Z bezdomovce celebritou a jak si zkazit virál roku

Ted Williams byl ještě 3. ledna tohoto roku obyčejným bezdomovcem v Columbusu v Ohiu. Toho dne jistě netušil, že se mu brzy změní život a splní sen, který mu pomáhal přežívat posledních 17 let. Bývalému rozhlasovému moderátorovi, kterého o střechu nad hlavou, práci i budoucnost připravily v devadesátých letech drogová závislost a alkohol, dal místní videonovinář pracující pro The Columbus Dispatch několik dolarů za to, že mu na kameru řekl pár slov. A tím to celé začalo.

Proč natáčet bezdomovce, říkáte si? Možná proto, že se může pochlubit skutečně obdivuhodně znějícím hlasem, což do celého světa hlásá nejen cedule v jeho rukách, ale i „dobrý den, pane“ pronesené na uvítanou kolemjedoucích řidičů. Původní video s mnoha miliony zhlédnutí bylo z důvodu ochrany autorských práv odstraněno z YouTube, v celé jeho původní délce se na něj nicméně můžete podívat v článku z NYDailyNews. Verzi momentálně dostupnou na YouTube přikládáme:

Původní video dosáhlo během 48 hodin po zveřejnění úctyhodných 13 milionů přehrání, čímž udělalo z Teda Williamse internetovou celebritu a naprosto mu převrátilo život. Během několika následujících dní počínaje pátým lednem byl třiapadesátiletý muž hostem několika prestižních televizních pořadů, odletěl do New Yorku za svou devadesátiletou matkou, kterou neviděl dvacet let, a dokonce stihnul natočit televizní reklamu. Podívejte se na dvě z těchto interview a zmíněnou televizní reklamu, v níž lze slyšet Williamsův hlas.

The Early Show na CBS

The Today Show na NBC

Reklama na těstoviny Kraft..

..a její nahrávání

Jak to nedělat

Co dalšího je na tomto případu zajímavého? Tak především nijak překvapivě to, že pokud úspěšné virální video dokáže změnit osud člověku, jistě ho dokáže změnit i produktu, ať již půjde o zboží nebo službu. Díky přehnané aktivitě portálu The Columbus Dispatch si ovšem lze odnést i další ponaučení. Tušíte správně, jedná se právě o ono stažení videa z YouTube pro porušení autorských práv. Po tomto kroku sice The Columbus Dispatch umístil na YouTube vlastní video, vyhledávání ho ovšem nenajde a místo toho najde zkrácenou verzi od Russia Today s 8,5 miliony přehrání.

V čem je chyba? Původně nahrané video od uživatele Ritchey citovalo The Columbus Dispatch jako zdroj, mohlo tedy serveru posloužit jako neplacená virální reklama. Místo toho ale teď kvůli ukvapené reakci nemá vůbec nic, a navíc na všechny, kdo se přes odkazy na webu proklikají na původní video, čeká negativní reklama v podobě upozornění „Video bylo odstraněno na žádost The Dispatch“. Aneb praktický návod, jak nepracovat s virálním videem.

Via ST, Cnet