každého vývojáře facebookových aplikací jsou nejdůležitější možnosti potenciálního organického růstu aplikace. Virální kanály Facebook poslední dva roky dramaticky mění a testuje optimální hranici, kdy uživatelé uvidí pouze statusy, které by je z her a aplikací opravdu mohly zajímat, a zároveň nebyli zahlceni aplikačním spamem. Možnosti se kontinuálně mění takřka každých půl roku a někdy i častěji.

Pro nás bylo zajímavé již srpnové představení možnosti automaticky postovat hráčovy dosažené achievementy a highscore do Real-time App Activity boxu (ten uživatel vidí ve chvíli, kdy hraje jakoukoliv hru). Co to znamená? Že hráči jsou „obtěžováni“ novinkami z her jejich přátel hlavně v tu chvíli, kdy nějakou hru sami hrají. Se stejným záměrem (otravovat herním spamem pouze hráče) byla několik měsíců upravena viditelnost sharovaných postů z her – viděli je pouze hráči, kteří hrají hry, někdy dokonce jenom hráči, kteří hrají stejnou hru jako daný uživatel.

Aktuálně Facebook přichází s další úpravou. Na f8 představil tzv. Graph Rank – algoritmus, který řeší zvýrazňování postů z vaší aplikace na uživatelově zdi podle engagementu vaší aplikace v rámci uživatelova social grafu. To znamená, že čím víc akcí provedou uživatelovi kamarádi ve vaší aplikaci (čím víc rozešlou pozvánek, čím víc provedou open graph akcí, apod.), tím je pravděpodobnější, že uživatel uvidí zvýrazněné statusy, které se vaší hry/aplikace týkají, ve svém newsfeedu.

Pro nás jako herní vývojáře je to zajímavá změna, protože minimálně sjednocuje pravidla jak pro aplikace, tak pro hry, a bude jenom záležet na tom, jak chytrý algoritmus Graph Ranku reálně bude.

Co to tedy znamená souhrnně:

– Uživatel začne hrát vaší hru a achievementy a score se budou ukazovat v Real-Time App Activity boxu, který uvidí jeho přátelé pouze ve chvíli, kdy budou používat jinou hru/aplikaci.

– Všechny uživatelovy akce se mu budou bez ptaní sharovat v Tickeru.

– Pokud facebookový Graph Rank vyhodnotí hru jako „engaging“ v rámci uživatelových přátel, budou některé uživatelovy akce viditelné i v newsfeedu jeho přátel.

– Uživatel si bude moci hry, které bude mít opravdu rád, vytáhnout a zvýraznit i ve své Timeline.

A co to znamená pro uživatele? Ten už nebude mít na výběr, jestli ho sharované akce z dané hry zajímají, nebo ne (a mohl by si je jednoduše schovat tak, aby se mu už nikdy nezobrazovaly), ale uvidí pouze to, co Facebook vyhodnotí jako zajímavé.