Zakladatelé Bloggeru a Twitteru chtějí změnit vydávání obsahu

Evan Williams a Biz Stone jsou jména, která skoro jistě znáte. Tým, který od Bloggeru přes Odeo došel až k založení Twitteru, má nový projekt. Jmenuje se Medium a chce se stát budoucností obsahové stránky webu. Dokáže pro svět publikování článků a fotek udělat to, co Twitter udělal pro svět sociálních sítí a Blogger pro jednotlivé autory?

“Přehodnocujeme publikování a od nuly stavíme novou platformu. To, co vidíte, je ukázka,” konstatuje úvodní příspěvek nové publikační platformy Medium. Její zakladatel Evan Williams v něm vysvětluje, jaké cíle Medium sleduje a že to je celé zatím jen začátek, základ, na kterém se bude stavět dál. A od počátku je zjevné, že některé principy považují zakladatelé za překonané.

Asi nejzásadnější z novinek je zrušení chronologického řazení příspěvků. Medium od začátku počítá s tím, co se na internetu o obsahu již ví – většina uživatelů jej pouze sleduje a chtějí případně vyjádřit, jak se jim líbil. Tato potřeba obsah ohodnotit platformě umožní řazení podle hodnocení uživatelů od nejlepšího po nejhorší.¨

Prozatím není jasné, zda a jak se projeví stáří obsahu na jeho umístění, platforma funguje teprve druhý den a tak jsou všechny příspěvky prozatím řazeny podle obdrženého hodnocení. Je ale pravděpodobné, že skutečně staré příspěvky budou, alespoň v těch tématických okruzích, kde je stáří relevantní, odsunuty postupně do archivu.

Autorství? Nepodstatné

Ti, kdo chtějí publikovat, mají prozatím smůlu, Stone a Williams jim ale brzy hodlají otevřít stavidla. V současnosti má publikování umožněna jen malá hrstka vybraných jednotlivců, s tím, že postupně bude tato možnost zprovozňována prvním registrovaným uživatelům.

Důležitost autorství ale tak jako tak není tak zásadní, jako obvykle. Marně budete očekávat, že se Medium bude snažit obsah prodat podle jména autora. Při kliknutí na jméno pouze odkazuje na jeho Twitter feed, klasického seznamu všech autorových článků se nedočkáte. To do jisté míry vystihuje celou podstatu platformy – má stát především na kvalitě obsahu, a ačkoliv jméno autora může pro kvalitu být důležité, i neznámý nebo nepříliš dobrý autor může napsat dobrý článek, a naopak, i velmi dobrý autor může mít horší chvilku.

Odsunutí autora na druhou kolej ve své podstatě pouze kopíruje na internetu běžnou praxi, kde je vše neustále remixováno, měněno a upravováno a například u většiny memů o jméno autora ani náhodou nezavadíte.

Hledejte podle témat

Veškerý obsah je tříděn pouze podle kategorií, které jsou v rámci Medium nazvané jako kolekce. Kolekce bude mít určité společné tématické i designové prvky, o čemž se můžete přesvědčit ve stávajících ukázkových kolekcích věnovaných vlastním výtvorům, psanícestování. Samotný uživateli tvořený obsah může být fotografie, článek i jejich kombinace, každá kolekce ale bude mít svůj “design” obsahu, se kterým si při své tvorbě bude autor muset vystačit. Nejkreativnější autoři budou moci vytvářet zcela nové kolekce.

Největší výhodou pro autory by jednoznačně měla být absence toho, čeho se začínající autor nejvíc obává. Jde o tvorbu publika a jeho udržování. Zatímco psát svůj osobní blog vyžaduje úsilí, od jeho vytvoření, přes marketing, až po pravidelný přísun obsahu a péči o aktivní čtenáře, s platformou Medium většina z toho odpadá. Autoři jsou si rovni, jak jsou nebo nejsou známí není důležité, nemusí psát pravidelně a jejich články jsou kategorizovány podle tématu. Jediné, co rozhoduje v rámci kategorií, je kvalita obsahu, kterou posoudí sami čtenáři a rozhodnou, zda ten který výtvor bude nebo nebude viděn ostatními.

Vyjde to?

Otázkou ovšem zůstává, zda právě tato platforma dokáže změnit způsob, jak na internetu publikujeme a vyhledáváme dobrý obsah. Nejprve totiž Medium bude muset získat poměrně masovou základnu jak čtenářskou, tak autorskou, a ačkoliv pro autory může přinést výhody co do tvorby a udržování publika, pro již známé kvalitní autory přináší opak, připravuje je o váhu jejich renomé. Zda se tedy tento model ujme, to ukáže až test realitou.

Ani sami tvůrci se ovšem netají tím, že jde o první verzi, která se bude dále vyvíjet a přizpůsobovat potřebám svých autorů a čtenářů. Je tedy možné a dokonce i do jisté míry pravděpodobné, že Medium, které bude na internetu fungovat za rok či dva, bude zcela odlišné od nynějších začátků.

“V roce 1999 jsme spustili Blogger. Nápady, které tehdy působily radikálně – že kdokoliv a kdekoliv může a má vydávat své myšlenky pro globální internetové publikum (zdarma) – jsou nyní přijímány jako samozřejmé. Přesto se některé věci nevyvinuly tolik, jak jsme očekávali. Řada služeb úspěšně usnadnila sdílení informací, ale u zvyšování kvality toho, co je produkováno, bylo pokroku méně. Přestože je skvělé, že můžete být mediální společností o jednom člověku, bylo by ještě lepší, kdyby existovalo více způsobů, jak byste mohli pracovat s ostatními,” píše Williams.

Zároveň připomíná, že internet v mnoha ohledech stále napodobuje koncepty tištěných médií, a to ještě často zdaleka ne stejně dokonale. Není divu – vydávání obsahu na papír má za sebou historii dlouhou 500 let a internet pouze pár desetiletí. “Není žádné překvapení, že jsme ještě na všechno nepřišli. Tohle jsou pořád začátky,” dodává.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

10 podivných, bláznivých i ambiciózních sociálních sítí z Česka

Některé zajímavé, některé užitečné, jiné na první pohled odsouzené k neúspěchu či posměchu. Zatímco investoři ze Silicon Valley už nad sociálními sítěmi zlomili hůl a šance na globální úspěch je mizivá, mezi českými podnikavci je tahle oblast pořád populární. Do e-mailu nám chodí pořád nové, a tak jsme se je rozhodli dát hezky dohromady.
Přečtěte si více

Další hacknutý účet na Twitteru, tentokrát BBC Weather

K Jeepu, Burger Kingu a stále delší řadě velkých médií přibyl další vysoce viditelný profil na Twitteru, nad kterým jeho majitelé ztratili kontrolu. Tentokrát šlo o účet BBC Weather, profil britské BBC věnovaný počasí. Za útokem stála organizace Syrian Electronic Army. Zejména pro významné zpravodajské účty (ale nejen pro ně) by tak jasný plán pro případ podobné krize měl dnes být naprostou samozřejmostí.