Z Fejsbůčku je ZoomSphere, měří i Google+, YouTube a další

Pokud jste u nás o Fejsbůčku četli naposledy letos v březnu v rámci Průvodce českými startupy, nejspíš byste ho při pohledu na jeho současnou podobu zaměnili za zcela jinou službu – a vlastně jí do určité míry vážně je. ZoomSphere má ve své nové inkarnaci od pohledu globálnější ambice, hromadu nových dat a jiný, řekněme agresivnější přístup k věci. Pojďme se nejdřív mrknout na to, co všechno říká o českém internetu (k dispozici jsou nicméně obdobná data i pro Slovensko).

Nově o nováčkovi – Google Plus

Jednou z velkých novinek je přehled stránek (nikoliv osobních profilů) na českém Google+. Těch ZoomSphere indexuje 1433, což je s ohledem na počty skutečně aktivních uživatelů odhadované spíše v jednotkách tisíc dost velké číslo, které leccos vypovídá i o složení uživatelů s velkým zastoupením správců značek. Stránky lze porovnávat z hlediska počtu followerů, aktivity nebo počtu komentářů, sdílení či udělených +1. Žebříčky lze také třídit podle aktuality za určité časové období.

Pokud jde o počet lidí, kteří si stránku přidali do kruhů, českému Google+ jednoznačně vévodí stránka Živě.cz s téměř 4400 následovníky. S velkým odstupem na druhém místě je pak SvetAndroida.cz, který má přes 1400 fanoušků, a třetí PCTuning.cz se dvanácti stovkami. Přes tisícovku následovníků má zatím jen šest stránek, patří sem ještě stránky Au moje koule!, SmartMania.cz a Česká televize. A jak vypadá první trojka podle dalších kritérií?

Aktivita:

Počet +1:

Počet sdílení:

Počet komentářů:

Největší stránky jsou nyní podle žebříčků na ZoomSphere denně schopné získat desítky komentářů, udělených +1 i nových fanoušků, nejde tedy rozhodně o nějaký mrtvý prostor.

Pan neviditelný – LinkedIn

Na LinkedIn se „nový Fejsbůček“ zaměřuje na počty a složení registrovaných firem a skupin. Různých společností se zde nyní nachází přes 3300, přičemž jejich složení jednoznačně vedou ty z prostředí IT a marketingu. Deset firem má více než tisícovku followerů, jsou to ATELIER\L, Grafton Recruitment, GE Money Bank Czech Republic, Pedersen & Partners, AVG, Übersetzungen Deutsch – Tschechisch, ČSOB, Zentiva, Private a KIT digital.

Skupin indexuje ZoomSphere v době psaní tohoto článku přesně 731.

Miláček analytiků – Twitter

Dat o Twitteru není zdá se nikdy dost, jeho uživatelé o své sociální sítí i sami o sobě vždy rádi slyší nová fakta. Těch českých je nyní mírně přes 46 tisíc. Celých 76 procent těch, u nichž je tato informace k dispozici, jsou muži, jen 24 procent tvoří ženy. Téměř 70 procent twitteristů také pochází z Prahy.

Grafů najdete v souvislosti s Twitterem na ZoomSphere spousty – dlouhodobý vývoj počtu uživatelů, tweetů, retweetů a mentions, jejich počty v jednotlivých dnech i hodinách, přehled používaných hashtagů a nejretweetovanějších tweetů a další.

Hashtag obsahuje každý desátý tweet, necelých 17 procent tweetů se pak dočká retweetu a stejné procento také využívá mentions. Například 15 nejpoužívanějších hashtagů za poslední týden vypadá následovně (a první místo asi nepřekvapí): #fail, #prague, #fb, #nowplaying, #hithotcz, #Link_Sales, #smog, #praha, #Czech, #dobre_rano, #DT, #russie, #ria, #LOL, #WTF.

Video rulez – YouTube

Co se týče registrovaných účtů na YouTube, těch je nyní ve statistikách necelých 65 tisíc. Více než tři čtvrtiny z nich tvoří muži a přes 40 procent jich pochází z Prahy, druhé Brno nemá ani deset procent a Ostrava necelých osm. Přibližně třetině uživatelů je od 20 do 24 let, další nejpočetnější skupiny jsou 16 až 19 let (18 %), 25 až 29 let (16,3 %) a 30 až 35 let (13,5 %). Starších než 35 let je necelých 15 procent.

Kanálů různých značek je celkem 229, indexovaných videí asi 35 tisíc. Jak si vedou?

Podle počtu subscriberů:

Podle počtu zhlédnutí:

Starý známý – Facebook

V rámci statistik o Facebooku ZoomSphere přirozeně navazuje na dřívější data, najdete tu tradiční přehled stránek a aplikací. Všeobecné statistiky zahrnují celkový počet českých účtů (3 430 900), jejich vývoj v čase a rozdělení podle věkových skupin a věku.

S Jakubem Machem o novém Fejsbůčku

Co bylo motivací k rozšíření statistik mimo Facebook?
Prvotní motivací k vytvoření nové verze bylo zjednodušení produkce. Starou verzi jsme provozovali na několika doménách, každá země měla svou verzi – Fejsbucek.cz, Fejsbucik.sk, Feszbukstat.hu, Feisbukstats.ro a také svou fan page na Facebooku. Ruku v ruce s tím jsme řešili komplikace kolem překladů, komunikace v lokálním prostředí atd. Máme cíl expandovat do mnoha dalších zemí a tohle by nám dříve nebo později mohlo zlomit vaz. Proto jsme se rozhodli pro jeden brand, jednu doménu, jeden projekt, jeden jazyk (angličtina), jednu fan page.

Statistiky pro další sociální sítě jsou pouze logickým vyústěním našeho snažení. Své aktivity na sociálních sítích firmy chtějí vyhodnocovat nejenom v kontextu Facebooku. Proto jsme zaindexovali Twitter, Google+, YouTube a LinkedIn a pokračujeme dál. Díky tomu bylo na čase opustit i stávající název projektu. Nová verze ale není pouze o nových statistikách, je i o nových funkcích jako jsou komparativní statistiky, streams, kompletně jsme přebudovali mentions a podobně. Na jednu stranu chceme pokrýt všechny potřeby marketingu, na druhou stranu chceme věci dělat tak jednoduše, jak to jen lze.

Kde se vzal název Zoomsphere?
Osobně mám v oblibě moderní web 2.0 podoby domén, ale tentokrát jsem chtěl najít něco umírněnějšího. Velkou výzvou byla obsazenost .com prostoru. Nakonec jsem našel pověstnou jehlu v kupce sena a název domény je nejenom dobře zapamatovatelný, ale také odpovídá obsahu. Tvorbu loga jsme zadali komunitě na LogoTournament.com a vybrali jsme návrh polského grafika. Verze loga, které používáme na ZoomSphere, je lehce upravena. Grafiku obecně vymýšlím já a realizuje ji rumunský grafik, kterého jsem objevil v rámci zadávaných projektů na CrowdSpring.com.

Znamená to i nový přístup k zahraniční expanzi?
Ano, jsme teď připraveni na rychlou expanzi. Tedy je nutné si uvědomit, že nejsme laciným katalogem, kde bych si pro každou zemi nechal nasbírat pár velkých značek nějakým brigádníkem a hned bychom začali šířit do světa rádoby statistiky. ZoomSphere v tomto směru navazuje na Fejbůček, kdy všechny statistiky jsou pevně spjaté s indexací. Nejsme tedy odkázáni na to, co nám do databáze vloží sami uživatelé, máme vlastní sofistikované indexovací roboty. To je jedna z našich klíčových předností. Každý lokální trh, na který se ZoomSphere vstoupíme, chceme detailně zpracovat, a to například včetně schopnosti skloňování ve vyhledávání zmínek. ZoomSphere dokáže skloňovat i víceslovná spojení (vyzkoušejte např. „česká spořitelna“ a naše Mentions naleznou zmínky na „českou spořitelnou“, „české spořitelně“ atd.). To jsou věci, které globální projekty neumí.

Stal se tenhle projekt víc než jen zájmovým? Je v něm budoucnost firmy?
MicroMedia byla vždy firma specializovaná na vývoj mobilních webů a na tom se nic nemění a stále se nám v tomto směru velice daří. Tým, který pracuje na ZoomSphere, je nový a tvoří něco jako samostatnou divizi a velmi pravděpodobně se brzy odštěpí v samostatnou společnost, pro kterou bude klíčovým projektem právě ZoomSphere. Chceme se poměřit s nejlepší světovou konkurencí a obstát.