Za Facebook bez reklam by platilo 15 procent uživatelů

Biz Stone nedávno navrhoval, aby Facebook umožnil speciální prémiovou verzi bez reklam, za kterou by se připlácelo 10 dolarů měsíčně. Protože nápad pocházel od jednoho ze zakladatelů konkurenčního Twitteru, dočkal se samozřejmě velké publicity. Zajímavé a mediálně sledované téma proto londýnské společnosti Greenlight nedalo, a zkusila zjistit, jestli tahle myšlenka měla něco do sebe.

Její zjištění ukazují, že rozhodně měla, i když cena je možná trochu nadsazená. Podle vzorku 500 dotázaných z různých koutů světa by sice bylo ochotno platit asi 15 procent uživatelů, jen málo bych jich ale dalo tolik, kolik navrhoval Stone.

Ten vycházel ve svých výpočtech z toho, že by Facebook bez reklam za 10 dolarů měsíčně koupilo 10 procent jeho uživatelů. Pokud by tomu tak skutečně bylo, znamenalo by to miliardu dolarů měsíčně a asi 12 miliard ročně. To je víc, než všechny nynější příjmy společnosti celkem.

Jenže Greenlight tenhle model trochu komplikuje, lidé by totiž prý tolik nezaplatili. Jen něco přes polovinu z těch, kdo by platili, 8 procent ze všech dotázaných, by bylo ochotno dát alespoň 5 dolarů. Jaký podíl uživatelů by dal 10 a víc zvěřejněná část studie neuvádí, je ale jisté, že se to odhadu spoluzakladatele Twitteru ani zdaleka neblíží.

Studie ale uvádí ještě jednu informaci, která přináší zajímavý kontext. Asi 70 procent respondentů totiž tvrdilo, že na reklamy na sociální síti neklikají buď nikdy, nebo jen velmi výjimečně. Je více než pravděpodobné, že mezi tyto lidi patří i ti, kdo by byli ochotni platit za verzi bez reklam. Protože zobrazovat reklamu neklikajícím uživatelům stejně přináší minimální užitek, umožnit jim platit 5 dolarů měsíčně za prémiovou verzi by nemusel vůbec být špatný krok.

Při 8 procentech těch, kdo by 5 dolarů zaplatili, to dělá 400 milionů dolarů měsíčně a skoro 5 miliard ročně. I kdyby skutečný potenciál byl jen poloviční, kolem 2 miliard ročně, není to stále úplně málo. Příjmy sociální sítě za druhé letošní čtvrtletí například dělaly asi 1.8 miliardy. Pokud by byly na takové úrovni celý rok souvisle, znamenalo by to celoroční tržby lehce přes 7 miliard. A v tom se 2 miliardy navíc rozhodně jen tak neztratí.

V cestě tak stojí jen slib Marka Zuckerberga, který v minulosti opakovaně dával. Že se za Facebook nikdy platit nebude.