Zaměstnanci stále více chtějí využívat sociální nástroje, i ti v Česku

Průzkum, který realizoval Microsoft ve spolupráci se společností Ipsos na vzorku 4 787 zaměstnanců napříč Evropou, dále zjistil, že více než 37 procent zaměstnanců cítí, že v rámci jejich firmy se nedostatečně spolupracuje a zavedení nástrojů sociální komunikace by mohlo napomoci lepší týmové spolupráci. Dvě třetiny evropských pracovníků pak nástrojů sociální komunikace využívají především pro komunikaci s kolegy, přičemž 18 procent zaměstnanců by bylo ochotno do těchto nástrojů investovat své vlastní finanční prostředky, aby zvýšili svou pracovní efektivitu.

Situace v České republice

Lokální zjištění z průzkumu pořízeného společností Ipsos ukázala, že v Česku jsou na rozdíl od mnoha jiných zemí využívány odběry novinek a hojné je také využívání instant messagingu a videokonferencí. Nejvíce využívané nástroje sociální komunikace jsou rovněž těmi, které firmy nejvíce podporují a které jsou dle zaměstnanců užitečné. Na druhou stranu je v Česku velice často zakázáno užívání externích sociálních sítí, mikroblogovacích služeb i interních sociálních sítí.

  • Více než 60 procent českých respondentů uvedlo, že jsou nástroje sociální komunikace zakázány z důvodů jako ztráta produktivity a obavy z nedostatečné bezpečnosti.
  • Zatímco 40 procent dotázaných je přesvědčeno, že tyto nástroje jejich produktivitu naopak zvyšují, 10 procent zaměstnanců uvádí, že tyto služby způsobují, že jsou v práci méně produktivní.
  • Jedna třetina dotázaných zaměstnanců českých firem souhlasí, že nástroje sociální komunikace zlepšily spolupráci na pracovišti a že by svou práci vykonávali lépe, pokud by vedení více podpořilo užívání těchto nástrojů.
  • Pouhá čtvrtina si myslí, že jejich firma správně chápe důležitost rozhodnutí poskytnout tyto nástroje svým zaměstnancům.

„Pokud je využití podnikových sociálních sítí správně uchopeno, může tato forma sociální komunikace firmám přinést značné výhody tím, že zlepší vzájemné propojení zaměstnanců, sdílení informací a spolupráci napříč jednotlivými divizemi i zeměmi, stejně jako externí komunikaci se zákazníky či partnery,“ říká Martin Hruška, manažer divize Microsoft Office. „Stejně jako v 90. letech změnil tempo byznysu e-mail, tak podnikové nástroje sociální komunikace budou klíčovým hybatelem posunu k větší efektivitě ve firmách 21. století.“

O průzkumu

Průzkum byl společností Ipsos realizován po celém světě elektronicky ve firmách s více než sto zaměstnanci, a to v období od 25. března do 24. dubna 2013. Pro účely průzkumu byli vybíráni zaměstnanci, kteří v rámci své pracovní náplně využívají stolní počítač, notebook, tablet nebo smartphone alespoň po dobu 75 procent pracovního času. Celkem bylo vyplněno 9 908 dotazníků ve 32 zemích.