Zakladatel VKontakte Durov prodal svůj podíl šéfovi ruského operátora

Zakladatel největší ruskojazyčné sociální sítě VKontakte, na které je kolem 100 milionů lidí, prodal svůj podíl ve společnosti a úplně z ní majetkově vystoupil. Podílet se na jejím fungování ale chce i nadále. Kupcem se stal Ivan Tavrin, šéf ruského mobilního operátora Megafon.

VKontakte je jednou z těch lokálních sociálních sítí, které si ve své jazykové a kulturní oblasti drží stále dominantní pozici před Facebookem. Její tvůrce Pavel Durov přitom síť vytvářel před lety právě podle Facebooku, který bez nejmenšího zaváhání v podstatě okopíroval do ruštiny.

Durovův podíl ve společnosti se ovšem během let ředil podstatně víc, než podíl Marka Zuckerberga ve Facebooku (Zuckerberg má stále nadpoloviční většinu hlasovacích práv a asi čtvrtinu společnosti). Podíl, který prodával svému příteli Ivanu Tavrinovi, tak činil jenom 12 procent společnosti.

Tavrinův nákup není ani trochu náhodný. Druhý největší akcionář Megafonu Alisher Usmanov totiž již dlouhé roky bojuje o převzetí VKontakte a Durov se neměl k tomu, aby mu to umožnil. Usmanov drží prostřednictvím Mail.ru ve VKontakte podíl asi 40 procent, společně s Tavrinem tak mají nadpoloviční většinu hlasovacích práv.

Durov se v poslední době zbavuje i dalšího svého majetku, a to pod heslem “co vám patří, tomu dříve nebo později začnete patřit vy”. Mladý nadaný podnikatel, který již rozjíždí další projekt nazvaný Telegram (tentokrát jde ovšem o neziskovou zabezpečenou chatovací aplikaci), rozprodal v několika posledních letech i další své podíly ve společnostech a také svůj movitý i nemovitý majetek.

Co změna bude znamenat pro VKontakte, kde Durov již v posledních letech fungoval jen jako jazýček na vahách a společnost pod kontrolou neměl, to ukáže čas. Durov sám tvrdí, že by se převod jeho podílu na směřování společnosti projevit zásadněji neměl. Mladý zakladatel navíc počítá s tím, že si ve společnosti i bez majetkového podílu nadále podrží vliv alespoň neformálně, díky svému porozumění její činnosti a oblasti sociálních sítí.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook plánuje revoluci ve smajlících

Současná podoba internetových smajlíků podle všeho nevyhovuje největší sociální síti, Facebooku. Její vedení totiž pověřilo umělce pracujícího pro Pixar, aby vytvořil takové emotikony, které budou lépe pokrývat skutečnou škálu lidských emocí.
Přečtěte si více

Nejzajímavější sociální kampaně: Kreativci a zombíci řádí na Twitteru

Nejrychlejší agentura světa, generátor cenzury, zombies... Přes to, že Twitter vlastně marketérům nenabízí moc nástrojů na hraní, stále nás na téhle sociální síti dokáží něčím překvapovat. Kromě Twitteru se ale v našem tradičním přehledu samozřejmě podíváme také na Facebook nebo na jedno pozoruhodné využití slavné počítačové hry Portal 2.